4.6.2020 Ajoneuvot Paremmin ja pihimmin: muhkea Hyundai Santa Fe saa sähköistettyjä voimalinjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Santa Fe esiteltiin tällä kertaa valoisassa, mutta teknisten yksityiskohtien suhteen täytyy vilkuilla Kian muistiinpanojen suuntaan. Hyundai esitteli hiljattain vihjaamansa uuden version Santa Fe -katumaasturista. Pimeä vihjekuva peitteli hiukan seitsemänpaikkaisen katumaasturin uutta keulailmettä, jossa Hyundai Konasta tuttu monivalolook on yhdistetty tyylitellyn keulamaskin jatkeeksi. Ehkä menossa on jokin vahvakeulaisten autojen viikko? Santa Fen T-muotoiset päivänajovalot ja vilkut ovat uusi idea Hyundain muotoiluosastolta. Muuten muotoilijat ovat korostaneet auton jämäkkyyttä, kuten markkinasegmenttiin kuuluu. Vannevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi 20-tuumainen vaihtoehto.Samalla kyseessä on merkin ensimmäinen Euroopan malli, joka pohjautuu valmistajan kolmannen polven pohjalevylle. Tänä vuonna 20-vuotista mallihistoriaa juhlistava Santa Fe saa nyt voimalinjavalikoimaan hybridi- ja lataushybridiversiot.Valmistaja ei vielä kertonut virallisia tietoja voimalinjoista, mutta tuskin Santa Fe on kovin kaukana konsernisisar Kia Sorentoon esitellyistä voimalinjoista. Tuolloin 1,5 kilowattitunnin akun ympärille rakennettu hybridivoimalinja olisi 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja 59 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmää, järjestelmätehon ollessa noin 230 hevosvoimaa ja yhteisväännön ollessa noin 350 newtonmetriä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti ja ostaja voi valita etu- ja nelivedon välillä.Lataushybridi lienee järjestelmäteholtaan 264-hevosvoimainen. Sähkömoottorin teho tästä on 89 hevosvoimaa. Akuston koko on lataushybridiksi kookkaammanpuoleinen 16,6 kilowattituntia. Ainakin Kia Sorennon kohdalla lataushybridi on saatavilla vain nelivetona.Muuten Hyundai on pyrkinyt optimoimaan Santa Fen aerodynaamisuutta muokkaamalla ilman virtausta konetilaussa, hakien helpompaa jäähdytystä ja parempaa vakautta. Uuden perusrakenteen myötä myös painopistettä on saatu laskettua sijoittamalla voimalinjan painavimmat komponentit alemmas autossa. Uusi rakenne antaa isolle autolle myös paremmat työkalut mahdollisista onnettomuuksista selviämiseen. Äänierityksen suhteen enemmän on jälleen enemmän, joten uuden Santa Fen pitäisi olla myös hiljaisempi. Samalla raidetangon kiinnityskohdat on tuotu lähemmäs etupyörien keskilinjaa, merkiten valmistajan mukaan ketterämpää ohjattavuutta.Matkustamossa Santa Fe tarjoaa tietysti enemmän tilaa ja mukavuutta. Uusi matalampi kojelauta on tehty 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Sähköisten vaihdenappien lisäksi keskitunnelista löytyy maaston mukaan säädettävä ajotilavalitsin. Mittaristona on 12,3-tuumainen näyttö. Huomiota on kiinnitetty myös mukitelineisiin ja säilytyslokeroihin.Uusi Hyundai Santa Fe on saatavilla Euroopassa syyskuusta alkaen.Lähteet: Hyundai, Autocar Kuvat: HyundaiKorjattu 5.6.2020: korjattu maininta mallin juhlavuodestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?