19.10.2016

Oldtimer Grand Prix 2016 – autokarkista meinaa tulla ähky

Oldtimer Grand Prix

44. kertaa järjestetty Oldtimer Grand Prix kerää Saksan Nürburgringille käsittämättömän autojoukon – ja yleisö pääsee tapahtumien keskelle.

Vain jalat ja osa keskivartaloa näkyvät auton alle kurkottavasta miehestä. Punaisen italialaisen alla työkaluineen hääräävä mekaanikko ei keräisi katseita, ellei auto sattuisi olemaan Ferrari 250 GTO.

Herrasmieskilpuri ei sentään ole kymmenien miljoonien arvoinen alkuperäinen, vaan hivenen tavanomaisemmasta vuosimallin 1964 Ferrari 250 GTE:stä konvertoitu replika. Tunnelmaan se ei vaikuta, ja se on Oldtimer Grand Prix’ssä tärkeintä.

Oldtimer Grand Prix

Peräti 44. kertaa järjestettävä tapahtuma kerää maineikkaalle kilparadalle satoja historiallisia kilpa-autoja ja tuhansia harrasteautoja kuplavolkkarista McLaren F1:een.

Oldtimer Grand Prix
McLaren F1 -katuautoja valmistettiin vain 64 kappaletta. Vuonna 1998 auto saavutti 386.4 km/h nopeuden Volkswagenin testiradalla.

Värikkään viikonlopun aikana Nürburgringin uudella Grand Prix -radalla kilpaillaan 70–80 -lukujen Formula 1:llä, kuusikymmentäluvun GT- ja prototyyppiautoilla, viisikymmentäluvun urheiluautoilla, ikivanhoilla formuloilla ja jopa kolmekymmentäluvun kolossaalisilla Bentleyllä ja SSK-Mercedeksillä.

Kilpailut ovat kiehtovaa katsottavaa. Museoista tutut miljoonien eurojen arvoiset keräilyautot kiertävät rataa moottorit ärjyen ja kumit vinkuen. Näkymä on lähes epätodellinen.

Oldtimer Grand Prix

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yleisön ehdoilla

Kilpailujen välissä voi kiertää varikkoalueella, jonne yleisöllä on vapaa pääsy. Teltoissa varikkohenkilökunta valmistelee autoja kilpaan, korjailee pikkuvikoja tai vain nauttii tunnelmasta. Välillä haahuilevaa turistia pyydetään hieman väistämään – ei muuten, mutta kuorma-auton kokoinen Bentley pitäisi saada ajettua pilttuusta lähtöruudukkoon.

Herrasmiesosaston lisäksi paikalla on tavanomaisempia kilpureita. Lähes jokaista ralli-Opelia näyttää ajaneen Walter Röhrl, mutta löytyypä yhdestä Rauno Aaltosenkin nimi.

Oldtimer Grand Prix

Vakioautojen teltasta löytyy DTM-luokan BMW E30 M3:sta ja Ford Sierra Cosworthia. Vieressä on tuoreempi Volvo 850, farmarikorisena tietysti.

Yhtäkkiä teltassa raikaa korkeaviritteisen rivikuutosen parku. BMW 635 CSi saa kevyttä lämmittelyä ennen tositoimia.

Oldtimer Grand Prix

Autonvalmistajat näkevät historian arvon

Suuren yleisömäärän ansiosta Oldtimer Grand Prix kiinnostaa myös autonvalmistajia. Škoda on tuonut paikalle kokoelman takavuosien ralliautoja – on mahtavaa nähdä tšekkimerkin olevan ylpeä historiastaan.

Oldtimer Grand Prix

Porsche taas juhli näyttävästi transakseli-malleiksi (vaihteisto takana tasauspyörästön yhteydessä) kutsuttujen etumoottoriautojen 40-vuotisjuhlaa. Nelimoottoriset 924, 944 ja 968 pitivät Porschen talouden pinnalla vuosikymmenien ajan, mutta mallit ovat alkaneet kasvattaa klassikkostatustaan vasta viime vuosina. Sama kohtalo on käynyt 911-mallin korvaajaksi suunnitellulla V8-moottorisella 928:lla, transakseliauto sekin.

Oldtimer Grand Prix

Lopulta on luovutettava. Herkkuja löytyy joka suunnalta, mutta kaikkea ei yksinkertaisesti ehdi nähdä kahden päivän aikana. Ja kiertelyn lomassa pitäisi ehtiä katsoa kisojakin.

Oldtimer Grand Prix

Ennen alueelta poistumista on katsottava vielä yksi kilpailu. 1970-luvun urheiluautojen muistoajo kokoaa lähtöviivalle kaikkea Corvetteista ja De Tomaso Panterasta Porsche 911 Carrera RSR:iin, Ford Capri RS3100:aan ja BMW M1 Procareihin. Näky on unohtumaton, eikä äänimaailmaa unohda koskaan.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat