18.5.2022 Ajoneuvot Pakotteet: Venäjä palaa 80-luvulle – autoista poistuu ABS-jarrut ja ESP Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Venäjän talouspakotteet osuvat pahasti autoteollisuuteen. Ratkaisuna ongelmaan Venäjä päätti keventää autojen turvavaatimuksia. Venäjä on keventänyt alueellaan uusien ajoneuvojen valmistuksen turva- ja ympäristövaatimuksia. Venäjän hallitus vahvisti 12. toukokuuta annetulla asetuksella luettelon alennetuista standardeista, jotta maassa valmistetut uudet ajoneuvot voidaan sertifioida.Päätöksellään Venäjä pyrkii ratkomaan Ukrainan sodasta seuranneita talouspakotteita. Lännen asettamissa talouspakotteissa on rajoitettu monella tavalla kaupankäyntiä Venäjän kanssa, mikä vaikeuttaa venäläistä teollisuutta merkittävästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalouspakotteet pahentavat komponenttipulaaVenäjä on tottunut käyttämään monia länsimaisia komponentteja, joita ei enää saada pakotteiden myötä maahan. Samaan aikaan kiusaa koko globaalille teollisuudelle on tuonut jo sotaa edeltänyt komponenttipula, joka on vaivannut teollisuutta viimeisen parin vuoden ajan luoden lukuisia pullonkaulailmiöitä.Talouspakotteet ovat moninkertaistaneet teollisuuden kokemia pullonkaulailmiöitä Venäjällä. Suurimmat haasteet ovat länsimaisten elektroniikkakomponenttien ja yleisten varaosien kanssa. Uusien autojen valmistuminen on hidastunut Venäjällä, ja samaan aikaan varaosatoimitusten tulevaisuus herättää lisähuolia.Moottori on käsitellyt talouspakotteiden vaikutusta autoteollisuuteen aiemminkin.Radikaaleja ratkaisuja turvallisuuteen ja ympäristöönHallituksen antamalla uudella asetuksella Venäjä pyrkii pitämään oman autoteollisuutensa pystyssä ja samalla kiertämään komponenttien puutteista johtuvia pullonkauloja. Lisäksi standardien alentamisella Venäjä luultavasti valmistautuu tulevaisuuden varaosapuutteiden aiheuttamiin ongelmiin.Uusien standardien myötä hallitus keventää roimasti autovalmistajille annettuja autojen turvavaatimuksia. Jatkossa Venäjällä valmistettuja autoja ei tarvitse varustaa ABS-antureilla, ESP-ajonvakautusjärjestelmä, turvatyynyillä tai edes turvavöiden esikiristimillä. Kaikki edellä mainitut turvavarusteet ovat olleet jo vuosikaudet pakollisia Euroopan Unionin alueella.Turvavarustelun lisäksi uudet standardit vaikuttavat myös autojen ympäristöystävällisyyteen. Jatkossa Venäjällä valmistetuissa autoissa Euro-päästörajoitukset höllenevät reilusti, sillä standardien mukaan autoille riittää Euro 0 -päästöluokka. Euro 0 -päästöluokka on ollut Euroopassa käytössä vuonna 1988, eli ympäristöstandardeissa otettiin lähes 35 vuoden mittainen taka-askel.Venäjän hallituksen antama asetus on voimassa määräaikaisena 1.2.2023 saakka, mutta Ukrainan sodan pitkittyessä ja sitä seuraavien pakotteiden pysyminen saattaa jatkaa asetuksen voimassaoloa. Lisäksi komponentti- ja sirupulat saattavat nekin houkutella pidentämään asetuksen määräaikaa.Moskvitsh Elite M-2137Mosse palaa VenäjälleTurvallisuuteen ja päästöihin liittyvä takapakki ei ole ainoa asia, mikä muistuttaa venäläisiä autoilijoita 1980-luvusta. Aiemmin tällä viikolla Moskovan pormestarin Sergei Sobjanin mukaan Venäjällä palataan valmistamaan neuvostoaikaista Moskvitshia eli Suomessakin monen tuntemaa "Mossea". Moskvitshia ei ole valmistettu lainkaan vuoden 2002 jälkeen.Mossen paluu liittyy Renaultin päätökseen myydä Venäjän liiketoimintojaan, eli Moskvitshilla täytetään Renaultin jättämää aukkoa venäläisessä autoteollisuudessa. Renault ilmoitti hiljattain myyvänsä enemmistöosuutensa Ladaa valmistavasta Avtovazista sekä Moskovassa sijaitsevan tehtaansa. Avtovazin myydään valtiolliselle Nami-tutkimuslaitokselle ja autotehdas vuorostaan Moskovan kaupungille.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoevolution ja Le FigaroMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa