20.4.2021 Liikenne Osaatko käyttää turvavyötä oikein? – asiantuntija neuvoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Turvavyötä tulee osata käyttää oikein. Asialla on merkitystä: turvavyön ansiosta saattaa selvitä hengissä tai loukkaantumatta sellaisesta onnettomuudesta, jossa ilman turvavyötä kuolisi tai vammautuisi. Jotta turvavyö toimisi suunnitellusti, tulee ajoasennon olla oikein säädetty ja turvavyötä käyttää oikein. Turvavyön pitää kulkea olan yli – ei kainalon alta – ja lannevyön tulee olla lantioluiden kohdalla. Vaikka nykyauto on varustettu myös turvavöiden kiristimillä, on turvavyön käyttäjän huolehdittava siitä, että vyö tulee riittävän kireälle kehoa vasten. Parhaiten tämä onnistuu riisumalla paksu toppatakki pois päältä ennen autoon istahtamista. Toppatakin alle ja toppauksiin jää paljon ilmaa, minkä vuoksi vyö jää helposti todella löysälle. Arjen realismia kuitenkin on, että auto on kylmä eikä takista tee mieli luopua. Takki on tällöinkin syytä avata ja pujottaa turvavyö kulkemaan takin alla. Myös takin liepeet on muistettava vetää pois lannevyön alta. Turvavyön tulisi oikeaoppisesti kulkea aina hartian yläpuolelta. Tällöin törmäysvoimat kohdistuvat kestävämmille kehon osille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vyön tulisi kulkea lähellä kaulaa – turvavyön reititys tehdään säätämällä vyön korkeutta auton B-bilarissa. Vyön vinon osan pitää kulkea mahdollisimman läheltä kaulaa, kuitenkin niin, ettei se paina kaulaa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa. Turvavyön asettamisella on merkitystä. – Jos turvavyö jää liian lähelle olkapäätä, luiskahtaa se helposti pois olkapäältä. Tällöin vyö ei estä käyttäjänsä ylävartalon heilahdusta suunnitellusti, jolloin on riski joutua liian lähelle turvatyynyä tai kolhia itseään auton sisäosiin, Vesalainen tähdentää. Ja jos vyö reititetään kulkemaan kainalon alta, kohdistuvat voimat turvavyön kautta kylkiluihin. – Hennot kylkiluut eivät kestä tällaisia voimia vaan napsahtavat poikki ja saattavat aiheuttaa sisäisiä vammoja, Vesalainen taustoittaa. Kun turvavyö on reititetty oikein, tulee se vielä lopuksi kiristää tiukasti kehoa vasten vetämällä sen vinosta osasta yläviistoon. Suomalaiset ahkeria käyttäjiä Suomalaiset autoilijat ovat varsin ahkeria turvavöiden käyttäjiä, vaikkeivat kuitenkaan aivan Euroopan mallioppilaita. Vuoden 2016 raportissaan Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC selvitteli turvavöiden käyttöosuuksia eri maissa. Ahkerimpia turvavöiden käyttäjiä olivat saksalaiset, ruotsalaiset, britit ja virolaiset. Etuistuimilla turvavöitä käytetiin näissä maissa 98-prosenttisesti. Suomi sijoittui 93 prosentillaan maiden keskikastiin. Pahnan pohjimmaisina tulivat Kroatia (61 %), Italia (62 %), Serbia (74 %) sekä Latvia ja Unkari (83 %). Takapenkillä turvavöiden käyttö jakoi maita selvästi vahvemmin, sillä monissa maissa kuten Tsekeissä, Kroatiassa ja Serbiassa käyttöalttius romahti alle 10 prosenttiin, Italiassakin 15 prosenttiin ja Liettuassa 33 prosenttiin. Turvavöiden käyttöpakko tuli vuonna 1975 Suomessa turvavöiden käyttöpakko tuli voimaan 1.7.1975 auton etuistuimilla. Käyttämättä jättäminen tuli rangaistavaksi tieliikennelain uudistuksen yhteydessä 1.4.1982 alkaen. Vuodesta 1981 lähtien turvavyöt tulivat pakollisiksi varusteiksi uusien henkilöautojen takaistuimilla. Marraskuusta 1987 alkaen turvavyön käyttöpakko laajeni henkilöautojen takaistuimille ja vuonna 1994 taksien takaistuimille. Suomessa kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä istumapaikalle asennettua turvavyötä tai heidän liikkumistaan estävää muuta ajoneuvoon asennettua turvalaitetta: autoissa, kolmipyöräisessä mopossa ja moottorikäyttöisessä kolmipyörässä, nelipyörässä, kevyessä nelipyörässä, raskaassa nelipyörässä ja maastoajoneuvossa sekä traktorissa ja moottorityökoneessa. – Turvavyö on kytkettävä aina ennen liikkeellelähtöä – myös lyhyissä auton siirroissa pysäköintialueella tai vastaavalla. Parkkipaikkaonnettomuudet ovat hyvin yleisiä ja kuten muuallakin liikenteessä, ei onnettomuuteen joutuminen ole kiinni pelkästä omasta toiminnasta, Vesalainen muistuttaa. Autojen passiivinen ja aktiivinen turvallisuus on noussut vuosikymmenten kuluessa keskeisempään asemaan myös autojen markkinoinnissa ja eri automerkkien markkinaosuustaistossa. Sinnikästä pohjatyötä turvavöiden tärkeästä merkityksestä ovat Suomessa tehneet Talja (Tapaturmantorjunta ry:n liikennejaos) ja sittemmin Liikenneturva, joka kampanjoi vuosien ajan yhdessä Autoklubin, sittemmin Autoliiton kanssa turvavöiden käytön lisäämiseksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Autoliitto, Moottorin arkisto Lähteet: Autoliitto, ETSC (European Transport Safety Council) a:3:{i:0;s:5:"13619";i:1;s:5:"92782";i:2;s:5:"48652";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan