24.3.2018 Ajoneuvot Paljon haloa turvasta: Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halo-turvakaari on kirottu ja kehuttu, testit on ajettu ja voimasuhteita arvioitu. Nyt on kuitenkin tullut aika aloittaa F1-kausi 2018. Talviloma on lusittu ja on aika käynnistää odotettu Formula 1 -kausi 2018. Moottoridiilien lisäksi autot ovat saaneet uutta väriä, kuljettajakatraassa on tapahtunut hienosäätöä ja tallien voimasuhteet on arvottu uudelleen.Uusina vanhoina kilpailuina nähdään Ranskan osakilpailu Paul Ricardin moottoriradalla sekä Saksan GP:n paluu Hockenheimin muodossa. Myös kilpailujen alkuaikoja on siirretty myöhemmiksi yhdysvaltalaiskatsojia ja televisiointia ajatellen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaloo HockenheimEniten puhetta loman ja kauden alkuhetkien aikana on noussut halo-turvakaaresta, joka suojaa verrattain avointa ohjaamoa. Halon perusrunko on noin kahdeksan kilon titaaniputki ja esimerkiksi Mercedeksen mukaan kaari kykenee kannattelemaan jopa kaksikerroksista bussia. Lisäksi tiimit ovat saaneet suunnitella halolle omanlaisensa katteen aerodynaamisuutta ja mainospaikkoja ajatellen. Halo on vaatinut muutoksia myös auton perusrakenteessa. Paljon on puhuttu myös näkyvyydestä. Kuljettajien mukaan näkökentän keskelle tuleva putki ei ole ongelma, kunhan siihen tottuu. Samaa ei voi kuitenkaan sanoa katsojien tilanteesta. Kuljettajien värikkäät kypärät jäävät entistäkin paremmin auton uumeniin televisiokuvassa ja autojen omasta "in-car"-kamerakulmasta on tullut vanhan sijaintinsa vuoksi täysi vitsi.Kun Formula 1:n amerikanserkku IndyCarkin päätyi kokeilemaan läpinäkyvää tuulilasia, voidaan pohtia koko halon mielekkyyttä. Kuljettajien suojaaminen on erinomainen päämäärä, mutta se voitaneen toteuttaa myös lajiystävällisemmin tavoin.Aerodynaamisesti uusiHalon aiheuttamien aerodynaamisten muutosten lisäksi toinen merkittävä muutos on viime vuoden trendiksi jääneiden T-siipien poistuminen auton takaosasta. Tv-antennilta näyttäneet huterat siivekkeet aiheuttivat kaudella 2017 useita haastavia tilanteita. Mercedeksen julkaisema esittelyvideo vertailee viime kauden ja tämän kauden autoa pääpiirteittäin. Esimerkiksi Brackleyssä sijaitsevan F1-tiimin tavoitteina on ollut hilata etujousitusta ylemmäs aerodynaamisuuden kannalta. Toisaalta auton takaosasta on haluttu pisaramaisempi, mikä on aiheuttanut paljon harmia muun muassa voimalinjainsinöörien keskuudessa.Paljon kuultaneen kauden mittaan myös sivuponttoonien ilmanohjaimista, sillä jo aiemmin haastavat siivekkeet ovat muuttuneet entistäkin monimutkaisemmiksi.Musta pyöreä PirelliUutta on tapahtunut myös rengasrintamalla. Uusina rengasseoksina nähdään vaaleanpunainen Hypersoft ja oranssi Superhard, jotka laajentavat rengastarjontaa entisestään. Samalla kova rengasseos vaihtaa tunnusvärinsä siniseksi. Kaikki seokset ovat myös aiempaa pehmeämpiä uudella kaudella.Muutoksia on tapahtunut lisäksi renkaan profiilissa. Pyöreämpi profiili ja tasaisempi tiekosketus tarkoittavat muutoksia kaikkien renkaiden kohdalla. Saderenkaissa uutta on pehmeämpi versio myös välikelin renkaasta.Pirellin tavoitteena on tarjota enemmän vaihtoehtoja tiimeille, jotta kauden aikana nähtäisiin enemmän kahden pysähdyksen kilpailuja. Renkaita säästävästä köröttelystä halutaan siis päästä monelta osin eroon, jotta urut olisivat mahdollisimman usein auki. Muutoksia on tehty myös viikonlopun rengassääntöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia kasvojaLuonnollisesti tekniikan lisäksi myös kuljettajakaartissa on muutoksia. Monacolainen F2-mestari Charles Leclerc korvaa Pascal Wehrleinin Sauberin ohjaksissa. F1-veteraani Felipe Massan siirryttyä eläkkeelle Williamsin ohjaamosta löytyy puolestaan venäläiskuljettaja Sergey Sirotkin.Toro Rossolla puolestaan lukittiin kuljettajatehtäviin Pierre Gasly sekä WEC-sarjasta tuttu Brendon Hartley, joten Daniil Kvyat siirtyi Ferrarille testikuljettajaksi.Suomalaisedustusta rata-autoilun kuninkuussarjassa jatkavat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Mainiosta menestyksestä huolimatta suomalaiskuljettajilla on eräänlainen näytön paikka, sillä tallitovereina olevat moninkertaiset maailmanmestarit Hamilton ja Vettel jättävät "ihan hyvät" suoritukset helposti varjoonsa.Kesän kuositEikä uusi F1-kausi olisi mitään ilman uusia autoja. Varsinaisia talliuudistuksia ei ole tällä kaudella luvassa, mutta McLarenin ja Hondan eron jälkeen brittitalli yrittää uudelleen Renaultin voimanlähteellä ja Toro Rosso puolestaan tutustuu Hondan maailmaan.Teknisten muutosten lisäksi autojen väritykset ovat muuttuneet. Esimerkiksi McLaren on tehnyt autostaan entistä oranssimman ja lisännyt sinistä joukkoon. Sauber on puolestaan täysin uusi, sillä yhteistyö F1-paluuta tekevän Alfa Romeon kanssa näkyy komeassa autossa isosti.Kauden ehkä kaunein auto on kuitenkin Renault, joka on vienyt keltamustan tyylin täysin uusille urille. Toivottavasti autoa nähdään tiukoissa kamppailuissa kauden mittaan!Huomenna herätysHuomenna se siis alkaa, F1-kausi 2018. Nähtäväksi jää onko Mercedes jälleen dominoivassa asemassa, mutta testien ja aika-ajojen perusteella Ferrari ja Red Bull aikovat ainakin haastaa johtotähden tosissaan. Entä toimiiko McLaren vihdoin ja löytävätkö Toro Rosso ja Honda yhteiset sävelet?Australian osakilpailu starttaa 8:00 sunnuntaiaamuna. Muistakaa kuitenkin, että tuolloin ollaan jo kesäajan puolella, kellojen siirtyessä aamuyöllä kohti F1-kauden alkua.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajat, Mark Thompson / Getty Images, Robert Cianflone / Getty Images, Steve Etherington / Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti