12.10.2024

Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla

Kuva Tesla

Lupausten ja odotusten summa Robotaxin kohdalla on niin valtava, että sillä on suuri riski päätyä samaan seuraan Teslan muiden katteettomien lupausten kanssa.

Tesla julkisti kuin julkistikin tämän vuoden aikana näkemyksensä robottitaksista, niin kuin oli odotettu. Vuoden alkupuolella ilmassa oli paljon huhuja siitä, että juuri tässä ja nyt käsissämme olisi "Tesla Model 2" eli Teslan uusi lähtötason valtavirtamalli Model 3:n ja Model Y:n alapuolelle. Ne huhut taisi ampua alas itse Elon Musk, ja nyt olemmekin lukemassa uutista induktiolla itseään lataavasta robottitaksista, jossa ei ole lainkaan hallintalaitteita.

Ei käy kiistäminen, etteikö Tesla jo pikkuhiljaa oikeasti tarvitsisi uusia malleja ihan tähän nykyisen liikennejärjestelmämme mukaiseen mallistoon. Ainakin toistaiseksi pöytälaatikkoon jäänyt lähtötason "Model 2" olisi ollut varmasti oivallinen piriste Teslan talouslukuihin, jotka ovat muutaman viljavan vuoden jälkeen kääntyneet nälkävuoden puolelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Robotaxi tai Cybercab

Robotaxi, jota voi kuulemma kutsua vieläkin raflaavammin Cybercabiksi, on kerta kaikkiaan täysin autonomisesti toimiva auto, jolta ei voi ottaa hallintaa itselleen vaikka kuinka haluaisi.

Robotaxi ei ole myöskään perinteisellä tavalla ladattava sähköauto. Sen sijaan auto ottaa ajovirtansa induktion avulla, eikä perinteistä latausporttia mitä ilmeisimmin edes ole. Induktiolataushan voisi periaatteessa tarkoittaa myös sitä, että auto ottaisi virtansa tiestä, mutta tässä sillä tarkoitetaan, ettei latauspaikalla ole johtoa, vaan virta siirtyy akkuun langattomasti.

Tesla Robotaxi ei edusta perinteistä kuvaa robottitaksista noin yleisestikään, se on sellaista hienompi.

Teslan luottomuotoilija, sen kaikki tähänastiset automallit piirtänyt Franz von Holzhausen, on tehnyt hyvää työtä Robotaxin kohdalla. Auto on kaksiovinen ja kaksipaikkainen coupé (jos ei nyt oteta coupén oikeaa määritelmää aivan kirjaimellisesti), jossa tavallaan yhdistellään Teslan muita malleja.

Robotaxin keulassa ja kabiinin alueella on nähtävissä sukunäköä Model 3:een ja Model Y:hyn, mutta kuten se vaihtoehtoinen mallinimikin kovasti viestittää, Cybertruck on ollut se varsinainen inspiraation lähde autossa, ja tämä näkyy etenkin peräosan muotoilussa. Lisäksi, Cybertruckhan on avolava, ja myös Robotaxiin on ollut takaistuinten puuttuessa tilaa luoda isokokoinen "lava", joka on kuitenkin kokonaan suurella takaluukulla peitetty tavaratila.

Muita muotoilullisia erikoisuuksia edustavat muun muassa pyörien valtavat, kiekkomaiset "pölykapselit" sekä takalasi, joka puuttuu. Oho, saiko Polestar 4 juuri seuraa?

Sisällä Robotaxissa vastaan tulee kaksi muhkean näköistä istuinta. Kojelauta muistuttaa kovasti Model 3:n ja -Y:n yksinkertaista kojelautaa, jota hallitsee suuri keskinäyttö. Mutta kuten jo moneen kertaan alleviivattua, kaikki hallintalaitteet ovat tipotiessään.

Vielä paljon arvoituksia ilmassa

Tesla ei Muskin johdolla Robotaxin maailmanensi-illassa - joka muuten tapahtui Warner Brosin studioilla Kalifornian Burbankissa - paljastanut käytännössä mitään tietoja auton tekniikasta. Arvoituksiksi jäivät tässä vaiheessa muiden muassa akun kokotiedot, toimintamatka, latausnopeudet ja muut suoritusarvot sekä tietenkin iso kasa täysautonomiaan liittyviä seikkoja.

Autossa luotetaan Teslan FSD- eli Full Self-Driving -ohjelmistoon, mutta miten se saadaan toimimaan täysin vailla hallintalaitteita muualla kuin Warner Brosin takapihalla, on mielenkiintoista nähdä.

Ja vaikka tekniikka olisi aikanaan kunnossa, tämä kaikki vaatii tietysti lainsäädännöllisen hyväksynnän, mikä on aivan oma tarinansa, vaikka puhuisimmekin ainakin alkuun vain rajallisista alueista jossain Kaliforniassa.

Pessimismistämme (tai realismistamme, ihan miten vain) huolimatta Musk vakuutti tilaisuudessa, että Robotaxin tuotanto tulee käynnistymään "ennen vuotta 2027", ja että se on kenen tahansa ostettavissa "alle 30 000 dollarin" eli vielä enemmän alle 30 000 euron hintaan. Robotaxin kohdalla tähdätään ilmeisesti erilaisten auton jakamispalvelujen ympärillä tapahtuvaan markkinaan.

Tuo tuolla Robotaxin takana ei ole jättimäinen leivänpaahdin, vaan 20-paikkainen robottitaksi Robovan, jonka Tesla toi julkisuuteen yhtä aikaa Robotaxin kanssa.

Puheet ovat pehmenneet aiemminkin

Ottamatta mitään pois Teslan hienoilta tuotteilta tai tähänastisesta menestyksestä, maailman kohutuin sähköautovalmistaja on useasti aiemminkin tullut johtajansa suulla luvanneeksi liikoja etenkin aikataulujen, mutta myös teknisten ominaisuuksien kanssa.

Lähtien Robotaxista itsestään, alkujaan Musk lupaili robottitaksia palvelukseen jo vuodelle 2020. Kun tämä ei selvästikään toteutunut, siirrettiin maali vuoteen 2024. Nyt olemme toki nähneet ensimmäistä kertaa konkretiaa asian ympärillä, mutta maali on siirtynyt jälleen parilla vuodella. Vain aika näyttää, pysyykö tämä tavoite todella.

Aikataulujen kanssa Teslalla on mennyt useimmissa tapauksissa vähän pitkäksi, joissain tapauksissa todella pitkäksi. Esimerkiksi rekkaveturi Semiä ja mainittua Cybertruckia odotettiin vuosia, eikä vuonna 2017 jättimäisten lupausten kera paljastettua toisen polven Roadsteria ole nähty vieläkään tuotantoasuisena. Niin ikään hurjat hintalupaukset ovat osoittautuneet toisinaan vääriksi, näin esimerkiksi Cybertruckin tuotantoversion kohdalla.

Näitä vasten peilaten Robotaxi, johon sisältyy vielä osittain utopistisiakin piirteitä, vaikuttaa kahden vuoden aikaikkunaan melko epäuskottavalta. Mutta toisaalta, ei pidä mennä tuomitsemaan keskeneräistä.

Lähteet: Tesla, Car and Driver

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia