21.2.2018

OTI: Autoilijoiden vakavat loukkaantumiset ovat vähentyneet

Autoilijoiden vakavat loukkaantumiset ovat vähentyneet

Tilastojen valossa haasteena ovat nyt suojaamattomien tienkäyttäjien vammautumiset.

Liikenneonnettomuuksissa sattui vuonna 2016 kaikkiaan 892 vakavaa loukkaantumista. Vuotta aiemmin niitä sattui 876. Näistä loukkaantumisista noin puolet tuli poliisin tietoon ja siten virallisesti tilastoiduiksi.

Virallisten tilastojen ulkopuolelle jäävät ne liikenneonnettomuudet, joissa poliisi ei ole käynyt paikalla. Näistä onnettomuuksista suurin osa on pyöräilyonnettomuuksia ja usein mukana ei ole toista osapuolta. Tiedot näistä onnettomuuksista kerätään sairaaloiden hoitoilmoitusrekisteristä. Vakavat vammautumiset saadaan eroteltua muista onnettomuuksista vasta vuoden viiveellä, koska rekisteristä ei saada tietoja aiemmin käyttöön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkempaa tietoa tarvitaan

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Kuolemaan johtavien onnettomuuksien vähentyessä painopistettä liikenneonnettomuuksien tutkinnassa on siirretty kohti vakavia loukkaantumisia.

OTI on käynnistänyt projektin, jossa kehitetään ja tehostetaan vakavien loukkaantumisten tutkintaa. Tutkintatietoa voidaan käyttää ennaltaehkäisemiseen.
– Vakavista loukkaantumisista saattaa aiheutua pitkäaikaisiakin seurauksia, joita on mahdollisuus vähentää, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari toteaa.

Vakavaien onnettomuuksien määrä ennallaan

Ennakkotietojen mukaan poliisin tietoon tulleita loukkaantumisia tapahtui tieliikenteessä viime vuonna 5 570 ja vuotta aiemmin 5911.

Suojaamattomien tienkäyttäjien eli jalankulkijoiden, polkupyöräilijöiden, mopoilijoiden sekä moottoripyöräilijöiden vakavien loukkaantumisten määrä on pysynyt kolme vuotta suunnilleen ennallaan, vaikka samaan aikaan kaikkia loukkaantumisia tarkasteltaessa suojaamattomien tienkäyttäjien onnettomuudet ovat vähentyneet.

Eniten vakavia loukkaantumisia suhteessa väestöön tapahtui vuonna 2016 Lapissa, Satakunnassa ja Etelä-Pohjanmaalla.
– Vakavia loukkaantumisia analysoimalla pääsemme kiinni liikenneturvallisuuden vaikuttamiskeinoihin entistä paremmin ja liikenneturvallisuustyötä on mahdollista kohdistaa täsmällisemmin, esimerkiksi nyt on tärkeää yhteistyössä toimia suojaamattomien tienkäyttäjien vakavien loukkaantumisien vähentämiseksi, Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää tähdentää.

Pyöräilijöiden turvallisuus vaatii lisää huomiota

Pyöräilyn turvallisuuden kehityksen seuranta ja turvallisuusuhkien tunnistaminen ovat erityisen tärkeitä aiheita, etenkin kun pyöräilyn lisäämiseksi ollaan yhteiskunnassa voimakkaasti panostamassa ja toisaalta sähköavusteinen pyöräily on saamassa yhä laajempaa suosiota myös Suomessa.
– Koska juuret turvalliseen pyöräilyyn luodaan jo lapsena, on Liikenneturva kehittänyt kouluille digitaalisen oppimisympäristön, jolla opettajat voivat käydä turvallisen pyöräilyn aakkosia oppilaiden kanssa hauskasti ja tehokkaasti läpi. Virtuaalitodellisuudessa saadut pyöräilyopit tuottavat jatkossa aiempaa turvallisemmin polkevia koululaisia liikenteeseen, ennustaa Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen ennustaa.

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti (OTI), Trafi, Liikenneturva Kuva: Nina Mönkkönen / Liikenneturva

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat