16.5.2024

Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen

Kuva Opel

Opel on paljastanut Fronterasta hieman lisää tietoja ja ennen kaikkea vahvistanut auton seitsenpaikkaisuuden.

Opel palautti mieliimme parinkymmenen vuoden takaa Frontera-maasturin nimen huomattavasti sirommassa ja sivistyneemmässä muodossa. Huhtikuussa tapahtunut pelkkä digitaalinen ensiesittely jätti auki kysymyksiä, mukaan lukien lopullisen vahvistuksen siitä, tuleeko Opel tarjoamaan Fronteraa seitsenpaikkaisena, niin kuin Citroën tulee tarjoamaan Fronteran sisarmallia C3 Aircrossia.

Frontera lanseerattiin nyt toukokuun puolivälissä Istanbulissa. Seitsenpaikkaisuuden lisäksi uutta digitaaliseen esittelyyn nähden olivat muun muassa polttomoottorivaihtoehtojen vahvistaminen. Myös Keski-Euroopan hintatiedot ovat kasassa, ja ne lupaavat mielenkiintoisia asioita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vasta toinen B-segmentin seitsenpaikkainen

Fronteran ulkomitat on käytetty tehokkaasti hyödyksi. Auton ilme on ehkä mallinimen historiakin huomioiden jämäkän maasturimainen, ja ote on jylhine linjoineen sekä tukevine seikkailumuoveineen selvästi erilainen kuin Mokassa ja uudessa Grandlandissa, joiden väliin Frontera kokonsa puolesta asettuu. Samalla voi laittaa merkille, että Frontera siis korvaa mallistossa Crosslandin, joka poistuu takavasemmalle.

Kuten muistamme, Frontera perustuu PSA-konsernilta periytyvän kompaktien autojen CMP-perusrakenteen jatkokehitelmälle, Smart Car -alustalle. Sille perustuu myös uusi Citroën C3 Aircross, joka on varsin pitkälle Fronteran sisarmalli.

Frontera ja C3 Aircross tulevat jakamaan ainutlaatuisen piirteen olemalla Euroopan markkinoiden toistaiseksi ainoat seitsenpaikkaiset B-SUV:it. Toki molempia tulee saamaan myös viisipaikkaisessa konfiguraatiossa, jolloin päästään puolestaan täysin rinnoin nauttimaan luokan standardit huomioon ottaen hyvästä, 460 litran tavaratilasta. Kaikki takapenkit kaadettuna tilaa on jopa 1 600 litraa, ja lisäksi Frontera sallii huomattavan 240 kilon kattokuorman, joka kannattaa tarpeen mukaan hyödyntää lastauksessa. Katolle saa myös teltan tikapuineen.

Fronteran kojelautanäkymä on pitkälti Opelin viimeisintä tyyliä. Kahden 10-tuumaisen näytön konfiguraation ohella autoon tarjotaan myös ratkaisua, jossa keskellä kojelautaa on älypuhelinteline, ja auton eri tietoviihdetoiminnot hoituvat kännykällä. Toki myös puhelimen ilmastoitu, langaton lataus on mahdollinen, ja USB-portteja löytyy kaksi.

Saksassa alkaen 24 000 euroa

Frontera tulee tarjolle kahtena sähköversiona sekä kahtena eritehoisena polttomoottoriversiona. Frontera Electriciä ei ole vieläkään tarkalleen identifioitu, mutta tämän version voi olettaa käsittävän etuakselille sijoitettavan sähkömoottorin ja noin 50 kilowattitunnin akuston. "Standard Rangena" on lupa odottaa reilun 300 kilometrin WLTP-toimintamatkaa, kun taas "Long Rangen" pitäisi nostaa odotukset 400 kilometrin paremmalle puolelle.

Polttomoottoriversiot nojaavat kevyehköön hybriditekniikkaan eli konsernin 1,2-litraisen kolmisylinterisen turbobensiinin parina on 21 kilowatin edestä sähköä. Uhoavasta ulkonäöstään huolimatta Frontera on aina etuvetoinen. Frontera Hybridin kesympi kone tarjoilee 74 kilowattia eli tasan 100 hevosvoimaa. Miltä kuulostaisi seitsemän aikuista plus 240 kiloa kattokuormaa tällä voimapaketilla? 100 kilowatin eli 136 hevosvoiman versio asiasta nostaa panoksia sentään hieman.

Opel valotti Istanbulin lanseerauksen yhteydessä myös Fronteran tulevia hintoja, ja vaikka uutuus asettuu kooltaan kahden muun Opel-crossoverin väliin, hinnaltaan se on melko selvästi halvin. Frontera Hybridin kerrotaan lähtevän Saksassa 24 000 eurolla, mihin täytyy polttomoottoriauton tapauksessa ja kovemmalla arvonlisäverolla Suomessa laittaa toki hieman lisää. Opel lähtee tarjoamaan Fronteraa aluksi kahdella varustetasolla, nimeltään Frontera ja Frontera GS.

Saksassa Frontera Electricille annetaan hinta-arvioksi alkaen 29 000 euroa, mikä tuntuu auton kokoon ja täyssähköisyyteen nähden todella huokealta. Vaikka kolmas penkkirivi tulee varmasti kustantamaan lisäeuroja, säilynee 30 000 euron suuruusluokka joka tapauksessa, ja kyseessä on erittäin kilpailukykyisesti hinnoiteltu seitsenpaikkainen sähköcrossover.

Lähde: Opel

Luetuimmat