10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Teksti Benjamin Helander Kuva Tesla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Model Y:n vihdoin saama päivitys näkyy selvästi auton ulkonäössä, mutta tulee tuntumaan myös käytössä. Melko perinteiseen tapaan uudistunut Model Y lainaa piirteitään Teslan viimeisimmiltä villityksiltä. Takuuvarmasti yksi koko vuoden 2025 tärkeimmistä autouutuuksista satiin heti tähän vuoden alkumetreille. Tesla on vihdoinkin päivittänyt alkujaan vuonna 2019 esittelemänsä katumaasturi Model Y:n, joka on tunnetusti ehtinyt viime aikoina käväistä jopa maailmanlistan kärjessä. Suomen myydyin automalli Tesla Model Y oli vuonna 2023, ja kolmossija sille irtosi vasta päättyneenä vuonna 2024. Model Y ei ole enää aivan uusi automalli, ja etenkin koska tästä "Juniperiksi" kutsutusta päivityksestä on huhuttu jo parin vuoden ajan, voidaan tätä uutista pitää hartaasti odotettuna.Model Y "Juniperia" ei voi olla vertaamatta noin puolitoista vuotta aiemmin esiteltyyn Model 3 "Highlandiin". Paitsi että kyseessä ovat samoilla tavoilla päivitetyt sukulaismallit, kumpaakaan näistä päivitysversioista ei esitelty ensimmäisenä Teslan kotimarkkinoilla USA:ssa. Siinä missä Eurooppa sai ensimmäisenä Model 3 "Highlandin", lävähti Model Y "Juniper" ensi kertaa tänään perjantaina 10. tammikuuta kiinalaisten tilattavaksi. Tässä esittelyssä ja kuvissa on siis auton kiinalainen versio, mutta Berliinissä valmistettava Euroopan versiokaan ei todennäköisesti ole kaukana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotaxin muotoiluopeilla pidemmälleUudistunut Model Y on ulkonäöllisesti selkeä pesäero väistyvään alkuperäiseen ilmeeseen, vaikka kori onkin perustaltaan sama. Auto on kasvanut pituutta noin neljällä senttimetrillä, joista jokainen selittyy uudelleenmuotoilluilla puskureilla.Glacier Blue on uusi värivaihtoehto. Huomiotaherättävin piirre uudistuneessa ilmeessä ovat tietenkin yhdistyneet valonauhat. Ratkaisu muistuttaa kovasti viime syksynä esiteltyä autonomista Tesla Robotaxia. Koko auton leveydeltä kulkevien valonauhojen ohella mielenkiintoinen juttu ovat jaetut etuvalot eli varsinaiset ajovalot löytyvät nyt Cybertruckin tavoin alempaa erillisestä umpiosta. Toinen erikoisuus on perästä löytyvä "epäsuora heijastava koripaneelitakavalo" (niin suora käännös kuin mahdollista). Sellaista ei ole aiemmin Teslassa nähty, ja se tarkoittaa suunnilleen, että perän poikki juokseva takavalonauha heijastetaan oikeaan suuntaan takaluukun paneelin kautta.Perän uudistuksiin kuuluu niin ikään se, että takaluukku ulottuu - jälleen robotaximaiseen tapaan - aiempaa alemmas, ja törmää alhaalla tuntuvasti uudelleenmuotoiltuun takadiffuusoriin. Diffuusori kuuluu uudistuneen keulan ohella aerodynamiikka-aspekteihin, jotka lisäävät Model Y:n toimintamatkaa entisestään jonkin verran. Ennen oikeita WLTP-lukemia ei uskalla sanoa tarkkaa määrää, mutta voidaan puhua jopa noin kymmenen kilometrin parannuksesta. Odottamaan jäämme vielä niin ikään uusia teholukemia, mutta ainakin Kiinassa alkuun myyntiin menneet Standard Range RWD ja Long Range AWD kiihtyvät aiempaa sukkelammin, joten joitain kilowatteja on odotettavissa sähkömoottoreihin lisää. Itse asiassa Kiinasta saadut lukemat näyttävät takavetomallin kiihtyvän jopa sekunnin verran aiempaa ripeämmin nollasta sataan.Saadaan pitää vilkkuviiksi!Jos Model Y "Juniperin" ulkokuoressa otettiin inspiraatiota Robotaxista, sisällä ei mennä ihan niin pitkälle, sillä Model Y:stä löytyvät jatkossakin hallintalaitteet. Sisätilan uudistus ottaa sen sijaan vahvasti mallia Model 3:n uudistuksesta, tosin monien iloksi Model Y:ssä saadaan pitää perinteinen vilkkuviiksi, siinä missä Model Y:ssä suuntavilkut kytketään päälle ratin napista. Muilta osin Juniperin sisätila on laajalti yhtä kuin Highlandin sisätila. Model Y jatkaa minimalistisella linjallaan, toki tuoden peliin uusia, vähän laadukkaampia ja pehmeämpiä materiaaleja, piilotetun audiojärjestelmän kaiuttimen sekä tunnelmavalaistusnauhan.Tesla on päivittänyt Model Y:n istuimet, ja edessä nautitaan nyt parhaimmillaan ilmastoiduista penkeistä. Takana puolestaan hyödytään sähköisesti kallistuvasta istuinrivistä. Model Y:n lähes kaikenkattava (tuohon kaikkeen sisältyy myös vaihteenvalitsin) keskinäyttö on lisäksi päivittynyt ja kasvanut nettokokoakin 15:stä 15,4:ään tuumaan. Kuten Model 3:ssa, myös Model Y:ssä on jatkossa 8 tuuman näyttö erikseen takapenkkiläisiä varten. Auton korin aerodynamiikkaparannukset ovat myös hiljentäneet Model Y:n matkustamoa entisestään, samoin kuin uudet akustiset ikkunalasit. Tesla on niin ikään edelleen uudelleensäätänyt Model Y:n alustaa sekä myös ohjausta, jonka pitäisi olla nyt hieman aiempaa nopeampi. Lähteet: Tesla, Carscoops Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 20.2.2024 Ajoneuvot Tesla Cybertruckin pinta kestää vasaraniskuja ja luoteja – muttei mahdollisesti kuitenkaan vettä 11.1.2024 Ajoneuvot Tesla laski vaivihkaa useiden malliensa toimintamatka-arvioita EPA-sylkillä – syy pääteltävissä 31.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla 1.12.2023 Ajoneuvot Tesla Cybertruck laskeutui viimein Maan päälle – ja palautti muuten meidät kaikki maan pinnalle 21.11.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model 3 Highland on kiiteltyjen ja kiisteltyjen uudistusten summa 2.10.2023 Ajoneuvot Mihin katosi faceliftin jälkeen Tesla Model 3 Performance? – Siihen saattaa olla nyt selitys Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Volvo EX30 Käyttötesti: lukko jäässä pakkassäässä sekä asiaa lasivakuutukseen – Volvo EX30 10.1.2025 Sähköautot Suomalaisyritys esitteli ”maailman parhaan sähkömoottorin” ja valmiin pohjan sähköajoneuvojen rakentamiseen 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y "Juniper" esiteltiin Kiinassa - tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti