23.3.2022 Ajoneuvot Nyt saa olla sanaton: ukrainalaiset johtosarjatehtaat kasvattavat tuotantoaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuotantokatkoksen jälkeen läntisessä Ukrainassa olevat johtosarjatehtaat ovat jälleen käynnistäneet tuotantoaan – vaikka haasteina ovat ulkonaliikkumiskiellot ja rakettihyökkäykset. Maailmassa on aika paljon tärkeämpiäkin asioita kuin autojen johtosarjat, mutta tällä kertaa ne ovat osoituksena ukrainalaisten päättäväisyydestä. Läntisessä Ukrainassa kahta johtosarjatehdasta hallinnoiva Leoni on kertonut, että tehtailla jatketaan tuotantoa ja tahti on ollut jopa kiihtyvä. Tuotannon jatkuminen tapahtuu siitäkin huolimatta, että alueella vallitsee öinen ulkonaliikkumiskielto ja työntekijät joutuvat ajoittain poistumaan väestönsuojaan rakettihyökkäysten tieltä.– On sekä vaikuttavaa että liikuttavaa miten työntekijämme ovat päättäneet, että tilanne ei muserra heitä, vaan he puolustavat maataan ja elämäntapaansa. Heidän turvallisuutensa ja heidän henkensä ovat meidän tärkein prioriteettimme, kommentoi Leonin toimitusjohtaja Aldo Kamper.Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti tuotannon pysäyttämisen, mutta Leonin mukaan tehtaat pyörivät nyt 40 prosentin kapasiteetilla normaalista. Suunnitelmissa on tuoda tehtaille lisäksi yövuoro, jotta tuotanto saavuttaisi 70 prosenttia normaalista. Toimitusjohtaja Kamper kertoo, että kaupankäynti rajan yli on edelleen mahdollista ja tehdas on myös saanut raaka-aineita ja komponentteja.Leonilla on Ukrainassa noin 7 000 työntekijää, minkä lisäksi yhtiöllä on noin 2 000 työntekijää Venäjällä. Ukraina on noussut viime vuosina eurooppalaisten autotehtaiden suosikiksi maan palkkatason ja osaavien työvoiman ansiosta. Lisäksi maan sijainti on hyvä sekä tehtaiden että raaka-aineiden kannalta.Wells Fargon analyytikko arvioi aiemmin, että Ukrainan sodan aiheuttamat tuotannon pysäytykset johtosarjatehtailla voivat merkitä jopa 15 prosentin pudotusta eurooppalaisten autotehtaiden tuotannossa. Aiemmin lukuisat autotehtaat kertoivat komponenttipulaan liittyvistä tuotantokatkoksista, joihin liittyivät myös Ukrainasta saatavat johtosarjat.Leoni on siirtänyt osan tuotantoa myös Romaniaan, Serbiaan, Slovakiaan, Tunisiaan, Egyptiin ja Marokkoon. Lisäksi Ukrainassa johtosarjoja valmistavat myös Fujikura ja Nexans.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: LeoniMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSähköautojen hintoihin mahdollisesti tuhansien eurojen nousu – syynä Ukrainan sota ja nikkeli Sirupula jatkuu ensi vuoteen – taustalla muun muassa Ukrainan sota Ukrainan sota tuntuu bensapumpulla – polttoaineet ennätyshinnoissa Arvasittekin, mutta komponenttipula pahenee – syynä Ukrainan sota Venäjän automarkkina epätietoisuudessa – näin pakotteet näkyvät idässä BMW, VW, Mini ja Škoda pysäyttävät autotuotantoa Ukrainan sodasta johtuen Autoilijat hamstraavat nyt AdBlue-liuosta – myyntiä joudutaan rajoittamaan Lähes kaikilla rengasjäteillä tehdas Venäjällä – vain osalla ollut pokkaa sulkemiseen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa