27.3.2021 Ajoneuvot Nissan Leafin akut kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leafin akut kierrätetään autoista tehtailla osia kuljettaviin automatisoituihin robottiajoneuvoihin. Tämä tarjoaa lisää elinkaarta sähköautojen vanhoille akuille. Nissan Leafin akut kierrätetään nykyään Nissanin omilla autotehtailla käytettäviin automatisoituihin kuljettimiin. Autotehtailla käytetään tänä päivänä runsaasti itseohjautuvia, automatisoituja, ajoneuvoja (AGV) ja nämä ovat monestakin syystä tyypillisesti sähkökäyttöisiä.Perinteisesti näissä on hyödynnetty lyijyakkuja niiden edullisen hinnan takia. Nyt Nissan on ottanut askeleen eteenpäin kierrättämällä kuluttajien sähköautoista sivuun jääviä akkuja tähän käyttöön.Nissan Leaf on japanilaisvalmistajan ensimmäinen sarjatuotettu täyssähköauto, joka esiteltiin ensimmäisessä sukupolvessaan vuonna 2010. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin, ja usean voitetun palkinnon jälkeen, se on juuri hiljattain joutunut luovuttamaan kaikkien aikojen myydyimmän sähköauton kruununsa Telsan Model 3 -mallille. Leafin toinen sukupolvi saatiin Suomeen 2018, mutta nyt katseet lepäävät jo vahvasti tulevassa Nissan Ariyassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatiota autotehtaillaAutotehtaat ovat vilkkaita paikkoja, ja automatisoiduista ajoneuvoista on tullut välttämättömiä. Yksin Tokion eteläpuolella sijaitsevassa Nissanin Oppaman tehtaassa on yli 700 itseohjautuvaa ajoneuvoa, eli AGV:tä, ja ympäri maailmaa Nissanin autotehtaissa näitä on yli 4000 kappaletta.Ne toimittavat osia autotehtaiden työntekijöille eri kokoonpanopisteille suunnistamalla ympäri tehdasta magneettikiskojen avulla. Näin työntekijä ei tuhlaa aikaa komponentin etsimiseen ja voi keskittyä sen asentamiseen. Tämä kasvattaa tehtaan tehokkuutta Japanista kotoisin olevan Lean-ajattelun mukaisesti.Nissan Leafin akut kierrätetäänNissan on jo pitkään tutkinut uusia tapoja hyödyntää Nissan Leag -sähköautojen akkuja autokäytön jälkeen. Pitkään vahvimpana ehdotuksena pidettiin akkujen siirtämistä sisälle omaan kotiin väliaikaiseksi energiavarastoksi. Tämä vaatii kuitenkin sähköverkolta kykyä vastaanottaa energiaa ja luo toisaalta suuren riskin tulipalotapauksessa – ilmeisesti Nissanilla muutettiin hieman mieltä.Noin kahdeksan vuotta sitten Nissanin insinöörit kehittivät näistä Leafin akustoista autotehtaiden robottiajoneuvoihin soveltuvan mallin ottamalla osan moduuleista ja sovittamalla ne AGV:hen. Viime vuonna he veivät tämän idean uudelle tasolle käyttämällä uusien sijaan kierrätettyjä akkumoduuleja.Kun akut eivät täyttäneet enää autokäytön kriteereitä, ne siirrettiin tehtaalla toimiviin laitteisiin. Tämä tukee entisestään Nissan sähköisen tulevaisuuden visioita ja pienentää tehtaiden päästöjä.Nämä litiumioniakut, uudet tai uudelleenkäytetyt, latautuvat lyijyakkuja nopeammin eikä työntekijöiden tarvitse ottaa paristoja irti latauksen ajaksi. AGV:t yksinkertaisesti pysähtyvät hetkellisesti latausasemalle matkan varrella, jossa niitä ladataan jokaisella pysähdyksellä.Ehkä hieman yllättäen, uudelleen käytetyt sähköauton akut myös kestävät käyttöä paljon pidempään. Perinteiset lyijyakut vaihdettiin tyypillisesti vuosittain tai jopa kahdesti vuodessa, kun uudelleenkäytettyjen LEAF-akkujen odotetaan kestävän seitsemän tai kahdeksan vuotta.– Myös asiakkaamme hyötyvät, kun käytettyjen paristojen arvo nousee, sanoo AGV-ajoneuvojen kehityksestä Nissanin tuotantotekniikan tutkimus- ja kehityskeskuksessa vastaava Masashi Matsumoto.Samalla kun autot kehittyvät, myös niitä valmistavat tehtaat kehittyvät. Akkujen kierrätys on tulevaisuudessa kriittisen tärkeä asia.Mitä Leafin akuille tapahtuu, kun ne eivät enää kelpaa myöskään tehtaiden robottiajoneuvoihin? Nissan hankki itselleen kätevästi lisää aikaa tutkimukselle ja kehitykselle tämän suhteen.Kuva ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta