20.5.2026

Oletko kerännyt kahvipakettien autokortteja?

Kuva Teppo Vesalainen
Keräilykorteista voi päätellä, että liikennemerkitkin ovat muuttuneet jopa yllättävän paljon vuosikymmenten vieriessä.

1950-luvun puolivälissä vallinnut keräilyharrastus lienee ollut lähinnä 1940-luvulla syntyneiden hupia.

Autoharrastajana sitä on tullut haalittua kaikenlaista aiheeseen liittyvää tavaraa pahan päivän varalle. Autotallistani löytyy muun muassa kovalevylle liimattuja Pauligin kahvipaketista peräisin olevia autokortteja, jotka perimätiedon mukaan lienevät peräisin 1950-luvun puolivälistä. Korttien tehtävä oli tuolloin ensisijaisesti tukea kahvipakettia, mutta niistä kehkeytyi suosittu keräilykohde erityisesti poikien keskuudessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoja ja liikennemerkkejä

Korttien kuvissa esiteltiin toinen toistaan hienompia automalleja. Lisäksi useissa niissä oli myös liikennemerkkejä selityksineen.

Tämän tyyppiset keräilykortit olisivat hyödyllisiä nykyäänkin, mikäli onnistuisivat lyömään itsensä läpi modernin teknologian keskellä. Niitä keräillessään lapset ja nuoret oppisivat halutessaan keräilyharrastuksen lomassa myös liikennemerkkejä ja -sääntöjä.

Kuvia ihastellessa voi vain todeta nykyautojen olevan muotoilultaan varsin persoonattomia noiden yli 70-vuotta vanhojen rinnalla.

216 erilaista

MTV:n kahdeksan vuotta sitten verkkosivuillaan julkaiseman uutisen mukaan autokortteja painettiin kaiken kaikkiaan 216 erilaista. Uutisessa kerrotaan myös, että aidon autokortin tunnistaa pakkauskoneen jättämästä neljästä pienestä reiästä.

Valitettavasti muuta tietoa korttien historiasta oli hyvin vähän löydettävissä. MTV:n jutussa tietolähteenä mainituilta Pauligin sivuiltakaan en nopealla etsimisellä löytänyt enää mitään kortteihin liittyvää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat