8.11.2023 Liikenne Nimi muutettu: Swiss Federal Railways SBB-CFF-FFS Re 460 kelpaa mainiosti myös Valtion Rautateiden Alppiruusuksi Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjan historian ensimmäisessä veturi-erikoisosassa käsitellään VR:n toisen sähköveturimallin, Sr2:n, sveitsiläistä alkuperää. Veturi on suunniteltu Sveitsin vuoristoisiin luonnonoloihin, ja siksi se on erinomainen työkalu myös pohjoismaisiin olosuhteisiin. Kuinka usein junaan hypätessä tai muuten vain junan kulkiessa ohi tulee miettineeksi, että mikähän veturi tätä junaa nyt vetikään. Riippuu varmasti täysin tarkkailijasta, mutta sähkövetureita valtion rautateillä voi bongata kolmea erilaista. On Siemensin valmistama Vectron eli Sr3, joka on vetänyt InterCity- ja tavarajunia vasta muutaman vuoden. Sitten on katoava kansanperinne, jo 1970-luvun alusta lähtien käytössä ollut neuvostovalmisteinen Sr1. Kolmas, iältään näiden väliin osuva sähköveturimalli on Sr2, kaupalliselta nimeltään Lok 2000, jonka alkuperämaa on Sveitsi.Sr2 kiskomassa InterCity-junaa Turengin kohdalla. Koko yhdistelmän alkukoti on Alpeilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJättiuudistuksen hedelmäSveitsissä koettiin 1980-luvun loppupuolella, että maan rautatiejärjestelmä oli vanhenemassa käsiin. Mikä voisi olla sveitsiläistyypillinen ratkaisu tällaiseen ongelmaan? No tietenkin lapioida siihen muutama miljardi frangia ja laittaa rautatiejärjestelmä kuntoon.Re 460 vetämässä pikajunaa St. Gotthardissa. Kuva: Mike Knell via Wikimedia CommonsTästä käynnistyneen Rail 2000 -hankkeen tavoitteena oli viedä Sveitsin rautatiet uudelle vuosituhannelle. Osa uudistusta, johon kuului myös muun muassa uusia, nopeampia rautatieyhteyksiä, oli uusi sähköveturimalli, joka voisi vetää uusia kaksikerroksisia matkustajavaunuja 200 km/h nopeudella. Huipputärkeää oli tietenkin se, että veturi toimisi erinomaisesti vuoristoisissa eli ajoittain hyvin kylmissä ja lumisissa olosuhteissa sekä ketterästi tunneleissa, silloilla ja kurveissa, joita vuoret ja solat rautateille määrittelevät.Re 460:n laajaa tasaista pintaa on käytetty Sveitsissä mainospinta-alana. Huomaa erittäin tutun näköinen InterCity-juna veturin perässä. Kuva: Markus Eigenheer via Wikimedia CommonsNäin syntyi 4-akselinen Lok 2000, jota valmistettiin vuosina 1991 - 1996. Peräänsä veturi sai saman hankkeen puitteissa InterCity 2000 -vaunuja, kaksikerroksisia matkustajavaunuja, joita on käytössä useissa muissakin maissa, myös Suomessa. Niin ikään Lok 2000 on päätynyt jossain enemmän ja jossain vähemmän muunneltuna ainakin Norjaan, Intiaan ja Hongkongiin sekä tietenkin Suomeen, VR Groupille.Sveitsiläistä tekniikkaa, italialaista muotiaLok 2000 eli SBB-CFF-FFS Re 460 eli Sr2 on hyvin omanlaisensa näköinen veturi, jolle ominaista ovat pyöreät muodot keulissa - sähköveturissahan on ohjaamot kummassakin päässä. Tunnistettavat muodot on luonut ei enempää eikä vähempää kuin Pininfarina, italialainen maailmankuulu muotoilustudio, joka on eniten tunnettu autojen korimuotoilijana. Täten Sr2:n on muotoillut sama taho kuin esimerkiksi Ferrari 458 Italian tai Maserati GranTurismon.Sr2 on 18,5 metriä pitkä ja tasan kolme metriä leveä. Veturi painaa jopa 82 tonnia. Sr2:n voimalaite tuottaa peräti 280 000 newtonmetrin vääntömomentin, huippunopeuden ollessa 210 km/h. Vetureita valmistettiin vuodesta 1995 alkaen 46 kappaletta, ja valmistajat olivat ABB sekä Bombardier, loppukokoonpanon tapahduttua nykyisellä Skoda Transtechillä Kajaanissa.Veturin sveitsiläistä alkuperää on kunnioitettu antamalla sille lempinimiä, muun muassa "Alppiruusu" ja "Käkikello".Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Swiss Federal Railways, VR Kuvat (ellei erikseen mainittu): Moottorin arkisto Otsikkokuva: via Wikimedia Commons Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana 30.8.2024 Uutinen Kävi hirvikolari – tiedätkö kuinka toimia tien päällä? 28.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Euroopan pakettiautomarkkinat ovat kuin saippuasarjasta – tässäpä muutama erikoinen käänne vuosien varrelta 27.8.2024 Uutinen Miten välttää hirvikolari? 26.8.2024 Liikenne Autoliitto muistuttaa: tähän aikaan vuodesta illat hämärtyvät nopeasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?