10.1.2025

Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos

Kuva Tesla

Model Y:n vihdoin saama päivitys näkyy selvästi auton ulkonäössä, mutta tulee tuntumaan myös käytössä. Melko perinteiseen tapaan uudistunut Model Y lainaa piirteitään Teslan viimeisimmiltä villityksiltä.

Takuuvarmasti yksi koko vuoden 2025 tärkeimmistä autouutuuksista satiin heti tähän vuoden alkumetreille. Tesla on vihdoinkin päivittänyt alkujaan vuonna 2019 esittelemänsä katumaasturi Model Y:n, joka on tunnetusti ehtinyt viime aikoina käväistä jopa maailmanlistan kärjessä. Suomen myydyin automalli Tesla Model Y oli vuonna 2023, ja kolmossija sille irtosi vasta päättyneenä vuonna 2024.

Model Y ei ole enää aivan uusi automalli, ja etenkin koska tästä "Juniperiksi" kutsutusta päivityksestä on huhuttu jo parin vuoden ajan, voidaan tätä uutista pitää hartaasti odotettuna.

Model Y "Juniperia" ei voi olla vertaamatta noin puolitoista vuotta aiemmin esiteltyyn Model 3 "Highlandiin". Paitsi että kyseessä ovat samoilla tavoilla päivitetyt sukulaismallit, kumpaakaan näistä päivitysversioista ei esitelty ensimmäisenä Teslan kotimarkkinoilla USA:ssa. Siinä missä Eurooppa sai ensimmäisenä Model 3 "Highlandin", lävähti Model Y "Juniper" ensi kertaa tänään perjantaina 10. tammikuuta kiinalaisten tilattavaksi.

Tässä esittelyssä ja kuvissa on siis auton kiinalainen versio, mutta Berliinissä valmistettava Euroopan versiokaan ei todennäköisesti ole kaukana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Robotaxin muotoiluopeilla pidemmälle

Uudistunut Model Y on ulkonäöllisesti selkeä pesäero väistyvään alkuperäiseen ilmeeseen, vaikka kori onkin perustaltaan sama. Auto on kasvanut pituutta noin neljällä senttimetrillä, joista jokainen selittyy uudelleenmuotoilluilla puskureilla.

Glacier Blue on uusi värivaihtoehto.

Huomiotaherättävin piirre uudistuneessa ilmeessä ovat tietenkin yhdistyneet valonauhat. Ratkaisu muistuttaa kovasti viime syksynä esiteltyä autonomista Tesla Robotaxia. Koko auton leveydeltä kulkevien valonauhojen ohella mielenkiintoinen juttu ovat jaetut etuvalot eli varsinaiset ajovalot löytyvät nyt Cybertruckin tavoin alempaa erillisestä umpiosta.

Toinen erikoisuus on perästä löytyvä "epäsuora heijastava koripaneelitakavalo" (niin suora käännös kuin mahdollista). Sellaista ei ole aiemmin Teslassa nähty, ja se tarkoittaa suunnilleen, että perän poikki juokseva takavalonauha heijastetaan oikeaan suuntaan takaluukun paneelin kautta.

Perän uudistuksiin kuuluu niin ikään se, että takaluukku ulottuu - jälleen robotaximaiseen tapaan - aiempaa alemmas, ja törmää alhaalla tuntuvasti uudelleenmuotoiltuun takadiffuusoriin.

Diffuusori kuuluu uudistuneen keulan ohella aerodynamiikka-aspekteihin, jotka lisäävät Model Y:n toimintamatkaa entisestään jonkin verran. Ennen oikeita WLTP-lukemia ei uskalla sanoa tarkkaa määrää, mutta voidaan puhua jopa noin kymmenen kilometrin parannuksesta.

Odottamaan jäämme vielä niin ikään uusia teholukemia, mutta ainakin Kiinassa alkuun myyntiin menneet Standard Range RWD ja Long Range AWD kiihtyvät aiempaa sukkelammin, joten joitain kilowatteja on odotettavissa sähkömoottoreihin lisää. Itse asiassa Kiinasta saadut lukemat näyttävät takavetomallin kiihtyvän jopa sekunnin verran aiempaa ripeämmin nollasta sataan.

Saadaan pitää vilkkuviiksi!

Jos Model Y "Juniperin" ulkokuoressa otettiin inspiraatiota Robotaxista, sisällä ei mennä ihan niin pitkälle, sillä Model Y:stä löytyvät jatkossakin hallintalaitteet. Sisätilan uudistus ottaa sen sijaan vahvasti mallia Model 3:n uudistuksesta, tosin monien iloksi Model Y:ssä saadaan pitää perinteinen vilkkuviiksi, siinä missä Model Y:ssä suuntavilkut kytketään päälle ratin napista.

Muilta osin Juniperin sisätila on laajalti yhtä kuin Highlandin sisätila. Model Y jatkaa minimalistisella linjallaan, toki tuoden peliin uusia, vähän laadukkaampia ja pehmeämpiä materiaaleja, piilotetun audiojärjestelmän kaiuttimen sekä tunnelmavalaistusnauhan.

Tesla on päivittänyt Model Y:n istuimet, ja edessä nautitaan nyt parhaimmillaan ilmastoiduista penkeistä. Takana puolestaan hyödytään sähköisesti kallistuvasta istuinrivistä.

Model Y:n lähes kaikenkattava (tuohon kaikkeen sisältyy myös vaihteenvalitsin) keskinäyttö on lisäksi päivittynyt ja kasvanut nettokokoakin 15:stä 15,4:ään tuumaan. Kuten Model 3:ssa, myös Model Y:ssä on jatkossa 8 tuuman näyttö erikseen takapenkkiläisiä varten.

Auton korin aerodynamiikkaparannukset ovat myös hiljentäneet Model Y:n matkustamoa entisestään, samoin kuin uudet akustiset ikkunalasit.

Tesla on niin ikään edelleen uudelleensäätänyt Model Y:n alustaa sekä myös ohjausta, jonka pitäisi olla nyt hieman aiempaa nopeampi.

Lähteet: Tesla, Carscoops

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat