27.3.2021 Ajoneuvot Nissan Leafin akut kierrätetään tehtaiden automatisoituihin kuljettimiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan Leafin akut kierrätetään autoista tehtailla osia kuljettaviin automatisoituihin robottiajoneuvoihin. Tämä tarjoaa lisää elinkaarta sähköautojen vanhoille akuille. Nissan Leafin akut kierrätetään nykyään Nissanin omilla autotehtailla käytettäviin automatisoituihin kuljettimiin. Autotehtailla käytetään tänä päivänä runsaasti itseohjautuvia, automatisoituja, ajoneuvoja (AGV) ja nämä ovat monestakin syystä tyypillisesti sähkökäyttöisiä.Perinteisesti näissä on hyödynnetty lyijyakkuja niiden edullisen hinnan takia. Nyt Nissan on ottanut askeleen eteenpäin kierrättämällä kuluttajien sähköautoista sivuun jääviä akkuja tähän käyttöön.Nissan Leaf on japanilaisvalmistajan ensimmäinen sarjatuotettu täyssähköauto, joka esiteltiin ensimmäisessä sukupolvessaan vuonna 2010. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin, ja usean voitetun palkinnon jälkeen, se on juuri hiljattain joutunut luovuttamaan kaikkien aikojen myydyimmän sähköauton kruununsa Telsan Model 3 -mallille. Leafin toinen sukupolvi saatiin Suomeen 2018, mutta nyt katseet lepäävät jo vahvasti tulevassa Nissan Ariyassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutomaatiota autotehtaillaAutotehtaat ovat vilkkaita paikkoja, ja automatisoiduista ajoneuvoista on tullut välttämättömiä. Yksin Tokion eteläpuolella sijaitsevassa Nissanin Oppaman tehtaassa on yli 700 itseohjautuvaa ajoneuvoa, eli AGV:tä, ja ympäri maailmaa Nissanin autotehtaissa näitä on yli 4000 kappaletta.Ne toimittavat osia autotehtaiden työntekijöille eri kokoonpanopisteille suunnistamalla ympäri tehdasta magneettikiskojen avulla. Näin työntekijä ei tuhlaa aikaa komponentin etsimiseen ja voi keskittyä sen asentamiseen. Tämä kasvattaa tehtaan tehokkuutta Japanista kotoisin olevan Lean-ajattelun mukaisesti.Nissan Leafin akut kierrätetäänNissan on jo pitkään tutkinut uusia tapoja hyödyntää Nissan Leag -sähköautojen akkuja autokäytön jälkeen. Pitkään vahvimpana ehdotuksena pidettiin akkujen siirtämistä sisälle omaan kotiin väliaikaiseksi energiavarastoksi. Tämä vaatii kuitenkin sähköverkolta kykyä vastaanottaa energiaa ja luo toisaalta suuren riskin tulipalotapauksessa – ilmeisesti Nissanilla muutettiin hieman mieltä.Noin kahdeksan vuotta sitten Nissanin insinöörit kehittivät näistä Leafin akustoista autotehtaiden robottiajoneuvoihin soveltuvan mallin ottamalla osan moduuleista ja sovittamalla ne AGV:hen. Viime vuonna he veivät tämän idean uudelle tasolle käyttämällä uusien sijaan kierrätettyjä akkumoduuleja.Kun akut eivät täyttäneet enää autokäytön kriteereitä, ne siirrettiin tehtaalla toimiviin laitteisiin. Tämä tukee entisestään Nissan sähköisen tulevaisuuden visioita ja pienentää tehtaiden päästöjä.Nämä litiumioniakut, uudet tai uudelleenkäytetyt, latautuvat lyijyakkuja nopeammin eikä työntekijöiden tarvitse ottaa paristoja irti latauksen ajaksi. AGV:t yksinkertaisesti pysähtyvät hetkellisesti latausasemalle matkan varrella, jossa niitä ladataan jokaisella pysähdyksellä.Ehkä hieman yllättäen, uudelleen käytetyt sähköauton akut myös kestävät käyttöä paljon pidempään. Perinteiset lyijyakut vaihdettiin tyypillisesti vuosittain tai jopa kahdesti vuodessa, kun uudelleenkäytettyjen LEAF-akkujen odotetaan kestävän seitsemän tai kahdeksan vuotta.– Myös asiakkaamme hyötyvät, kun käytettyjen paristojen arvo nousee, sanoo AGV-ajoneuvojen kehityksestä Nissanin tuotantotekniikan tutkimus- ja kehityskeskuksessa vastaava Masashi Matsumoto.Samalla kun autot kehittyvät, myös niitä valmistavat tehtaat kehittyvät. Akkujen kierrätys on tulevaisuudessa kriittisen tärkeä asia.Mitä Leafin akuille tapahtuu, kun ne eivät enää kelpaa myöskään tehtaiden robottiajoneuvoihin? Nissan hankki itselleen kätevästi lisää aikaa tutkimukselle ja kehitykselle tämän suhteen.Kuva ja lähde: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa