13.6.2025

Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto

Kuva Opel

Grandland-mallistoa vihdoin täydentämään saapuvan nelivetoversion kokonaisteho on 325 hevosvoimaa.

Opel on julkistanut lippulaivacrossoverinsa Grandlandin toisen sukupolven uuden huippuversion. Vasta tämän vuoden alusta Suomeenkin myyntiin saapunutta Grandlandia tarjotaan Stellantiksen STLA Medium -perusrakenteen mahdollistamana kevythybridinä, lataushybridinä sekä täyssähköisenä.

Opelin täyssähkötavoitteet tuntien ei ole ihme, että huippumallin asema on säästetty täyssähköiselle nelivetomallille, kaikkien aikojen ensimmäiselle Opel-mallille tällä yhdistelmällä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehoa ja pitoa

Grandland on meille jo aiempien versioiden osalta tuttu, ja myös tämän nelivetoversion voimalinja tiedetään perusperiaatteeltaan auton Peugeot-sisarmalleista.

Grandland Electric AWD on muodostettu yhdistämällä muista täyssähkömalleista tuttu etuakselin 213-hevosvoimainen eli 157-kilowattinen sähkömoottori taka-akselille sijoitettuun 112-hevosvoimaiseen eli 82-kilowattiseen moottoriin. Järjestelmän kokonaisteho on täten 239 kilowattia eli 325 hevosvoimaa, kokonaisvääntömomentin ollessa 509 newtonmetriä.

Tämän tehokkaampaa Opelia ei tällä hetkellä rahalla saa.

Nelivetoisena Grandland AWD yhdistää tehon pitoon, ja esimerkiksi nollasta sataan ennätetään 6,1 sekunnissa. Samalla nelivetoversio tulee Grandlandin kahdesta akkukoosta pienemmällä ja siten kevyemmällä, 73-kilowattituntisella. WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 501 kilometriä eli noin 200 kilometriä pienempi lukema kuin kaikkein pisimmälle yltävällä Grandland-versiolla.

Nelivetoisessa Grandlandissa on neljä ajo-ohjelmaa. Niistä kahdessa kesymmässä, Normalissa ja Ecossa, painotetaan etumoottorin käyttöä, mutta voimapolkimen kickdown-toiminnolla nelivetojärjestelmä on herätettävissä kunnolla henkiin. 4WD- ja Sport-moodit puolestaan painottavat luonnollisestikin kahden moottorin yhteistyötä.

Sport-moodilla saa myös eniten luonnetta irti alustasta ja ohjaukesta, joiden säädöt poikkeavat nelivetoversiossa muista Grandland-malliversioista. Opel kertoo tuunanneensa nelivetoversion ESC:n, ohjauksen, kierrejouset ja kallistuksenvakaajat omanlaisikseen. Niin ikään mukautuva iskunvaimennus on nelarissa vakiona.

Jos on tässä vaiheessa artikkelia ehtinyt katsoa tarkemmin Opelin antamia kuvituskuvia, on saattanut huomata, että AWD-versio myös näyttää hieman erilaiselta. Opelin mukaan auton hieman eri tavalla muotoillut, hiilikuitujäljitelmin koristellut etu- ja takapuskurit parantavat auton aerodynamiikkaa. Tällainen vaikutus pitäisi olla myös neliveto-spesifeillä 20-tuumaisilla vanteilla.

Muutokset tekevät AWD-mallista hienoisella erolla ja ilmanvastuskertoimella 0,278 Grandland-malliston aerodynaamisimman malliversion.

Lähde: Opel

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat