26.3.2022 Ajoneuvot Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel tarjoaa Astra-lataushybridiään reilun 32 000 euron hintaan, kun Peugeotin sisarmalli 308 on lähtöhinnaltaan monta tuhatta euroa kalliimpi. Ennen muinoin olivat Opelit Opeleita ja Peugeotit Peugeoteja. Itsenäisiä ja omia automerkkejä omalla tekniikalla ja muilla ominaisuuksillaan. Nyt molemmat automerkit ovat yhden ja saman autojätin Stellantiksen valmistamia, joten Opel Astra ja Peugeot 308:kin ovat teknisesti käytännössä samoja autoja ja suurin eroavaisuus autojen välillä on muotoilu.Kun automerkkien hinnastoja alkaa tutkia, eroja löytyy toki enemmänkin, eritoten automallien hinnat alkaen -hinnoista. Tuhansia euroja. Esimerkiksi edullisin viisiovinen Opel Astra PHEV eli ladattava hybridi – sen hinta on 32 389 euroa Innovation-varustein. Opel Astran ja Peugeot 308:n lataushybridiversion voimalinjana on 1,6-litrainen turbobensiinimoottori sekä 81-kilowattinen sähkömoottori. 12,4 kilowattituntinen akku riittää molemmissa noin 60 kilometrin sähköajoon virallisesti, käytännön lukemien jäädessä noin 40 kilometrin tuntumaan.Peugeot puolestaan on hinnoitellut vastaavan ladattavan hybridin alhaisimman varustetasonsa 37 250 euroon. Varustetaso on tuolloin Active Pack. Hintaeroa Opel Astra Innovation 180 A PHEV -mallin ja Peugeot 308 Active Pack Hybrid 180 EAT8 -mallin välillä on tarkalleen 4 861 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy16- vai 17-tuumaiset vanteet?Varuste-erot näiden kahden mallin välillä löytyy, jopa niin, että edullisemmassa Opelissa on jotain enemmän kuin kalliimmassa Peugeotissa. Esimerkiksi Opelissa on lähtötasosta alkaen pysäköintiavustin eteen ja taakse kun Peugeotissa pysäköintitutka löytyy vain taakse. Peugeotin peilit on lämmityksellä, kun taas Opelissa lämmitysvastukset puuttuvat. Peugeot on lähtenyt liikenteeseen näyttävällä 17-tuumaisella vannesarjalla, kun Opelissa tyydytään 16-tuumaisiin vanteisiin.Lataushybridiin liittyvät latauskaapelit, matkustamon esilämmitys ja jäähdytys sekä ajastus löytyy molemmista malleista perusvarustetasosta lähtien.Kampanjalla ohjataan myyntiäPeugeotin hintayllätys piilee kuitenkin kampanjassa. Kun kysymys on kampanjasta, jo pelkästään sana kampanja myynnin näkökulmasta tarkoittaa sitä, että myyntiä yritetään ohjata kampanjan piirissä oleviin tuotteisiin. Peugeotin maahantuonnista myös myönnetään, että kampanja on selkeästi ohjannut asiakkaiden ostopäätöksiä haluttuun suuntaan. Kampanjan kerrotaan olevan voimassa myös toistaiseksi.Peugeot 308:n kojelauta on ryhmitelty merkin i-Cockpit-tyylillä. Mittaristo on suunniteltu katsottavaksi ompaktin ohjauspyörän yli.Peugeot on paketoinut 308:n hybridimallin kampanjaluontoisesti Allure Pack Edition -varustepaketin nimellä, joka on siis normaali Allure Pack lisättynä kuljettajan AGR-istuimella. Allure Pack on Peugeotin toiseksi korkein varustetaso, joka on siis Active Packin yläpuolella.Allure Pack Edition -varustein viisiovinen 308:n ladattava hybridi maksaa 35 999 euroa. Tämäkin maksaa selvästi enemmän kuin Opelin hinnat alkaen -malli. Peugeot 308 Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8 -malli maksaa 3 610 euroa enemmän kuin Opelin edullisin Innovation-versio.Peugeotiin tällä rahalla saa lisää muun muassa audio- ja navigointijärjestelmän, jossa on lisänä vielä muokattavat valikkopainikkeet. Opelillä navigointi on mukana vasta Execitive-mallissa eli korkeimmassa varustetasossa, jolloin hinta nousee 36 390 euroon.Opel Astran kojelauta on ryhmitelty ennen kaikkea selkeästi.Peugeotin edullisin malli Allure Pack Edition sisältää myös 180-asteen kuvan tuottavan peruutuskameran. Opelilla tämä löytyy myös seuraavasta Innovation Plus -varustepaketista, jolloin Opelin perushinta nousee muiden paketin mukana tulevien varusteiden kera 2 000 euroa. Peugeotin AGR-kuljettajan istuin ei Allure Pack Edition -kampanjassa tuo lisäarvoa suhteessa Opeliin, sillä se löytyy Opelista jo hinnat alkaen -mallista.Muuta Peugeotin Allure Pack Edition -mallista löytyvää varustetta ovat muun muassa kojelaudan ja etuovien säädettävä tunnelmavalaistus sekä vieläkin näyttävämpi 17-tuumainen kevytmetallivannesarja. Tummennetut takaikkunat sekä istuimien kangas- ja keinonahkaverhoilu, sekä muita varusteita on myös lisänä.Satojen yksityiskohtien hienosyiset erotSataprosenttisen selvityksen tekeminen näiden autojen varuste-eroista vaatisi melkoisen ristiintaulukoinnin sekä tarkan varustelistan, että mitä mihinkin varusteeseen sisältyy. Lisäksi autoon kuuluviin varusteisiin sekä jokaiseen mahdolliseen nappiin ja valikkooptioon sekä niiden sisältöön pitäisi perehtyä todella tarkasti. Esimerkiksi toiset automaahantuojat luettelevat sähköiset lasinnostimet varusteiksi kun toisella niitä ei lue missään, senkin vuoksi, että ne ovat nykyautoissa käytännössä itsestäänselvyys, ainakin etuovissa.Näiden kahden auton välillä miettivän on ehkä syytä pohtia, että riittääkö Opelin lähtötason varusteet, jotka ovat varsin kattavat, omaan tarpeeseen, tällöin hinta jää hieman reiluun 32 000 euroon. Vai haluaako laittaa reilu 3 500 euroa, eli 10 prosenttia enemmän, jolla saa myös enemmän varusteita. Vai korottaisiko Opeliin laitettavaa rahamäärä, jolloin varusteita saisi enemmän ja kuinka se puolestaan suhteutuu Peugeotin mallistoon hintansa ja varusteidensa puolesta?Varusteet ja niistä saatava vastine voi olla myös hyvin subjektiivinen kokemus, toinen tarvitsee yhtä ja toinen toista. Peugeotin valitseva saa ainakin erottuvaa ulkomuotoa, Opelin valitsevaa puhuttelee ehkä enemmän Opelin 60-70-luvuille viittaava retrohenkinen muotoilu.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Peugeot, Opel ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMaistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi Maistiainen: Peugeot 308 tähtää farkkuhybridillä suomalaisten suosikkien kimppuun Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti