26.3.2022 Ajoneuvot Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel tarjoaa Astra-lataushybridiään reilun 32 000 euron hintaan, kun Peugeotin sisarmalli 308 on lähtöhinnaltaan monta tuhatta euroa kalliimpi. Ennen muinoin olivat Opelit Opeleita ja Peugeotit Peugeoteja. Itsenäisiä ja omia automerkkejä omalla tekniikalla ja muilla ominaisuuksillaan. Nyt molemmat automerkit ovat yhden ja saman autojätin Stellantiksen valmistamia, joten Opel Astra ja Peugeot 308:kin ovat teknisesti käytännössä samoja autoja ja suurin eroavaisuus autojen välillä on muotoilu.Kun automerkkien hinnastoja alkaa tutkia, eroja löytyy toki enemmänkin, eritoten automallien hinnat alkaen -hinnoista. Tuhansia euroja. Esimerkiksi edullisin viisiovinen Opel Astra PHEV eli ladattava hybridi – sen hinta on 32 389 euroa Innovation-varustein. Opel Astran ja Peugeot 308:n lataushybridiversion voimalinjana on 1,6-litrainen turbobensiinimoottori sekä 81-kilowattinen sähkömoottori. 12,4 kilowattituntinen akku riittää molemmissa noin 60 kilometrin sähköajoon virallisesti, käytännön lukemien jäädessä noin 40 kilometrin tuntumaan.Peugeot puolestaan on hinnoitellut vastaavan ladattavan hybridin alhaisimman varustetasonsa 37 250 euroon. Varustetaso on tuolloin Active Pack. Hintaeroa Opel Astra Innovation 180 A PHEV -mallin ja Peugeot 308 Active Pack Hybrid 180 EAT8 -mallin välillä on tarkalleen 4 861 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy16- vai 17-tuumaiset vanteet?Varuste-erot näiden kahden mallin välillä löytyy, jopa niin, että edullisemmassa Opelissa on jotain enemmän kuin kalliimmassa Peugeotissa. Esimerkiksi Opelissa on lähtötasosta alkaen pysäköintiavustin eteen ja taakse kun Peugeotissa pysäköintitutka löytyy vain taakse. Peugeotin peilit on lämmityksellä, kun taas Opelissa lämmitysvastukset puuttuvat. Peugeot on lähtenyt liikenteeseen näyttävällä 17-tuumaisella vannesarjalla, kun Opelissa tyydytään 16-tuumaisiin vanteisiin.Lataushybridiin liittyvät latauskaapelit, matkustamon esilämmitys ja jäähdytys sekä ajastus löytyy molemmista malleista perusvarustetasosta lähtien.Kampanjalla ohjataan myyntiäPeugeotin hintayllätys piilee kuitenkin kampanjassa. Kun kysymys on kampanjasta, jo pelkästään sana kampanja myynnin näkökulmasta tarkoittaa sitä, että myyntiä yritetään ohjata kampanjan piirissä oleviin tuotteisiin. Peugeotin maahantuonnista myös myönnetään, että kampanja on selkeästi ohjannut asiakkaiden ostopäätöksiä haluttuun suuntaan. Kampanjan kerrotaan olevan voimassa myös toistaiseksi.Peugeot 308:n kojelauta on ryhmitelty merkin i-Cockpit-tyylillä. Mittaristo on suunniteltu katsottavaksi ompaktin ohjauspyörän yli.Peugeot on paketoinut 308:n hybridimallin kampanjaluontoisesti Allure Pack Edition -varustepaketin nimellä, joka on siis normaali Allure Pack lisättynä kuljettajan AGR-istuimella. Allure Pack on Peugeotin toiseksi korkein varustetaso, joka on siis Active Packin yläpuolella.Allure Pack Edition -varustein viisiovinen 308:n ladattava hybridi maksaa 35 999 euroa. Tämäkin maksaa selvästi enemmän kuin Opelin hinnat alkaen -malli. Peugeot 308 Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8 -malli maksaa 3 610 euroa enemmän kuin Opelin edullisin Innovation-versio.Peugeotiin tällä rahalla saa lisää muun muassa audio- ja navigointijärjestelmän, jossa on lisänä vielä muokattavat valikkopainikkeet. Opelillä navigointi on mukana vasta Execitive-mallissa eli korkeimmassa varustetasossa, jolloin hinta nousee 36 390 euroon.Opel Astran kojelauta on ryhmitelty ennen kaikkea selkeästi.Peugeotin edullisin malli Allure Pack Edition sisältää myös 180-asteen kuvan tuottavan peruutuskameran. Opelilla tämä löytyy myös seuraavasta Innovation Plus -varustepaketista, jolloin Opelin perushinta nousee muiden paketin mukana tulevien varusteiden kera 2 000 euroa. Peugeotin AGR-kuljettajan istuin ei Allure Pack Edition -kampanjassa tuo lisäarvoa suhteessa Opeliin, sillä se löytyy Opelista jo hinnat alkaen -mallista.Muuta Peugeotin Allure Pack Edition -mallista löytyvää varustetta ovat muun muassa kojelaudan ja etuovien säädettävä tunnelmavalaistus sekä vieläkin näyttävämpi 17-tuumainen kevytmetallivannesarja. Tummennetut takaikkunat sekä istuimien kangas- ja keinonahkaverhoilu, sekä muita varusteita on myös lisänä.Satojen yksityiskohtien hienosyiset erotSataprosenttisen selvityksen tekeminen näiden autojen varuste-eroista vaatisi melkoisen ristiintaulukoinnin sekä tarkan varustelistan, että mitä mihinkin varusteeseen sisältyy. Lisäksi autoon kuuluviin varusteisiin sekä jokaiseen mahdolliseen nappiin ja valikkooptioon sekä niiden sisältöön pitäisi perehtyä todella tarkasti. Esimerkiksi toiset automaahantuojat luettelevat sähköiset lasinnostimet varusteiksi kun toisella niitä ei lue missään, senkin vuoksi, että ne ovat nykyautoissa käytännössä itsestäänselvyys, ainakin etuovissa.Näiden kahden auton välillä miettivän on ehkä syytä pohtia, että riittääkö Opelin lähtötason varusteet, jotka ovat varsin kattavat, omaan tarpeeseen, tällöin hinta jää hieman reiluun 32 000 euroon. Vai haluaako laittaa reilu 3 500 euroa, eli 10 prosenttia enemmän, jolla saa myös enemmän varusteita. Vai korottaisiko Opeliin laitettavaa rahamäärä, jolloin varusteita saisi enemmän ja kuinka se puolestaan suhteutuu Peugeotin mallistoon hintansa ja varusteidensa puolesta?Varusteet ja niistä saatava vastine voi olla myös hyvin subjektiivinen kokemus, toinen tarvitsee yhtä ja toinen toista. Peugeotin valitseva saa ainakin erottuvaa ulkomuotoa, Opelin valitsevaa puhuttelee ehkä enemmän Opelin 60-70-luvuille viittaava retrohenkinen muotoilu.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Peugeot, Opel ja Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMaistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi Maistiainen: Peugeot 308 tähtää farkkuhybridillä suomalaisten suosikkien kimppuun Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa