24.3.2018 Ajoneuvot Paljon haloa turvasta: Formula 1 starttaa kesäajan kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halo-turvakaari on kirottu ja kehuttu, testit on ajettu ja voimasuhteita arvioitu. Nyt on kuitenkin tullut aika aloittaa F1-kausi 2018. Talviloma on lusittu ja on aika käynnistää odotettu Formula 1 -kausi 2018. Moottoridiilien lisäksi autot ovat saaneet uutta väriä, kuljettajakatraassa on tapahtunut hienosäätöä ja tallien voimasuhteet on arvottu uudelleen.Uusina vanhoina kilpailuina nähdään Ranskan osakilpailu Paul Ricardin moottoriradalla sekä Saksan GP:n paluu Hockenheimin muodossa. Myös kilpailujen alkuaikoja on siirretty myöhemmiksi yhdysvaltalaiskatsojia ja televisiointia ajatellen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaloo HockenheimEniten puhetta loman ja kauden alkuhetkien aikana on noussut halo-turvakaaresta, joka suojaa verrattain avointa ohjaamoa. Halon perusrunko on noin kahdeksan kilon titaaniputki ja esimerkiksi Mercedeksen mukaan kaari kykenee kannattelemaan jopa kaksikerroksista bussia. Lisäksi tiimit ovat saaneet suunnitella halolle omanlaisensa katteen aerodynaamisuutta ja mainospaikkoja ajatellen. Halo on vaatinut muutoksia myös auton perusrakenteessa. Paljon on puhuttu myös näkyvyydestä. Kuljettajien mukaan näkökentän keskelle tuleva putki ei ole ongelma, kunhan siihen tottuu. Samaa ei voi kuitenkaan sanoa katsojien tilanteesta. Kuljettajien värikkäät kypärät jäävät entistäkin paremmin auton uumeniin televisiokuvassa ja autojen omasta "in-car"-kamerakulmasta on tullut vanhan sijaintinsa vuoksi täysi vitsi.Kun Formula 1:n amerikanserkku IndyCarkin päätyi kokeilemaan läpinäkyvää tuulilasia, voidaan pohtia koko halon mielekkyyttä. Kuljettajien suojaaminen on erinomainen päämäärä, mutta se voitaneen toteuttaa myös lajiystävällisemmin tavoin.Aerodynaamisesti uusiHalon aiheuttamien aerodynaamisten muutosten lisäksi toinen merkittävä muutos on viime vuoden trendiksi jääneiden T-siipien poistuminen auton takaosasta. Tv-antennilta näyttäneet huterat siivekkeet aiheuttivat kaudella 2017 useita haastavia tilanteita. Mercedeksen julkaisema esittelyvideo vertailee viime kauden ja tämän kauden autoa pääpiirteittäin. Esimerkiksi Brackleyssä sijaitsevan F1-tiimin tavoitteina on ollut hilata etujousitusta ylemmäs aerodynaamisuuden kannalta. Toisaalta auton takaosasta on haluttu pisaramaisempi, mikä on aiheuttanut paljon harmia muun muassa voimalinjainsinöörien keskuudessa.Paljon kuultaneen kauden mittaan myös sivuponttoonien ilmanohjaimista, sillä jo aiemmin haastavat siivekkeet ovat muuttuneet entistäkin monimutkaisemmiksi.Musta pyöreä PirelliUutta on tapahtunut myös rengasrintamalla. Uusina rengasseoksina nähdään vaaleanpunainen Hypersoft ja oranssi Superhard, jotka laajentavat rengastarjontaa entisestään. Samalla kova rengasseos vaihtaa tunnusvärinsä siniseksi. Kaikki seokset ovat myös aiempaa pehmeämpiä uudella kaudella.Muutoksia on tapahtunut lisäksi renkaan profiilissa. Pyöreämpi profiili ja tasaisempi tiekosketus tarkoittavat muutoksia kaikkien renkaiden kohdalla. Saderenkaissa uutta on pehmeämpi versio myös välikelin renkaasta.Pirellin tavoitteena on tarjota enemmän vaihtoehtoja tiimeille, jotta kauden aikana nähtäisiin enemmän kahden pysähdyksen kilpailuja. Renkaita säästävästä köröttelystä halutaan siis päästä monelta osin eroon, jotta urut olisivat mahdollisimman usein auki. Muutoksia on tehty myös viikonlopun rengassääntöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia kasvojaLuonnollisesti tekniikan lisäksi myös kuljettajakaartissa on muutoksia. Monacolainen F2-mestari Charles Leclerc korvaa Pascal Wehrleinin Sauberin ohjaksissa. F1-veteraani Felipe Massan siirryttyä eläkkeelle Williamsin ohjaamosta löytyy puolestaan venäläiskuljettaja Sergey Sirotkin.Toro Rossolla puolestaan lukittiin kuljettajatehtäviin Pierre Gasly sekä WEC-sarjasta tuttu Brendon Hartley, joten Daniil Kvyat siirtyi Ferrarille testikuljettajaksi.Suomalaisedustusta rata-autoilun kuninkuussarjassa jatkavat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Mainiosta menestyksestä huolimatta suomalaiskuljettajilla on eräänlainen näytön paikka, sillä tallitovereina olevat moninkertaiset maailmanmestarit Hamilton ja Vettel jättävät "ihan hyvät" suoritukset helposti varjoonsa.Kesän kuositEikä uusi F1-kausi olisi mitään ilman uusia autoja. Varsinaisia talliuudistuksia ei ole tällä kaudella luvassa, mutta McLarenin ja Hondan eron jälkeen brittitalli yrittää uudelleen Renaultin voimanlähteellä ja Toro Rosso puolestaan tutustuu Hondan maailmaan.Teknisten muutosten lisäksi autojen väritykset ovat muuttuneet. Esimerkiksi McLaren on tehnyt autostaan entistä oranssimman ja lisännyt sinistä joukkoon. Sauber on puolestaan täysin uusi, sillä yhteistyö F1-paluuta tekevän Alfa Romeon kanssa näkyy komeassa autossa isosti.Kauden ehkä kaunein auto on kuitenkin Renault, joka on vienyt keltamustan tyylin täysin uusille urille. Toivottavasti autoa nähdään tiukoissa kamppailuissa kauden mittaan!Huomenna herätysHuomenna se siis alkaa, F1-kausi 2018. Nähtäväksi jää onko Mercedes jälleen dominoivassa asemassa, mutta testien ja aika-ajojen perusteella Ferrari ja Red Bull aikovat ainakin haastaa johtotähden tosissaan. Entä toimiiko McLaren vihdoin ja löytävätkö Toro Rosso ja Honda yhteiset sävelet?Australian osakilpailu starttaa 8:00 sunnuntaiaamuna. Muistakaa kuitenkin, että tuolloin ollaan jo kesäajan puolella, kellojen siirtyessä aamuyöllä kohti F1-kauden alkua.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: valmistajat, Mark Thompson / Getty Images, Robert Cianflone / Getty Images, Steve Etherington / Mercedes-AMGMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen