20.4.2021 Liikenne Osaatko käyttää turvavyötä oikein? – asiantuntija neuvoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Turvavyötä tulee osata käyttää oikein. Asialla on merkitystä: turvavyön ansiosta saattaa selvitä hengissä tai loukkaantumatta sellaisesta onnettomuudesta, jossa ilman turvavyötä kuolisi tai vammautuisi.Jotta turvavyö toimisi suunnitellusti, tulee ajoasennon olla oikein säädetty ja turvavyötä käyttää oikein. Turvavyön pitää kulkea olan yli – ei kainalon alta – ja lannevyön tulee olla lantioluiden kohdalla.Vaikka nykyauto on varustettu myös turvavöiden kiristimillä, on turvavyön käyttäjän huolehdittava siitä, että vyö tulee riittävän kireälle kehoa vasten. Parhaiten tämä onnistuu riisumalla paksu toppatakki pois päältä ennen autoon istahtamista. Toppatakin alle ja toppauksiin jää paljon ilmaa, minkä vuoksi vyö jää helposti todella löysälle. Arjen realismia kuitenkin on, että auto on kylmä eikä takista tee mieli luopua. Takki on tällöinkin syytä avata ja pujottaa turvavyö kulkemaan takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta.Turvavyön tulisi oikeaoppisesti kulkea aina hartian yläpuolelta. Tällöin törmäysvoimat kohdistuvat kestävämmille kehon osille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVyön tulisi kulkea lähellä kaulaa– turvavyön reititys tehdään säätämällä vyön korkeutta auton B-bilarissa. Vyön vinon osan pitää kulkea mahdollisimman läheltä kaulaa, kuitenkin niin, ettei se paina kaulaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.Turvavyön asettamisella on merkitystä.– Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä. Tällöin vyö ei estä käyttäjänsä ylävartalon heilahdusta suunnitellusti, jolloin on riski joutua liian lähelle turvatyynyä tai kolhia itseään auton sisäosiin, Vesalainen tähdentää.Ja jos vyö reititetään kulkemaan kainalon alta, kohdistuvat voimat turvavyön kautta kylkiluihin.– Hennot kylkiluut eivät kestä tällaisia voimia vaan napsahtavat poikki ja saattavat aiheuttaa sisäisiä vammoja, Vesalainen taustoittaa.Kun turvavyö on reititetty oikein, tulee se vielä lopuksi kiristää tiukasti kehoa vasten vetämällä sen vinosta osasta yläviistoon.Suomalaiset ahkeria käyttäjiäSuomalaiset autoilijat ovat varsin ahkeria turvavöiden käyttäjiä, vaikkeivat kuitenkaan aivan Euroopan mallioppilaita. Vuoden 2016 raportissaan Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC selvitteli turvavöiden käyttöosuuksia eri maissa.Ahkerimpia turvavöiden käyttäjiä olivat saksalaiset, ruotsalaiset, britit ja virolaiset. Etuistuimilla turvavöitä käytetiin näissä maissa 98-prosenttisesti. Suomi sijoittui 93 prosentillaan maiden keskikastiin. Pahnan pohjimmaisina tulivat Kroatia (61 %), Italia (62 %), Serbia (74 %) sekä Latvia ja Unkari (83 %).Takapenkillä turvavöiden käyttö jakoi maita selvästi vahvemmin, sillä monissa maissa kuten Tsekeissä, Kroatiassa ja Serbiassa käyttöalttius romahti alle 10 prosenttiin, Italiassakin 15 prosenttiin ja Liettuassa 33 prosenttiin.Turvavöiden käyttöpakko tuli vuonna 1975Suomessa turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975 auton etuistuimilla. Käyttämättä jättäminen tuli rangaistavaksi tieliikennelain uudistuksen yhteydessä 1.4.1982 alkaen.Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi varusteiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuusta 1987 alkaen turvavyön käyttöpakko laajeni henkilöautojen takaistuimille ja vuonna 1994 taksien takaistuimille.Suomessa kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta: autoissa, kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa sekä traktorissa ja moottorityökoneessa.– Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta, Vesalainen muistuttaa.Autojen passiivinen ja aktiivinen turvallisuus on noussut vuosikymmenten kuluessa keskeisempään asemaan myös autojen markkinoinnissa ja eri automerkkien markkinaosuustaistossa.Sinnikästä pohjatyötä turvavöiden tärkeästä merkityksestä ovat Suomessa tehneet Talja (Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaos) ja sittemmin Liikenneturva, joka kampanjoi vuosien ajan yhdessä Autoklubin, sittemmin Autoliiton kanssa turvavöiden käytön lisäämiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ETSC (European Transport Safety Council) a:3:{i:0;s:5:"13619";i:1;s:5:"92782";i:2;s:5:"48652";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 11.7.2025 Liikenneturvallisuus Tutkimus: konepeltien kohoava korkeus lisää liikenneturvallisuusriskejä 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen