27.10.2021

Nyt on rohkeaa: Täysin uusi Range Rover jatkaa mallisarjaa omilla linjoillaan

Range Rover 5

Kaikkein alkuperäisin luksusmaasturi, Range Rover, on juuri juhlinut viisikymppisiään, ja siirtyy nyt sopivasti viidenteen sukupolveensa. Uutuus on taattua Range Roveria siinäkin mielessä, että se tuo mukanaan yllätysmomentteja, eikä kulje valtavirrassa.

Muotoilijalla on tavattoman iso valta ja vastuu auton myynnin ja markkinoinnin kannalta. Historian aikana on nähty yksinkertaisesti kauniita autoja, rumia autoja, mitäänsanomattoman näköisiä autoja sekä omaperäisen näköisiä autoja, jotka herättävät eniten keskustelua. Voisi jopa sanoa, että muotoilija on onnistunut työssään parhaiten silloin, kun lopputulos herättää mahdollisimman paljon mielipiteitä ja niiden vaihtoa. Sitä kautta keskustelussa on itse auto, mikä on myynnin kannalta paras mahdollinen tilanne.

Range Rover 5
Valmistaja kutsuu ennennäkemättömiä takavaloja nimellä hidden-until-lid. Päälle laitettaessa ne muuttuvat kiiltävän tummista listoista takavaloiksi.

Uusi Range Rover kuuluu juuri sellaisiin autoihin, jotka on luotu säväyttämään muiden ominaisuuksiensa muassa ulkonäöllään. Auto houkuttelee etsimään uusia yksityiskohtia, tarkastelemaan monesta kulmasta sekä hieman ehkä totuttelemaan hyvin rohkeaan suuntaan vietyyn perään. Kokonaisuutena uutuus noudattelee kuitenkin hyvin uskollisesti Range Roverin peruspilareita, eli selkeän suoria yleislinjoja, hallitsevaa keulaa, pitkää peräylitystä, hienoisesti taaksepäin kaareutuvaa kattolinjaa sekä viistoja D-pilareita. Kori on erittäin sileä, ja suurikokoisen maasturin ilmanvastuskerroin on saatu hyvin maltilliseen lukemaan 0,30. Sileyttä korostaa muun muassa se, että ikkunoiden reunoista puuttuvat kokonaan listat.

Kaiken kaikkiaan, nyt ei voi olla käyttämättä kulunutta ilmausta: Se kääntää katseita.

Range Rover 5
Puhtaan harmonisesta kylkilinjasta on häivytetty myös ovenkahvat aina kun niitä ei tarvita. Kuvassa First Edition -malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyemmissä mutta jäykemmissä kuorissa

Viidennen sukupolven Range näyttää edeltäjäänsä sirommalta, ja on myös sitä suhteessa kevyempi. Jo nelospolven kori tehtiin alumiinista, mikä kevensi sitä omaan edeltäjäänsä verrattuna noin neljälläsadalla kilolla. Tämä kaikkien aikojen painavin Range oli vuonna 2001 lanseerattu kolmospolvi eli L322. Vitonen on joka mitaltaan nelosta suurempi, mutta massa on pysynyt siihen verrattuna suurin piirtein samana.

Range Rover 5
Range Rover 5:n suunnitteluun on käytetty viiden vuoden aikana kaikkiaan 7 miljoonaa miestyötuntia.

Viides polvi rakentuu uutukaiselle MLA-flex -rakenteelle. Kirjainyhdistelmä tulee sanoista Mixed-metal Modular Longnitudial Architecture. Se on edeltäjäänsä 50 % jäykempi, päästää sisään aiempaa vähemmän värinöitä ja 24 % vähemmän melua. Melua vähennetään myös vastameluteknologialla. Uusi kori on niin ikään aiempaa tilavampi, mikä on mahdollistanut ensimmäistä kertaa mallin historiassa asiakkaiden toivomusten mukaisen kolmannen penkkirivin. Tämä ominaisuus poistaa jälleen yhden syyn olla valitsematta Range Roveria kilpaillussa F-suv-sarjassa eli katumaastureiden kuninkuusluokassa. Valittavana on totutusti standardiakselivälin lisäksi pitkän akselivälin versio malliston huipulle.

Range Rover 5

Sisällä suorastaan höyhenen kevyttä

Sisätiloissa keveys merkitsee eri asiaa kuin vähäistä fyysistä painoa. Range Roverin sisätila, erityisesti kojelauta, on keventynyt esteettisellä tavalla. Edessä on hyvin ilmaa ja harvalukuisiksi käyneet namiskat uppoavat hyvin eri materiaalien kirjoon. Valmistaja painottaa kaikissa sisätilan materiaaleissa laatunahasta alkaen vastuullisuutta. Eräs asiakkaiden toive on ollut, että kuljettajan paikalta näkisi edelleen konepellin koko komeudessaan. Ja sehän näkyy.

Range Rover 5
Kuljettajan digitaalimittaristo on vielä keskinäyttöäkin hieman suurempi. Vaihteenvalitsin on vaihtunut pyörövalikosta Defender-tyyliseen valitsimeen.

Selkeälinjaisella kojelaudalla kelluu 13,1-tuumainen Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmän aavistuksen verran kaareutuva päänäyttö. Järjestelmä (kuten koko auto) sisältää valtavasti toimintoja, joista läheskään kaikkia emme pysty tässä ensiesittelyjutussa edes läpikäymään. Huomionarvoisia ovat ainakin laajat, langattomat verkkoyhteydet sekä pitkälle viety Amazon Alexa -puheohjaus. Alexalle voi kertoa monenmoisista tarpeistaan paitsi auton sisällä, autoa koskien puhelimen välityksellä myös sen ulkopuolella.

Kuluvan vuosikymmenen haasteet on niin ikään otettu huomioon suunnittelussa ja toisaalta nyt markkinoinnissa. Cabin Air Purification Pro on yksi uuden Rangen lukuisista pitkistä nimistä, mutta sen tehtävä on suodattaa ilmasta allegeenejä ja patogeenejä. Ilmansuodattimet puhdistavat sisäilmaa myös muun muassa hiilidioksidista. Suodattimeen jäävät myös bakteerit ja virukset, myös SARS-CoV-2:n nimeltä mainittuna.

Range Rover 5

Kasvaneen korin sisällä on entistä enemmän tilaa, ja nyt sitä on siis jopa seitsemälle aikuiselle. Sähkötoimisesti yksitellen liikkuvat toisen rivin istuimet mahdollistavat valmistajan mukaan sen, että kolmannelle riville on yhtä helppo kulkea. Takamatkustajien viihtymisestä pidetään huolta nykyaikaisesti ruutujen avulla, niistä löytyy pinta-alaa 11,4 tuuman verran esimerkiksi elokuvien tai TV-sarjojen katsomista varten. Niitä sinne saa heijastettua suoraan netin kautta, löytyyhän autosta oma Wi-Fi -tukiasema.

Range Rover 5

Eräs pidetyimmistä Range Rover -yksityiskohdista on kaksiosainen takaluukku, jonka alaosan päällä istuen on mukava esimerkiksi nauttia eväitä, seurata ulkoilmatapahtumaa, tai vaikkapa ulkoiluttaa koiraa. Uutuudessa tätä on jalostettu eteenpäin tekemällä kanteen istuinosat sekä ylös taitettavat selkänojat. Ja Alexahan kuulee tarpeita myös perälaudalta käsin.

Range Rover 5

Sähköisiä suunnitelmia

Tässä vaiheessa tekstiä kaikki mielenkiinto ja spekulointi on tietysti ehtinyt kohdistua seikkoihin konepellin alla. Onko siellä sähköä ja jos, niin kuinka paljon?

Kyllä siellä sitäkin on, mutta lähdetään liikkeelle Range Roverille kaikkein omimmalla voimanlähderatkaisulla, nimittäin V-moottorilla. Malliston huipulla on uusi kaksoisahdettu 4,4-litrainen ja 523-hevosvoimainen V8 mallimerkinnällä P530. Aiemman 5-litraisen korvaava uutuusmoottori on valmistajan mukaan edeltäjäänsä verrattuna 17 prosenttia energiatehokkampi, ja sillä ehtii nollasta sataan 4,6 sekunnissa. Välittömästi V8-kruunun alapuolelta löytyy kevyesti sähköistettyjä Ingenium-sukupolven kolmelitraisia suorakuutosia bensiini- ja dieselkäyttöisinä (P360 ja P400 sekä D250, D300 ja D350).

Range Rover 5

Range Rover sai pistokehybridivoimalinjan edellissukupolvessaan, ja niillä jatketaan odotetusti myös tulevaan. P440e ja P510e ovat uudet Extended Range Plug-in Hybrid -voimalinjat. Niissä kuusisylinterinen bensiinimoottori yhdistyy 105-kilowattiseen sähkömoottoriin. Kaikkiaan 38,2 kilowattitunnin ajoakku riittää 100 kilometrin täyssähköajoon, jota voi harjoittaa 140 kilometrin tuntinopeuteen asti. Näiden kysytyimpien PHEV-mallien myynti alkaa muuten meikäläisillä markkinoilla tammikuun lopulla, jolloin tiedämme enemmän esimerkiksi hinnoittelusta.

Sitten ainakin jonkinmoinen uutispommi vuodelle 2024, tuolloin näemme nimittäin ensimmäistä kertaa täyssähköisen Range Roverin, ja siinä samalla historian ensimmäisen täyssähköisen Land Rover -mallin.

Range Rover 5
Upouusiin led-ajovaloihin on sisällytetty mikroprosessori, käsityskyvyn yläpuoliset 1,2 miljoonaa mikropeiliä ja ne voivat keskittyä samanaikaisesti 16 eri kohteeseen.

Range Rover on viiden vuosikymmenen aikana kerännyt mainetta ja kunniaa monilla tavoilla, muttei ehkä niinkään teknisellä luotettavuudellaan. Jaguar Land Rover on itsekin tietoinen ongelmista, ja pyrkii eri keinoin parantamaan autojensa luotettavuutta sekä kärsinyttä mainetta. Voisiko jo näin etukäteen varovasti hehkuttaa, että 5. polvesta tulee kaikkien aikojen luotettavin Range Rover?

Range Rover 5
Range Rover 5:n ensiesitteli Lontoon Royal Opera Housessa päämuotoilija Gerry McGovern.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkien aikojen ajo-ominaisuudet

Range Roverin – kuten yleensäkin autonvalmistaja Land Roverin – perusidea on tehdä ylellisiä maastoautoja. Ei siis katumaastureita, vaan maastureita. Viidennen polven Rangen maasto-ominaisuudet eivät varmasti lopu kesken, vielä kun toteamme, että tuskin kovin moni omistaja tulee tällaista vähintäänkin reilusti yli sadan tonnin arvoautoa aivan kovimpaan maastoon viemään. Niin tai näin, Rangen voi ajaa esimerkiksi Discoveryn tavoin 90 sentin vesilammikkoon, jonka syvyyttä tarkkaillaan luonnollisesti sensoreilla. Maavaraa löytyy normaalisti reilut parikymmentä senttimetriä, mutta ilmajousitus nostaa auton pohjan maastossa lähes 30 sentin korkeuteen maasta. Lukuisat Terrain Response 2- järjestelmän kamerat, tutkat ja ajoavustimet pyrkivät varmistamaan, että pöheiköstä selviää ehjänä takaisin kotikartanolle.

Range Rover 5

Maantiellä ilmajousituksen tehtävä on erilainen kuin maastossa, mutta töitä on sielläkin riittämiin. Range Rover oli vuonna 1992 ensimmäinen luksusmaasturi, johon tuli sähköinen ilmajousitus. 29 vuotta myöhemmin Rangen alusta osaa eHorizon Navigationin kautta lukea tietä edessä ja valmistautua silottamaan pienimmätkin epämukavuudet pois ajonautinnon edestä. Merkin upouusi Dynamic Response Pro -järjestelmä syöttää kallistuksenvakaajille jopa 1 400 newtonmetrin edestä vääntöä kaarreajon kallisteluiden estämiseksi.

Range Rover 5

Koska Range Rover on edellisestäkin kasvanut, on sen hallinta ahtaissa paikoissa edellistäkin haastavampaa. Tässä auttaa ensimmäistä kertaa mallin historiassa nykyään alati yleistyvä nelipyöräohjaus. Sen ansiosta auton kääntöympyrän halkaisija on alle 11 metriä – suunnilleen sama kuin yli 70 senttimetriä lyhyemmän Volkswagen Golfin. Kaikkein ahtaimmissa paikoissa, esimerkiksi ostoskeskusten kuuluisissa parkkihalleissa, on mahdollista hypätä itse ulos autosta ja pyytää Alexaa hoitamaan parkkeeraus puolestaan.

Range Rover SV - Kuninkaallinen ratsu

Range Rover 5

SV tulee sanoista Special Vehicle. Range Roverin kohdalla se tarkoittaa vain yhtä asiaa, käsintehtyä superluksusta. Nelipaikkainen SV-versio oli tarjolla SVAutobiographyn nimellä jo edellispolvessa, ja nyt se tuodaan 5. polven tasolle. Se tarkoittaa muun muassa, että asiakkaan on mahdollista personoida oma autonsa aiempaa laajamittaisemmin.

Personointiin on aluksi kaksi peruslähtökohtaa, Serenity (”tyyni”) ja Intrepid (”peloton”). Niistä ensimmäisessä vallitsee niin sisällä kuin ulkona nimen mukaisesti tyynen rauhallinen tunnelma. Valkoisen korostusvärinä toimivat eri tavoin taittuvat ruskean sävyt. Olemukseltaan rohkeampi Intrepid sen sijaan luottaa tummanpunaiseen satiinisävyyn yhdistettynä sporttisen mustiin yksityiskohtiin.

Sisällä materiaalien kirjo on laaja, ja siellä luotetaan käsityön jaloon taitoon. On keramiikkaa, mosaiikkia ja nahkaa sekä Ultrafabricsin keinonahkaa, jolla muun muassa ilmennetään vastuullisuutta.

SV:ssä huomio keskittyy luonnollisesti takaistuimiin, sillä tällä tasolla omistaja viettää siellä tavallista useammin aikaa, autonkuljettajan pyörittäessä rattia. Takaistuimien ei tarvitsisi edes erikseen mainita olevan erityisen mukavat, mutta mainitaan nyt pois. Hierovat penkit säätyvät 24 suuntaan. Niiden ympärillä olevat toiminnot riippuvat kulloinkin siitä, haluaako kyytiläinen kenties levätä, työskennellä, kuluttaa viihdettä tai nauttia keskikonsolin takaa juhlallisesti ojentuvista virkistävistä juomista.

SV:ssä unohtaa ei sovi myöskään erityistä logoa, joka lanseerataan tämän mallin myötä myös tulevaisuudessa käytettävään muotoonsa. Keraaminen logo löytyy sen verran monesta paikasta autoa, ettei kenellekään pitäisi jäädä epäselväksi mitä kaikkea se edustaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Galleria: 50 vuotta ja viisi Range Roveria

Land Rover tarjoaa harvinaisen hyvän mahdollisuuden verrata Range Rovereita suoraan, niiden eroja ja samankaltaisuuksia. Mitä on tapahtunut vuoteen 1970 verrattuna uudistumisen vuosina 1994, 2001, 2012 ja 2021?

 

Lähde ja kuvat: Land Rover Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat