22.7.2023

Päivitetty Ford Transit haluaa tehostaa erityisesti jakeluajoa – jopa 50 minuutin aikasäästö mahdollista vilkkaana päivänä

Yrittäjä saattaa olla mielissään myös helpottuneista huoltokohteista sekä suurimman sallitun kokonaismassan kasvamisesta.

Laajapohjaisen Ford Transit -malliston ylimmässä päässä ollaan siirtymässä Euroopan markkinoilla mallivuoteen 2024. Ulkonäöllisiä eroja on siis tällä kertaa turha pahemmin etsiä, sillä uudistus tuo mukanaan hyvin tarvelähtöisiä ja käyttäjäkeskeisiä parannuksia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskity jakelemiseen

Transit on eri muodoissaan suosittu jakeluauto, mutta mallivuoden 2024 myötä se voi olla tehtävässään ison askeleen verran etevämpi. Ford Pro'n uuden Delivery Assistin tarkoitus on automatisoida tiettyjä välttämättömiä mutta tavaran kuljettamisen kannalta toissijaisia asioita.

Aktivoituna järjestelmä tunnistaa kun autolla pysähdytään kohteeseen. Se kytkee päälle varoitusvilkut, sammuttaa moottorin ja lukitsee kaikki ovet, joita ei tarvita kyseisen tehtävän suorittamiseen. Hypätessä takaisin kuljettajan paikalle, jarrupolkimen painallus riittää käynnistämään moottorin ja sammuttamaan nelivalovilkut, ja kierros voi jatkua.

Ford esittää kaksi erityyppistä laskelmaa siitä, kuinka paljon Delivery Assist voi säästää kuljettajan aikaa. Sen mukaan yhden ainoan jakelutehtävän aikana automatisointi säästää 20 sekuntia. Ja jos yhteen kiireiseen vuoroon sisältyy 150 jakelutehtävää, pitäisi yhden päivän aikana säästyä tällä matematiikalla jo 50 minuutin verran silkkaa aikaa.

Eräs toinen hyödyllinen softapuolen uudistus on nimeltään Upfit Integration System. Se mahdollistaa jälkiasenteisten varusteiden tarkkailun ja operoinnin tietoviihdenäytön kautta. Mallivuoden 2024 Transitissahan on vakiona SYNC 4, kotinaan 12-tuumainen kosketusnäyttö.

Uusi 8-vaihteinen automaatti säästää painoa

Etuvetoiseen Transitiin saataville tuleva uusi 8-vaihteinen automaattilaatikko kasvattaa auton suurinta sallittua kokonaismassaa 700 kilolla eli kuorma-autoksi rekisteröity Transit saa nyt painaa 4,25 tonnia. Etuakselipaino saa valinnaisen vahvistuspaketin myötä olla jatkossa tasan 2 tonnia.

Eikä siinä kaikki. Ford on uusinut Transitin pyörännavat ja jarrujärjestelmän, mikä säästää 27 kiloa painoa. Lisäksi kaikkien neljän nurkan jarrulevyjen vaihtoajassa voi säästää uuden ratkaisun myötä jopa kaksi tuntia. Pelkkää juhlaa.

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat