27.3.2025

Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla

Kuva Nissan

Muutoksia voisi luonnehtia vääjäämättömiksi. Vääjäämätöntä on myös Juken muuttuminen sähköiseksi vuonna 2026.

Nissan on viime aikoina ollut paljon otsikoissa taloudellisten haasteidensa vuoksi. Suuri japanilaismerkki on joutunut tilanteeseen, jossa sen johto on uhannut rahojen loppumisella. Merkin ylin johto on myös hiljattain vaihdettu, samalla, kun aiemmin hehkutetut liittoneuvottelut Hondan kanssa kariutuivat.

Nissanin vastanimitetty uusi toimitusjohtaja, meksikolainen Ivan Espinosa on automies, ja hän on ilmoittanut haluavansa panostaa uuteen GT-R-superautoon sekä Patrol-maasturin ja Z-urheiluauton laajempaan saavutettavuuteen.

Mainitun kaltaiset huippumallit ovat oma lukunsa, mutta nyt Nissan avaa lähitulevaisuutensa suunnitelmia avaamalla uuden luvun Suomenkin teiltä hyvin tuttujen mallien tarinassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tältä näyttää kolmannen polven Leaf

Nissan Leaf oli 15 vuotta sitten uraauurtava ja samalla miltei ainoa täyssähköauto perheautoluokassa. Vuoden 2010 jälkeen Leafista on nähty vain kaksi samantyyppistä viisiovista hatchbackia, ja seitsemän vuotta vanhan toisen polven voi sanoa olevan täysin palvellut ja vähän ylikin.

15 vuotta hatchbackina viihtynyt Leaf on vielä tämän vuoden aikana siitymässä kauan odotettuun kolmanteen sukupolveensa, ja globaalia megatrendiä noudattaen muuttumassa crossover-tyyppiseksi autoksi.

Nissan tulee siis julkistamaan uuden Leafin kokonaisuudessaan myöhemmin tänä vuonna, mutta tässä vaiheessa saimme jo kuvallisessa muodossa ennakkonäkemyksen uutuudesta. Kyse ei ole mistään teaser-välähdyksestä tai camokuvasta, vaan ihan rehellisestä kuvasta.

Uuden polven Leaf tulee perustumaan CMF-EV-perusrakenteelle, ja Nissan itsekin antaa ymmärtää siitä tulevan Ariya-sähköcrossoverin pienempi sisar. Nissan hehkuttaa ennakolta erityisesti uuden Leafin aerodynamiikkaa, vaikka toki on huomautettava, ettei crossoverin korkea profiili anna aerodynamiikalle parhaita mahdollisia lähtökohtia. Kuitenkin auton kattolinja näyttää luisuvan voimakkaasti perää kohti, ja myös keulasta on tehty varsin viistetty.

Euroopan versio kolmannen polven Nissan Leafista tullaan valmistamaan edeltäjän tavoin Ison-Britannian Sunderlandin tehtaalla.

Näillä eväin Nissan Leafin lupaus "Leading Environmentally-friendly Affordable Family carista" tullee olemaan taas lähempänä totuutta.

Micra ja Juke muuttuvat sähköisiksi

Jos Leafin muuttuminen crossoveriksi ei tuntunut tarpeeksi vääjämättömältä, entä sitten Micran ja Juken muuttuminen täyssähköisiksi? Näin tulee tapahtumaan Micran osalta jo tänä vuonna ja Jukekin osalta ensi vuonna.

Nissanin ja Renaultin allianssi on ollut erinäisten erohuhujen keskellä erityisesti Honda-neuvottelujen aikaan, mutta merkeillä ei näytä olevan mitään ongelmia jakaa AmpR Small -perusrakennetta tuoreen Renault 5- ja -4 E-Tech Electricin ja tulevan Nissan Micran välillä.

Micraa tullaan tarjoamaan 40 ja 52 kilowattitunnin akuilla, ja toimintamatkan kerrotaan olevan parhaimmillaan 400 kilometrin luokkaa. Auto tullaan edeltäjäpolven tavoin valmistamaan Ranskassa, mutta tällä kertaa Ampere ElectriCity -tehtaassa Douai'ssa Renault-sisarten rinnalla. Tuotannon on määrä alkaa jo tänä vuonna.

Myös Micrasta saatiin mukava ennakkomaistiainen kuvan muodossa.

Kuvan perusteella odotettavissa on Renault 5 E-Techiä hyvin läheisesti mukaileva kaupunkiauto, joka on muotoiltu ranskalaissisarensa tavoin huomiotaherättävästi. Erityisenä katseenvangitsijana täytyy mainita isoja pyöreitä lamppuja mukailevat led-huomivalot auton keulassa.

Juken tiiserikuva oli vielä hieman hämyisempi, mutta myös debyytti on kauempana.

Huomion herättämiseen on syntymästään lähtien erikoistunut myös Nissan Juke, joka ylittää niin ikään uutiskynnyksen. Nissanin erikoisesti muotoiltu crossover on nyt toisessa sukupolvessaan, joka näki päivänvalon vuonna 2019.

Nyt Nissan kertoi seuraavan sukupolven Juken suunnittelun olevan hyvässä vauhdissa. Jukesta tehdään seuraavaksi täyssähköcrossover. Leafista ja Micrasta poiketen uusi Juke ei kuitenkaan ehdi vielä tähän vuoteen, vaan on sen sijaan vuoden 2026 uutuuksia.

Ja vielä bonuksena: päivitetty E-power -järjestelmä

Nissan lähestyi vuonna 2022 sähköautoa erilaisesta näkökulmasta, kun se julkisti E-power -hybridijärjestelmänsä. Nissanin mukaan Euroopassa rullailee jo 250 000 E-power-autoa, joissa siis polttomoottori jauhaa sähköä sähkömoottoreille, jolloin ajokokemus on lähellä täyssähköautoa.

E-power-voimalinja esiteltiin suosikkicrossover Qashqaissa, ja on saatavilla myös X-trailiin.

Ajokokemus voisi kuitenkin olla vieläkin lähempänä täyssähköautoa, ja muun muassa sitä tullaan tavoittelemaan E-power-järjestelmän uudistuksessa. Samalla myös energiatehokkuuden pitäisi parantua ja päästöjen vähentyä.

Uudistettu E-power-järjestelmä tullaan lanseeraamaan vuoden 2025 aikana.

Lähde: Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat