10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? Teksti Marko Jokela Kuva Jukka Tolvanen ja kuvakaappaus Autoliiton videolta Auton rinnalle jäävä kuollut kulma on aina syytä tarkastaa päätä kääntämällä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton asiantuntija: ”Valitettavan usein näkee, että vasempaan reunaan pysäköinyt autoilija on pysäköinyt tulosuunnastaan katsottuna heti suojatien jälkeen.” Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä taajamassa vasemmalle puolelle tietä myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä.– Toimintatapaan liittyy kuitenkin riskejä, jotka on huomioitava, tähdentää Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.Vesalaisen mukaan on olennaista pitää mielessä, että tulosuunnasta katsottuna vasempaan reunaan ei saa pysäköidä taajaman ulkopuolella. Sen lisäksi ajoneuvoa ei edelleenkään saa pysäköidä viittä metriä ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta. Tuo viisi metriä mitataan liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnioita suojatietäVesalaisen mukaan valitettavan usein näkee, että vasempaan reunaan pysäköinyt autoilija on pysäköinyt tulosuunnastaan katsottuna heti suojatien jälkeen.– Tällöin liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna auto on pysäköity virheellisesti suojatien eteen ja vaarantaa näin liikenneturvallisuutta.Kuvan auto on väärin pysäköity, koska se peittää näkyvyyden suojatielle liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna.Vesalaisen mukaan kyseinen sääntö on olemassa siksi, että suojatielle säilyisi hyvä näkyvyys.– Liikenteen varsinaisesta lähestymissuunnasta katsottuna suojatien eteen pysäköity auto peittää näkyvyyttä yhtä paljon riippumatta siitä, miten päin se on.Vasempaan reunaan pysäköivän on huolehdittava, että auton perän ja suojatien väliin jää vähintään viisi metriä tyhjää tilaa. Kuvan auto on oikein pysäköity.Risteykset asia erikseenSuojatien läheisyydestä johtuvien pysäyttämis- ja pysäköintikieltojen lisäksi autoilijoiden pitää muistaa, että pysäyttäminen ja pysäköinti ovat aina kielletty risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla.– Siinä, missä suojatien, pyörätienjatkeen tai risteävän pyörätien kohdalla viiden metrin sääntö on voimassa liikenteen pääasiallisesta lähestymissuunnasta katsottuna, on tämä sääntö taas voimassa sekä ennen että jälkeen risteyksen ja risteyksessä, Vesalainen muistuttaa.Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.Kyseinen auto on pysäköity liian lähelle risteystä.Toinen tyypillinen virhe kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan pysäköitäessä on se, että autoilija noudattaa väärää pysäköintiin vaikuttavaa liikennemerkkiä.Virhe voi Vesalaisen mukaan sattua, jos eri puolilla katua on eri pysäköintisäännöt. Oikea pysäköintimerkki lisäkilpineen pitää käydä tarkistamassa liikenteen pääasiallisesta tulosuunnasta. Apua Autoliiton ohjevideoilta Pysäköinti kaksisuuntaisen tien vasempaan reunaan vaatii ennakointia ja tietämystä. Autoliiton ohjevideot auttavat. Pysäyttäminen ja pysäköinti vasemmalle Taskupysäköinti vasempaan reunaan Haasteena vastaantulijatPysäköitäessä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan joudutaan ylittämään vastaantulevan liikenteen kaista. Tällöin autoilijan on väistettävä edestä lähestyvää liikennettä.Kun auto sitten on saatu vasempaan reunaan parkkiin, joutuvat oikealla puolella olevat matkustajat poistumaan ajoradan puolelle. Laissa on maininta, ettei ajoneuvon ovea saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle. Ennen oven avaamista onkin muistettava huolellisesti varmistaa, ettei edestä tai takaa lähesty autoa tai muuta liikennettä.Vasempaan reunaan pysäköitäessä matkustajat joutuvat poistumaan ajoradan puolelle, mihin liittyvät omat riskinsä.– Kuljettajan on syytä varoittaa matkustajia ajoissa sillä heiltä tilanteeseen liittyvät riskit saattavat helposti unohtua, Vesalainen toteaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin liikenteeseenVasemmasta reunasta liikkeelle lähteminen edellyttää kuljettajalta erityistä varovaisuutta. Tuolloin on väistettävä kaikkea muuta liikennettä – siis myös vastaantulijoita. Kun kuljettaja istuu pysäköidyssä autossa aivan vasemmassa reunassa, on havainnointi eteenpäin vaikeaa mahdollisesti eteen pysäköidyn auton peittäessä näkyvyyttä.– Mitä isompi auto eteen on pysäköity, sitä vaikeampaa havainnointi on. Jo pelkkä henkilöauto peittää näkyvyyttä todella paljon.Liikenteeseen liittyminen vasemmasta reunasta on kaksisuuntaisella tiellä varsin haasteellista.– Samaan aikaan pitää havainnoida myös taaksepäin kaistalle, jolle aiotaan liittyä. Koska oikean sivupeilin näkymä rajoittuu lähinnä lähimmälle eli vastakkaiseen suuntaan ajavien kaistalle, olan yli vilkaisu ja auton rinnalle jäävän kuolleen kulman varmistaminen on entistäkin tärkeämpää, Vesalainen muistuttaa.Auton rinnalle jäävä kuollut kulma on aina syytä tarkastaa päätä kääntämällä.Erityisen haastava tilanne on paketti-, kuorma- tai linja-auton kuljettajalle. Näissä ajoneuvoissa ei useinkaan pysty väliseinän tai muiden rakenteiden takia varmistamaan kuollutta kulmaa samalla tavalla kuin henkilöautosta. Tällaisella ajoneuvolla olisikin syytä välttää kyseistä pysäköintitapaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”