28.12.2024

Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat

Kuva Benjamin Helander

Tämän paraatin tarkoitus on puhdistaa yli kolme kilometriä pitkä ja 60 metriä leveä kiitotie lumesta vain 11 minuutin aikaikkunassa.

Moottori on päässyt kuluvan vuoden aikana tutustumaan läheltä Helsinki-Vantaan lentoasemalla käytössä olevaan lumiaurakalustoon. Mittakaava on lentokentän olosuhteissa sellainen, ettei näitä niin sanotusti tule kadulla vastaan.

Teorian jälkeen on hauska nähdä nämä koneet myös aivan tositoimissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

11 minuuttia aikaa

Kun lumisade tulee lentoaseman päälle, se ei luonnollisesti kysy onko ajankohta hiljainen vai vilkas. Vilkkaina ajankohtina lentoaseman molemmat kiitotiet ovat kovassa käytössä, ja jokainen minuutti on arvokas.

Siksi puhdistustauot on pidettävä niin lyhyinä kuin mahdollista. Aikaa on 11 minuuttia per kiitotie, joita on kolme, ja jotka ovat kolmesta kolmeen ja puoleen kilometriä pitkiä sekä 60 metriä leveitä, unohtamatta niihin liittyvä rullausteitä.

Putsaus lumesta suoritetaan vaikuttavalla määrällä koneita, jotka toimivat rutiinimaisen saumattomasti yhteen.

Ensimmäisenä letkassa menee koko joukko harjapuhaltimia, jotka hoitavat muodostelmassa varsinaisen putsauksen. Vammaksen valmistamat vaikuttavan kokoiset PSB-5500-harjapuhallinajoneuvot on kehitetty osittain Helsinki-Vantaalla. Lyhenne PSB tulee sanoista plow, sweep, blow – kone auraa, harjaa ja puhaltaa lunta. Luku 5500 kertoo koneen 5,5 metrin työleveydestä. Pituutta harjapuhaltimilla on 25 metriä.

Harjapuhaltimien perässä tulee lumilinkoja, jotka hoitavat kertyneen lumen ulos kiitotieltä. Ne eivät ole mitä tahansa lumilinkoja, vaan valtavan kokoisia norjalaisvalmisteisia Øveraasen TV 1520-lumilinkoja, joissa on tehoa 1 500 hevosvoimaa. Puolentoistatuhannen hevosvoiman konetehollaan TV 1520 hoitaa siis tunnissa yli 10 000 tonnia lunta pois päiväjärjestyksestä. Lingon suuaukko on noin miehenkorkuinen ja sitäkin leveämpi, ja silti kone pystyy linkoamaan suuaukon vahvuista lumihankea 30 kilometrin tuntinopeudella.

Lumilinkojen perässä tulee puolestaan kuorma-auto, joka levittää leveällä puomillaan jäänestokemikaalia.

Vielä viimeisenä koko letkan jälkeen kitkamittausauto käy perässään vetämällään mittalaitteella varmistamassa, että vastapuhdistetun kiitotien kitka on riittävä sen avaamiseen jälleen ilma-alusten käyttöön.

Lähde: Finavia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat