30.10.2022

Päivitys toi Alfa Romeo Giuliaan ja Stelvioon tuimemman ilmeen – finalmente

Alfa Romeon tämänhetkiset keihäänkärjet ovat säilyneet lähes muuttumattomina koko olemassaolonsa ajan. Ei sillä, että vanhassakaan olisi ollut mitään vikaa, mutta kyllähän päivitys hyvää tekee, vielä kun se yhdistää perheen.

Giuliassa vuonna 2016 ja Stelviossa vuotta myöhemmin Alfa Romeo sai uudelleen otteen jostain sellaisesta, jota siltä oli pitkään ja hartaasti toivottu. Tämän saavutuksen jälkeen "Biscione" ei ole sitten halunnut muuttaa siitä piirtoakaan - melkein kirjaimellisesti. Nyt muutama kohta keulassa ja pieniä juttuja perässä on piirretty uudestaan. Lisäksi Giulia ja Stelvio päivittyvät maltillisesti digimielessä, ja saavat uuden Competizione -huippumallin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valoista sen tunnistaa

Ehdottomasti näkyvin muutos Alfan Giorgio-kaksikossa koskee ajovaloumpioita. Tämänkaltaista uudistusta oli jo aiemmin ennakoitu salakuvien perusteella, jotka paljastivat uusien lyhtyjen mukailevan Tonalessa nähtävää 3 + 3 -kuviota. Se taas juontaa juurensa historiassa taaksepäin SZ Zagatoon ynnä muihin. Tekniikkamielessä uutta ovat kokonaan ledeinä toteutetut adaptiiviset matrix -ajovalot. Keulassa on muutettu hieman myös maskia ja puskuria. Sen verran pienistä muutoksista kuitenkin puhutaan, että niiden tavoittamiseksi tarvittaisiin melkein edeltävä versio viereen vertailuun.

Perässä molemmat mallit ovat muuttuneet takavalojen led-kuvioinnin osalta hyvin hienoisesti. Umpioita on myös etuvalojen tavoin aavistuksen verran tummennettu, jolloin kirkkaanpunaiset valokuviot nousevat esiin selvemmin.

Mittaristo tunnelman mukaan

Sisään astuttaessa huomio kiinnittyy mittaristoon, jonka virkaa toimittaa nyt 12,3-tuumainen näyttö. Vanhoissa puitteissa näyttäytyvä digitaalimittaristo muttuu kolmen eri tunnelmatilan mukaan. Evolved ja Relaxed ovat modernimpia ilmentymiä, kun taas Heritage ammentaa mittarinäkymää menneiltä ajoilta, ei suoraan mistään tietystä mallista, mutta 60- ja 70-luvuilta muiden muassa Giuliasta. Pyöreissä nopeus- ja kierroslukumittaritauluissa numerot kiertävät siis kehän suuntaisesti, eli 250 km/h:ssa ollaan jo pää alaspäin.

Kruununa Competizione

Giulian ja Stelvion malliversiot kuuluvat jatkossa historian siipiä havisuttavasti: Super, Sprint, TI sekä Veloce. Jälkimmäiseen perustuen tulee nyt tarjolle lisäksi (QV:n alapuolelle sijoittuva) huippumalli Competizione, joka kilpailee nopeuden sijaan varusteillaan.

Kaikkien moottorivaihtoehtojen yhteyteen saatava Competizione käsittää erityyppisiä juttuja ulkona ja sisällä. Ulkokuoressa uusi Moon Light -mattaharmaa yhdistyy 21-tuumaisiin vanteisiin, punaisiin jarrusatuloihin sekä tummennettuihin ikkunoihin. Sisäpuolella päästään nauttimaan muun muassa Harman/Kardonin äänentoistosta sekä pääntukien tunnusomaisista Competizione-logoista.

Lähde ja kuvat: Alfa Romeo Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat