20.4.2021 Liikenne Osaatko käyttää turvavyötä oikein? – asiantuntija neuvoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Turvavyötä tulee osata käyttää oikein. Asialla on merkitystä: turvavyön ansiosta saattaa selvitä hengissä tai loukkaantumatta sellaisesta onnettomuudesta, jossa ilman turvavyötä kuolisi tai vammautuisi. Jotta turvavyö toimisi suunnitellusti, tulee ajoasennon olla oikein säädetty ja turvavyötä käyttää oikein. Turvavyön pitää kulkea olan yli – ei kainalon alta – ja lannevyön tulee olla lantioluiden kohdalla. Vaikka nykyauto on varustettu myös turvavöiden kiristimillä, on turvavyön käyttäjän huolehdittava siitä, että vyö tulee riittävän kireälle kehoa vasten. Parhaiten tämä onnistuu riisumalla paksu toppatakki pois päältä ennen autoon istahtamista. Toppatakin alle ja toppauksiin jää paljon ilmaa, minkä vuoksi vyö jää helposti todella löysälle. Arjen realismia kuitenkin on, että auto on kylmä eikä takista tee mieli luopua. Takki on tällöinkin syytä avata ja pujottaa turvavyö kulkemaan takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta. Turvavyön tulisi oikeaoppisesti kulkea aina hartian yläpuolelta. Tällöin törmäysvoimat kohdistuvat kestävämmille kehon osille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vyön tulisi kulkea lähellä kaulaa – turvavyön reititys tehdään säätämällä vyön korkeutta auton B-bilarissa. Vyön vinon osan pitää kulkea mahdollisimman läheltä kaulaa, kuitenkin niin, ettei se paina kaulaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa. Turvavyön asettamisella on merkitystä. – Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä. Tällöin vyö ei estä käyttäjänsä ylävartalon heilahdusta suunnitellusti, jolloin on riski joutua liian lähelle turvatyynyä tai kolhia itseään auton sisäosiin, Vesalainen tähdentää. Ja jos vyö reititetään kulkemaan kainalon alta, kohdistuvat voimat turvavyön kautta kylkiluihin. – Hennot kylkiluut eivät kestä tällaisia voimia vaan napsahtavat poikki ja saattavat aiheuttaa sisäisiä vammoja, Vesalainen taustoittaa. Kun turvavyö on reititetty oikein, tulee se vielä lopuksi kiristää tiukasti kehoa vasten vetämällä sen vinosta osasta yläviistoon. Suomalaiset ahkeria käyttäjiä Suomalaiset autoilijat ovat varsin ahkeria turvavöiden käyttäjiä, vaikkeivat kuitenkaan aivan Euroopan mallioppilaita. Vuoden 2016 raportissaan Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC selvitteli turvavöiden käyttöosuuksia eri maissa. Ahkerimpia turvavöiden käyttäjiä olivat saksalaiset, ruotsalaiset, britit ja virolaiset. Etuistuimilla turvavöitä käytetiin näissä maissa 98-prosenttisesti. Suomi sijoittui 93 prosentillaan maiden keskikastiin. Pahnan pohjimmaisina tulivat Kroatia (61 %), Italia (62 %), Serbia (74 %) sekä Latvia ja Unkari (83 %). Takapenkillä turvavöiden käyttö jakoi maita selvästi vahvemmin, sillä monissa maissa kuten Tsekeissä, Kroatiassa ja Serbiassa käyttöalttius romahti alle 10 prosenttiin, Italiassakin 15 prosenttiin ja Liettuassa 33 prosenttiin. Turvavöiden käyttöpakko tuli vuonna 1975 Suomessa turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975 auton etuistuimilla. Käyttämättä jättäminen tuli rangaistavaksi tieliikennelain uudistuksen yhteydessä 1.4.1982 alkaen. Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi varusteiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuusta 1987 alkaen turvavyön käyttöpakko laajeni henkilöautojen takaistuimille ja vuonna 1994 taksien takaistuimille. Suomessa kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta: autoissa, kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa sekä traktorissa ja moottorityökoneessa. – Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta, Vesalainen muistuttaa. Autojen passiivinen ja aktiivinen turvallisuus on noussut vuosikymmenten kuluessa keskeisempään asemaan myös autojen markkinoinnissa ja eri automerkkien markkinaosuustaistossa. Sinnikästä pohjatyötä turvavöiden tärkeästä merkityksestä ovat Suomessa tehneet Talja (Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaos) ja sittemmin Liikenneturva, joka kampanjoi vuosien ajan yhdessä Autoklubin, sittemmin Autoliiton kanssa turvavöiden käytön lisäämiseksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ETSC (European Transport Safety Council) a:3:{i:0;s:5:"13619";i:1;s:5:"92782";i:2;s:5:"48652";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa