12.7.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Touring Superleggera Scià dipersia – mitä, missä, miksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Carrozzeria Touring Superleggera pitää yllä perinteisen koriräätälöinnin perinnettä. Tämä vuoden 2019 Maserati GranTurismoon perustunut Scià dipersia piti yllä myös Persian shaahin perinnettä. Jos kauniiden autojen historiasta puhutaan, Carrozzeria Touring Superleggera on toimijana ohittamaton. Vuonna 1925 Milanossa perustettu koriräätäli on tehnyt töitä kauniiden autojen eteen kohta vuosisadan ajan, ja jälki on ollut sen mukaista.Varmasti Touringin tunnetuimmat yksittäiset projektit juontuvat 1960-luvulle. Tuolloin italialaisräätäli kutsuttiin Isoon-Britanniaan ei enemmän eikä vähemmän kuin vastaamaan Aston Martinin DB-sarjalaisten korien suunnittelusta ja valmistuksesta. Tuolta ajalta ovat peräisin paitsi Astonin DB4, -5 ja -6, myös Superleggeran (ital. "superkevyt") nimi, jota Aston on saanut nykypäivään asti käyttää.2010-luvulla Touring Superleggera on toiminut hieman salaperäisinkin ottein perinteisenä koriräätälinä, ja tehnyt loistoautoista omia näkemyksiään, välillä hyvinkin omia näkemyksiään. Touringin huomattavimpia projekteja noin vuosikymmenen haarukalla taaksepäin ovat olleet Alfa Romeo 8C:hen perustunut Disco Volante ("lentävä lautanen"), shooting brake -versiot Bentley Continentalista ja Maserati Quattroportesta sekä yrityksen 95-vuotista taivalta juhlistanut Arese RH95 vuodelta 2021, perustuen oletettavasti Ferrari F8 Tributoon. Väliin mahtuu myös maailman erikoisimmin nimetty Maserati GranTurismo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy5000 GT:n ja shaahin jalanjäljissäVuonna 2018 Touring Superleggera otti projektikseen Maserati GranTurismon, tavoitteenaan nostaa modenalaisvalmistajan historiasta ehkä vähän vähemmän tunnettu sivujuonne.Iran on ollut vuoden 1979 islamilaisesta vallankumouksesta lähtien hyvin autoritäärinen ja länsivastainen islamilainen valtio, mutta sitä ennen valtio tunnettiin nimellä Persia, ja sitä hallitsi vähän vähemmän autoritäärinen ja huomattavan länsimyönteinen kuningas eli shaahi Mohammad Reza Pahlavi (1919 - 1980), joka joutui vallankumouksen myötä maanpakoon. Kaiken muun ohella Pahlavi tunnettiin kovana automiehenä.Shaahilla oli itse asiassa melkoisen paljon vaikutusvaltaa eurooppalaisessa automaailmassa. Pahlavi oli esimerkiksi suurin myötävaikuttaja siihen, miksi Mercedes-Benz päätti aikanaan ottaa G-sarjan tuotantoon, joka on jatkunut nyt tauotta 44 vuotta. Urheiluautomaailmassa shaahi ihastui 50-luvun lopulla Maserati 3500 GT:hen, mutta kelpuutti sellaisen omakseen vasta pienten muokkausten jälkeen.Maserati 5000 GT Scià dipersia vuodelta 1959Shaahin vaatimusten mukaisesti Maserati päivitti 3500 GT:n 3,5-litraisen rivi-6:n 4,9-litraiseen V8:aan. Kahdeksansylinterinen lainattiin suoraan Maserati 450S:stä, joka oli italialaisvalmistajan Le Mans -kärki 50-luvun puolessavälissä. Iskutilavuutensa mukaan lopputulos nimettiin 5000 GT:ksi. Ensimmäiset autot olivat Touringin käsialaa, ja ne saivat lisänimen Scià dipersia, "Persian shaahi".Perinteisin menetelminKun sitten Touring Superleggeralla ryhdyttiin muovaamaan GranTurismosta omalla brändinimellä Persian shaahia, haluttiin kori saada oikeasti muistuttamaan esikuvan aikakauden tyylisuuntia.Touring Superleggera Scià dipersia oli virallisesti tarkoitettu olemaan esikuvansa 60-vuotisjuhlamalli ja eräänlainen retromalli. Ajoitus osui kuitenkin niin täydellisesti siihen hetkeen, kun Iranin islamilaisesta vallankumouksesta tuli kuluneeksi 40 vuotta, että "Persian shaahi" -erikoismallin julkistaminen tuskin oli siinäkään mielessä täysin sattumaa.Ainoastaan 15 kappaletta valmistettu Scià dipersia julkistettiin Geneven autonäyttelyssä 2018. Ensin Carrozzerialla tehtiin 10 GranTurismoon perustunutta kovakattoista Scià dipersiaa, ja sitten vielä viisi avokattoista Maserati GranCabrion pohjalta.Touringille viedyistä Maserateista muokattiin Scià dipersioita hiljalleen kuusi kuukautta kestäneessä käsityöprosessissa niin, ettei yksikään ulkoinen osa ollut enää alkuperäinen. Sisälläkin personointia riitti, mutta sisäilme on tunnistettavissa GranTurismoksi.Tekniikkakin oli täysin vastaavaa Maseratia eli puhumme 4,7-litraisesta V8:sta ja turvallisista 480 hevosvoimasta.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Carrozzeria Touring Superleggera, MotorTrend Kuvat: Carrozzeria Touring Superleggera, Aston Martin, MaseratiLisää aiheestaNimi muutettu: Aston Martin DB7 oli todellinen urheiluautomaailman tilkkutäkki Nimi muutettu: Audi Rosemeyer ja Bentley Hunaudières – Bugatti Veyronin kadonneet sisaret Nimi muutettu: Chrysler TC by Maserati – kun kaksi automaailman suuruutta saivat aikaan jotain jota myöhemmin katuivat Nimi muutettu: Cizeta-Moroder V16T: tältä Lamborghini Diablon olisi pitänyt suunnittelijansa mielestä näyttää – 16 sylinterin keraMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Å koda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Å koda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä