5.1.2024 Ajoneuvot Odotettu Toyota-diili varmistui! – Sami Pajari on ainut suomalaiskuljettaja rallin MM-avauksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi suomalaissukupolvi on tekemässä vahvaa tuloa rallin MM-sarjaan, sillä Sami Pajarin uumoiltu hyppäys Toyotan Rally2-auton rattiin varmistui. Sami Pajari, 22, on tehnyt itseään tykö jo useamman vuoden ajan. Lahtelaiskuljettaja on likipitäen samaa ikäluokkaa Kalle Rovanperän, sekä pahimman kilpakumppaninsa, ruotsalaisen Oliver Solbergin kanssa.Solbergin tavoin Pajari tähyää Rovanperän jalanjälkien seuraamista, aina Rally1-autoon ja MM-titteliin asti.Kaudella 2024 se tarkoittaa yhdeksää, kymmentä MM-rallia Toyota Yaris Rally2 -autolla.Toyota esitteli Yaris Rally2 concept -autoaan viime rallissa Jyväskylässä Paviljongin huoltoparkissa.- Lopullista päätöstä kilpailujen määrästä ei ole vielä tehty, mutta WRC2-sarjaa ajetaan. Kausi alkaa Monte Carlosta ja todennäköisesti jatkuu Ruotsissa. Muilta osin kauden ohjelma on vielä melko auki, mutta niin paljon ajetaan kuin pystytään, Pajari vahvistaa.Toyotan Rally2-auton on luokan uusi tulokas, eikä ilman kovavauhtisia testikilometrejä MM-rallien menestykseen ole asiaa. Autoon totuttelun Pajari ja kartanlukijana jatkava Enni Mälkönen aloittivat joulukuussa Ranskassa ja testit jatkuvat vielä ennen kuin lähtölippu legendaariseen Monte Carlo -ralliin heilahtaa.- Meillä on vielä kisaa edeltävänä viikonloppuna oma testisessio. Ennen Ruotsin rallia pääsee ajamaan jo enemmän, sillä auto on Lievestuoreella. Hyvin nopeasti pääsin autoon sinuiksi, sillä se on looginen ja helppo ajaa. Itselleni jäi siitä hyvä fiilis.Kilpailuohjelmasta maailmalla vastaa suomalaisyritys Printsport Racing, jolla maantieteellistä etäisyyttä Toyotan rallitiimiin on vain vähän. Molemmat toimivat Jyvässeudulla, joten päätiimin kaikki tietotaito on myös Pajarin käytettävissä.Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen voittivat WRC2-luokan Suomen MM-rallissa 2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarjouksia joka suunnaltaSen verran haluttu kuljettaja Pajari viime vuoden rallimarkkinoilla oli, että jokainen tiimi esitti oman tarjouksensa hänelle. Useimmat koskivat Rally2-luokassa jatkamista, mutta mahtuipa mukaan tiettävästi todellinen jymypaukku. M-Sport oli tarjonnut Pajarille mahdollisuutta liittyä tiimiin ja päästä kiinni jopa Fordin Puma Rally1:en.- Tilannetta oli hauska seurata pitkin viime vuotta, tai ainakin Jyväskylästä alkaen. Monet uskoivat minun menevän M-Sportille, mutta itse pidin muita vaihtoehtoja todennäköisempänä. Lopulta saimme tällaisen paketin kasaan, niputtaa Pajari.Kuten kuvitella saattaa, kilpailuohjelma Toyotan ratissa on nuoren miehen unelma, joka saattaa poikia vielä vaikka millaisia mahdollisuuksia.Menestymällä WRC2-sarjassa pysyy tallipomojen tietoisuudessa - aivan, kuten Pajari teki jo viime kaudella, voittaen luokkansa Suomen MM-rallissa.- Tämä on tosi mielenkiintoinen proggis. Pääsen ensimmäisten joukossa ajamaan uutta autoa tositoimissa.Skodalla Pajari pääsi tahkoamaan rutkasti testikilometrejä ja sama tavoite on myös Toyotalla, jotta uusi auto tulee täysin tutuksi.Rally1-paikka tähtäimessäErikoisinta yhtälössä on se, että Pajari on todellakin ainut sinivalkoinen kuljettaja Monte Carlo -rallin lähtöluettelossa. Tilanne normalisoituu kuitenkin kauden mittaan, kun Rally1-autoilla vauhtiin pääsevät osa-aikaisen ohjelman ajava Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi, sekä WRC2-sarjaa kiertävät Lauri Joona ja Emil Lindholm. Saatetaanpa Teemu Suninenkin vielä nähdä MM-sarjan erikoiskokeilla.- Toivottavasti kaikki menestyspaineet eivät kohdistu minuun. Viisi suomalaista on pyöritellyt Rally2-autolla kilpailemisen mahdollisuutta, joten on siellä minun lisäkseni muitakin.Sami Pajari, 22, ottaa ison askeleen kohti rallin täysammattilaisuutta, sillä paikka Toyotan ratissa on erittäin haluttu.Alkava rallikausi on kieltämättä Pajarille tähänastisen uran tärkein. Kisaohjelma Toyotan ratissa on suora seuraus hyvistä suorituksista, sillä ani harva nuorista lahjakkuuksista pääsee näyttämään taitojaan vastaavanlaisessa tilanteessa.- Kääntäisin sen niin, että uraa on tehty jo monta vuotta. Rally1-paikka on tähtäimessä ja sinne pyritään. Silloin pitää olla nopea ja kiinnostava kuski tiimeille. Pakko myöntää, mutta isoja steppejä on jo otettu uralla, joten koetetaan jatkaa samaan tahtiin, päättää Pajari.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Rikhard Wacker Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Moottoriurheilu Rovanperä palasi tasolleen Kanarian MM-rallissa – Epävarmuuden pilvi leijuu yhä sarjan tulevaisuuden yllä 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa