27.3.2021 Ajoneuvot Nissan Leafin akut kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leafin akut kierrätetään autoista tehtailla osia kuljettaviin automatisoituihin robottiajoneuvoihin. Tämä tarjoaa lisää elinkaarta sähköautojen vanhoille akuille. Nissan Leafin akut kierrätetään nykyään Nissanin omilla autotehtailla käytettäviin automatisoituihin kuljettimiin. Autotehtailla käytetään tänä päivänä runsaasti itseohjautuvia, automatisoituja, ajoneuvoja (AGV) ja nämä ovat monestakin syystä tyypillisesti sähkökäyttöisiä.Perinteisesti näissä on hyödynnetty lyijyakkuja niiden edullisen hinnan takia. Nyt Nissan on ottanut askeleen eteenpäin kierrättämällä kuluttajien sähköautoista sivuun jääviä akkuja tähän käyttöön.Nissan Leaf on japanilaisvalmistajan ensimmäinen sarjatuotettu täyssähköauto, joka esiteltiin ensimmäisessä sukupolvessaan vuonna 2010. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin, ja usean voitetun palkinnon jälkeen, se on juuri hiljattain joutunut luovuttamaan kaikkien aikojen myydyimmän sähköauton kruununsa Telsan Model 3 -mallille. Leafin toinen sukupolvi saatiin Suomeen 2018, mutta nyt katseet lepäävät jo vahvasti tulevassa Nissan Ariyassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatiota autotehtaillaAutotehtaat ovat vilkkaita paikkoja, ja automatisoiduista ajoneuvoista on tullut välttämättömiä. Yksin Tokion eteläpuolella sijaitsevassa Nissanin Oppaman tehtaassa on yli 700 itseohjautuvaa ajoneuvoa, eli AGV:tä, ja ympäri maailmaa Nissanin autotehtaissa näitä on yli 4000 kappaletta.Ne toimittavat osia autotehtaiden työntekijöille eri kokoonpanopisteille suunnistamalla ympäri tehdasta magneettikiskojen avulla. Näin työntekijä ei tuhlaa aikaa komponentin etsimiseen ja voi keskittyä sen asentamiseen. Tämä kasvattaa tehtaan tehokkuutta Japanista kotoisin olevan Lean-ajattelun mukaisesti.Nissan Leafin akut kierrätetäänNissan on jo pitkään tutkinut uusia tapoja hyödyntää Nissan Leag -sähköautojen akkuja autokäytön jälkeen. Pitkään vahvimpana ehdotuksena pidettiin akkujen siirtämistä sisälle omaan kotiin väliaikaiseksi energiavarastoksi. Tämä vaatii kuitenkin sähköverkolta kykyä vastaanottaa energiaa ja luo toisaalta suuren riskin tulipalotapauksessa – ilmeisesti Nissanilla muutettiin hieman mieltä.Noin kahdeksan vuotta sitten Nissanin insinöörit kehittivät näistä Leafin akustoista autotehtaiden robottiajoneuvoihin soveltuvan mallin ottamalla osan moduuleista ja sovittamalla ne AGV:hen. Viime vuonna he veivät tämän idean uudelle tasolle käyttämällä uusien sijaan kierrätettyjä akkumoduuleja.Kun akut eivät täyttäneet enää autokäytön kriteereitä, ne siirrettiin tehtaalla toimiviin laitteisiin. Tämä tukee entisestään Nissan sähköisen tulevaisuuden visioita ja pienentää tehtaiden päästöjä.Nämä litiumioniakut, uudet tai uudelleenkäytetyt, latautuvat lyijyakkuja nopeammin eikä työntekijöiden tarvitse ottaa paristoja irti latauksen ajaksi. AGV:t yksinkertaisesti pysähtyvät hetkellisesti latausasemalle matkan varrella, jossa niitä ladataan jokaisella pysähdyksellä.Ehkä hieman yllättäen, uudelleen käytetyt sähköauton akut myös kestävät käyttöä paljon pidempään. Perinteiset lyijyakut vaihdettiin tyypillisesti vuosittain tai jopa kahdesti vuodessa, kun uudelleenkäytettyjen LEAF-akkujen odotetaan kestävän seitsemän tai kahdeksan vuotta.– Myös asiakkaamme hyötyvät, kun käytettyjen paristojen arvo nousee, sanoo AGV-ajoneuvojen kehityksestä Nissanin tuotantotekniikan tutkimus- ja kehityskeskuksessa vastaava Masashi Matsumoto.Samalla kun autot kehittyvät, myös niitä valmistavat tehtaat kehittyvät. Akkujen kierrätys on tulevaisuudessa kriittisen tärkeä asia.Mitä Leafin akuille tapahtuu, kun ne eivät enää kelpaa myöskään tehtaiden robottiajoneuvoihin? Nissan hankki itselleen kätevästi lisää aikaa tutkimukselle ja kehitykselle tämän suhteen.Kuva ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”