25.8.2023

Oikaisu: Moottorin sähköautovertailun Toyotassa korkeammat latausrajoitukset, Teslassa suurempi akku

Sähköautovertailu

Moottorin sähköautovertailuun oli eksynyt pari virhettä autojen teknisiin ominaisuuksiin. Pahoittelemme virheitä!

Moottorissa 8/2023 julkaistiin laaja kuuden sähköauton vertailu. Vertailusta ollaan kerrottu myös netissä muutaman erilaisen poiminnan verran.

Nyt keskitytään kuitenkin korjaamaan muutama painettuun lehteen päässyttä virhettä. Ensinnäkin Toyota bZ4X:ssä kerroimme olevan vuorokausikohtaisen latausrajan, joka sallii auton pikalataamisen vain kahdesti vuorokaudessa, ja mainitsimme tämän rajan kuitenkin olevan nousemassa. Testin julkaisun jälkeen kuulimme, että rajaa on kuitenkin jo nostettu. Nyt varausvälin 10–80 % voi ladata 3,8 kertaa vuorokaudessa, eli kaikkiaan noin 170 kilowattitunnin verran.

Toinen virhe on tapahtunut Teslan kohdalla, jossa auton ajoakun bruttokapasiteetiksi ilmoitettiin 75 kWh ja käytettävissä olevaksi 70 kWh. Tämä piti paikkaansa ensimmäisten Model Y -yksilöiden kohdalla, mutta sittemmin kapasiteetia on päivitetty suuremmaksi. Tesla ei itse kerro akun kapasiteettia, mutta yleisimmät arviot pyörivät suurin piirtein lukemissa 80 kWh brutto ja 75 kWh netto. Tällä kapasiteetilla Teslan toimintamatkaksi saadaan kaupungissa vertailujoukon parhaaksi oikeuttava lukema: 497 km. Maantiellä pisimmälle pääsisi Nissanilla (480 km) ja moottoritiellä Škodalla (370 km).

Pahoittelemme tekstiin päässeitä erehdyksiä.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat