26.3.2022 Ajoneuvot Opel Astra ja Peugeot 308 PHEVit – ”sama auto”, mutta mistä tuhansien eurojen hintaero? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel tarjoaa Astra-lataushybridiään reilun 32 000 euron hintaan, kun Peugeotin sisarmalli 308 on lähtöhinnaltaan monta tuhatta euroa kalliimpi. Ennen muinoin olivat Opelit Opeleita ja Peugeotit Peugeoteja. Itsenäisiä ja omia automerkkejä omalla tekniikalla ja muilla ominaisuuksillaan. Nyt molemmat automerkit ovat yhden ja saman autojätin Stellantiksen valmistamia, joten Opel Astra ja Peugeot 308:kin ovat teknisesti käytännössä samoja autoja ja suurin eroavaisuus autojen välillä on muotoilu. Kun automerkkien hinnastoja alkaa tutkia, eroja löytyy toki enemmänkin, eritoten automallien hinnat alkaen -hinnoista. Tuhansia euroja. Esimerkiksi edullisin viisiovinen Opel Astra PHEV eli ladattava hybridi – sen hinta on 32 389 euroa Innovation-varustein. Opel Astran ja Peugeot 308:n lataushybridiversion voimalinjana on 1,6-litrainen turbobensiinimoottori sekä 81-kilowattinen sähkömoottori. 12,4 kilowattituntinen akku riittää molemmissa noin 60 kilometrin sähköajoon virallisesti, käytännön lukemien jäädessä noin 40 kilometrin tuntumaan. Peugeot puolestaan on hinnoitellut vastaavan ladattavan hybridin alhaisimman varustetasonsa 37 250 euroon. Varustetaso on tuolloin Active Pack. Hintaeroa Opel Astra Innovation 180 A PHEV -mallin ja Peugeot 308 Active Pack Hybrid 180 EAT8 -mallin välillä on tarkalleen 4 861 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 16- vai 17-tuumaiset vanteet? Varuste-erot näiden kahden mallin välillä löytyy, jopa niin, että edullisemmassa Opelissa on jotain enemmän kuin kalliimmassa Peugeotissa. Esimerkiksi Opelissa on lähtötasosta alkaen pysäköintiavustin eteen ja taakse kun Peugeotissa pysäköintitutka löytyy vain taakse. Peugeotin peilit on lämmityksellä, kun taas Opelissa lämmitysvastukset puuttuvat. Peugeot on lähtenyt liikenteeseen näyttävällä 17-tuumaisella vannesarjalla, kun Opelissa tyydytään 16-tuumaisiin vanteisiin. Lataushybridiin liittyvät latauskaapelit, matkustamon esilämmitys ja jäähdytys sekä ajastus löytyy molemmista malleista perusvarustetasosta lähtien. Kampanjalla ohjataan myyntiä Peugeotin hintayllätys piilee kuitenkin kampanjassa. Kun kysymys on kampanjasta, jo pelkästään sana kampanja myynnin näkökulmasta tarkoittaa sitä, että myyntiä yritetään ohjata kampanjan piirissä oleviin tuotteisiin. Peugeotin maahantuonnista myös myönnetään, että kampanja on selkeästi ohjannut asiakkaiden ostopäätöksiä haluttuun suuntaan. Kampanjan kerrotaan olevan voimassa myös toistaiseksi. Peugeot 308:n kojelauta on ryhmitelty merkin i-Cockpit-tyylillä. Mittaristo on suunniteltu katsottavaksi ompaktin ohjauspyörän yli. Peugeot on paketoinut 308:n hybridimallin kampanjaluontoisesti Allure Pack Edition -varustepaketin nimellä, joka on siis normaali Allure Pack lisättynä kuljettajan AGR-istuimella. Allure Pack on Peugeotin toiseksi korkein varustetaso, joka on siis Active Packin yläpuolella. Allure Pack Edition -varustein viisiovinen 308:n ladattava hybridi maksaa 35 999 euroa. Tämäkin maksaa selvästi enemmän kuin Opelin hinnat alkaen -malli. Peugeot 308 Allure Pack Edition Hybrid 180 EAT8 -malli maksaa 3 610 euroa enemmän kuin Opelin edullisin Innovation-versio. Peugeotiin tällä rahalla saa lisää muun muassa audio- ja navigointijärjestelmän, jossa on lisänä vielä muokattavat valikkopainikkeet. Opelillä navigointi on mukana vasta Execitive-mallissa eli korkeimmassa varustetasossa, jolloin hinta nousee 36 390 euroon. Opel Astran kojelauta on ryhmitelty ennen kaikkea selkeästi. Peugeotin edullisin malli Allure Pack Edition sisältää myös 180-asteen kuvan tuottavan peruutuskameran. Opelilla tämä löytyy myös seuraavasta Innovation Plus -varustepaketista, jolloin Opelin perushinta nousee muiden paketin mukana tulevien varusteiden kera 2 000 euroa. Peugeotin AGR-kuljettajan istuin ei Allure Pack Edition -kampanjassa tuo lisäarvoa suhteessa Opeliin, sillä se löytyy Opelista jo hinnat alkaen -mallista. Muuta Peugeotin Allure Pack Edition -mallista löytyvää varustetta ovat muun muassa kojelaudan ja etuovien säädettävä tunnelmavalaistus sekä vieläkin näyttävämpi 17-tuumainen kevytmetallivannesarja. Tummennetut takaikkunat sekä istuimien kangas- ja keinonahkaverhoilu, sekä muita varusteita on myös lisänä. Satojen yksityiskohtien hienosyiset erot Sataprosenttisen selvityksen tekeminen näiden autojen varuste-eroista vaatisi melkoisen ristiintaulukoinnin sekä tarkan varustelistan, että mitä mihinkin varusteeseen sisältyy. Lisäksi autoon kuuluviin varusteisiin sekä jokaiseen mahdolliseen nappiin ja valikkooptioon sekä niiden sisältöön pitäisi perehtyä todella tarkasti. Esimerkiksi toiset automaahantuojat luettelevat sähköiset lasinnostimet varusteiksi kun toisella niitä ei lue missään, senkin vuoksi, että ne ovat nykyautoissa käytännössä itsestäänselvyys, ainakin etuovissa. Näiden kahden auton välillä miettivän on ehkä syytä pohtia, että riittääkö Opelin lähtötason varusteet, jotka ovat varsin kattavat, omaan tarpeeseen, tällöin hinta jää hieman reiluun 32 000 euroon. Vai haluaako laittaa reilu 3 500 euroa, eli 10 prosenttia enemmän, jolla saa myös enemmän varusteita. Vai korottaisiko Opeliin laitettavaa rahamäärä, jolloin varusteita saisi enemmän ja kuinka se puolestaan suhteutuu Peugeotin mallistoon hintansa ja varusteidensa puolesta? Varusteet ja niistä saatava vastine voi olla myös hyvin subjektiivinen kokemus, toinen tarvitsee yhtä ja toinen toista. Peugeotin valitseva saa ainakin erottuvaa ulkomuotoa, Opelin valitsevaa puhuttelee ehkä enemmän Opelin 60-70-luvuille viittaava retrohenkinen muotoilu. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Peugeot, Opel ja Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Maistiainen: Opel Astra PHEV – houkuttelevasti hinnoiteltu lataushybridi Maistiainen: Peugeot 308 tähtää farkkuhybridillä suomalaisten suosikkien kimppuun Koeajo: Peugeot 308 GT Hybrid 225 e-EAT8 – virtaa viistoperään Koeajo: Peugeot 308 SW Hybrid 225 – mielenkiintoinen hybridihaastaja Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe