16.5.2025

Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4

Kuva DS Automobiles

On toki muutama muukin asia muuttunut tässä tyylikkäässä ranskalaisviistoperässä, alkaen keulailmeestä, päättyen lataushybridin isompaan akkuun.

DS Automobiles on ranskalainen premiumautovalmistaja, joka haluaa olla sitä meidän mielikuvissamme vielä entistäkin enemmän. Näin Citroënin ikioma luksussiipi uudistaakin brändäystään eräiden Ranskan tunnetuimpien luksustuotteiden, parfyymien, viitoittamalla esimerkillä.

Ensin oli siis Chanel N°5, sitten uutuusmalli DS N°8, ja nyt DS N°4, joka saa uuden strategian mukaisen nimen vasta päivityksen yhteydessä. Tähän asti DS 4:nä ("dee-äs neljä") tunnetun mallin uusi nimi lausuttaneen nyt ainakin valmistajansa toiveen mukaan jotakuinkin "dee-äs numero neljä".

Nykyinen, toisen polven nelos-DS esiteltiin vuoden 2021 alussa, ja EMP2-pohjarakenteelle tehtynä kyseessä on ensisijaisesti ranskalaisella glamourilla täytetty Opel Astra. DS myös valmistuttaa auton Astran rinnalla Saksan Rüsselsheimissa. Neljän vuoden aikana nimistrategian lisäksi myös muotokieli on DS Automobilesilla kehittynyt, ja siksi paikallaan on tässä kohtaa muunkinlainen elinkaaripäivitys.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskiössä uusi keulailme

DS No4:n päivitys käsittää faceliftin, joka tuo auton keulaan selkeästi uudistuneen ilmeen. Keulan alueelle muotoilijat ovat luoneet kokonaan uudennäköisen maskin, ja venyttäneet konepeltiä reilulla senttimetrillä sen ylle. Pystyt ledihuomiovalot muistuttavat enemmän DS Numero Kahdeksaa, ja urheilullisuutta korostetaan aiempaa huomattavammalla etuhelmalla. Kaiken tämän kruunaa uusi, valaistu DS-logo.

Suurimmat ulkonäölliset muutokset autossa kohdistuvat keulaan, ja muualla korissa mainitsemisen arvoisia uudistuskohteita ovat lähinnä kelluva katto valinnaisella mustalla kontrastivärillä sekä tietysti perän logojen ja mallimerkintöjen vaihdokset.

Sisätiloissa muutokset keskittyvät trendikkäästi keskinäyttöön, joka on nyt trendikkäästi entistä isompi, 10,25-tuumainen. Näyttö istuu paikallaan laadukkaiden sisustusmateriaalien keskellä yhtä sopuisasti kuin ennenkin.

Isompi akku lataushybridiin

Uudistuneen nelos-DS:n voimalinjapaletti säilyy pääpiirteissään entisellään, joskin dieselversio putoaa nyt kaikilta markkinoilta pois. EMP2-alustan mahdollistamana DS No4:n saa maailmalla jatkossakin kevythybridinä, lataushybridinä sekä täyssähköautona. Suomeen autoa on tuotu vain lataushybridinä, joten olettakaamme, että näin tulee olemaan jatkossakin. Homma varmistuu viimeistään uuden hinnaston saapuessa.

Nimenomaan tänne lataushybridipuolelle kohdistuu spottivalo voimalinjauudistusten suhteen. Versio on nimittäin saanut uuden 14,8-kilowattituntisen akun, joka lisää sähköistä toimintamatkaa 30 prosentilla, lukeman ollessa nyt jopa 81 kilometriä. Muilta osin lataushybridivoimalinja säilyy samana, järjestelmän kokonaistehon ollessa 225 hevosvoimaa ja -vääntömomentin 360 newtonmetriä.

Lähde: DS Automobiles

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat