14.5.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 9-2X on lähes täydellinen esimerkki General Motorsin välinpitämättömyydestä. Turbotekniikka, vahva panostus turvallisuuteen ja harkitut valtavirrasta poikkeavat ratkaisut ovat Saabia ja Subarua yhdistäviä teemoja.Ehkä General Motorsin johto leikitteli juuri näillä teemoilla, kun se viitisentoista vuotta sitten päätti hyödyntää silloisia Subaru- ja Saab-omistuksiaan luomalla Saab 9-2X:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen nelivetoSaab 9-2X saa kunnian olla historian ensimmäinen nelivetoinen Saab-henkilöauto. Syy on tietysti pinnan alla piilevässä toisen sukupolven Subaru Imprezassa: 9-2X on keulan pintaa, sisätilan muutamia muutoksia ja perän pieniä eroja vaille täyttä Subarua.Auto esiteltiin vain Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 2005. Ulkoisten muutosten lisäksi korin äänieristystä parannettiin ja joitakin osia haalittiin toisen sukupolven Imprezan aiemmista vuosimalleista.Auton alustan kerrotaan saaneen hienosäädön: muun muassa puslia ja iskunvaimentimia säädettiin.Bokserin voimallaMalliston perustana oli 2,5-litrainen ahtamaton bokserinelonen, joka kehitti 165–173 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. Lippulaivana oli 9-2X Aero, joka sai Impreza WRX:n turbobokserin: mallivuodelle 2005 se oli 2-litrainen (227 hv) ja mallivuodelle 2006 iskutilavuus kasvoi 2,5 litraan ja huipputeho 230 hevosvoimaan.Kumpaankin vaihtoehtoon tarjottiin viisivaihteista manuaalia tai nelivaihteista automaattia. Kaikki versiot olivat nelivetoisia.Ja eihän siitä mitään tullutMalliversio ei ollut menestys – yllätys? Kahden vuoden tuotantomäärä jäi reiluun 10 000 autoon. Ilmeisesti vain hieman logonvaihtoa perusteellisempi brändimuutos ei sytyttänyt saabisteja, eikä se myöskään houkuttanut Subaru-kuljettajia vaihtamaan ruotsalaismerkin pariin. Menestystä tuli lähinnä IIHS-törmäystesteissä.Sen pidempää elinikää japanilaisvalmisteinen Saab ei saanut: jo vuoden 2005 lopulla General Motors päätti myydä pois koko 20 prosentin omistuksensa Subarun isäntäyritys Fuji Heavy Industriesistä (vuodesta 2017 Subaru Corporation): 8,4 prosenttia myytiin Toyotalle (tästä sai alkunsa GT86/BRZ) ja loput Fuji Heavy Industries osti takaisin itselleen.Surullisemmin kävi toki Saabille: jo 2008 General Motors kyseenalaisti merkin tulevaisuuden, ja jo vuonna 2010 merkki oli historiaa. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”