28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän paraatin tarkoitus on puhdistaa yli kolme kilometriä pitkä ja 60 metriä leveä kiitotie lumesta vain 11 minuutin aikaikkunassa. Moottori on päässyt kuluvan vuoden aikana tutustumaan läheltä Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytössä olevaan lumiaurakalustoon. Mittakaava on lentokentän olosuhteissa sellainen, ettei näitä niin sanotusti tule kadulla vastaan. Teorian jälkeen on hauska nähdä nämä koneet myös aivan tositoimissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy11 minuuttia aikaaKun lumisade tulee lentoaseman päälle, se ei luonnollisesti kysy onko ajankohta hiljainen vai vilkas. Vilkkaina ajankohtina lentoaseman molemmat kiitotiet ovat kovassa käytössä, ja jokainen minuutti on arvokas. Siksi puhdistustauot on pidettävä niin lyhyinä kuin mahdollista. Aikaa on 11 minuuttia per kiitotie, joita on kolme, ja jotka ovat kolmesta kolmeen ja puoleen kilometriä pitkiä sekä 60 metriä leveitä, unohtamatta niihin liittyvä rullausteitä.Putsaus lumesta suoritetaan vaikuttavalla määrällä koneita, jotka toimivat rutiinimaisen saumattomasti yhteen. Ensimmäisenä letkassa menee koko joukko harjapuhaltimia, jotka hoitavat muodostelmassa varsinaisen putsauksen. Vammaksen valmistamat vaikuttavan kokoiset PSB-5500-harjapuhallinajoneuvot on kehitetty osittain Helsinki-Vantaalla. Lyhenne PSB tulee sanoista plow, sweep, blow – kone auraa, harjaa ja puhaltaa lunta. Luku 5500 kertoo koneen 5,5 metrin työleveydestä. Pituutta harjapuhaltimilla on 25 metriä.Harjapuhaltimien perässä tulee lumilinkoja, jotka hoitavat kertyneen lumen ulos kiitotieltä. Ne eivät ole mitä tahansa lumilinkoja, vaan valtavan kokoisia norjalaisvalmisteisia Øveraasen TV 1520-lumilinkoja, joissa on tehoa 1 500 hevosvoimaa. Puolentoistatuhannen hevosvoiman konetehollaan TV 1520 hoitaa siis tunnissa yli 10 000 tonnia lunta pois päiväjärjestyksestä. Lingon suuaukko on noin miehenkorkuinen ja sitäkin leveämpi, ja silti kone pystyy linkoamaan suuaukon vahvuista lumihankea 30 kilometrin tuntinopeudella.Lumilinkojen perässä tulee puolestaan kuorma-auto, joka levittää leveällä puomillaan jäänestokemikaalia. Vielä viimeisenä koko letkan jälkeen kitkamittausauto käy perässään vetämällään mittalaitteella varmistamassa, että vastapuhdistetun kiitotien kitka on riittävä sen avaamiseen jälleen ilma-alusten käyttöön. Lähde: Finavia Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster