4.6.2020 Ajoneuvot Paremmin ja pihimmin: muhkea Hyundai Santa Fe saa sähköistettyjä voimalinjoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Hyundai Santa Fe esiteltiin tällä kertaa valoisassa, mutta teknisten yksityiskohtien suhteen täytyy vilkuilla Kian muistiinpanojen suuntaan. Hyundai esitteli hiljattain vihjaamansa uuden version Santa Fe -katumaasturista. Pimeä vihjekuva peitteli hiukan seitsemänpaikkaisen katumaasturin uutta keulailmettä, jossa Hyundai Konasta tuttu monivalolook on yhdistetty tyylitellyn keulamaskin jatkeeksi. Ehkä menossa on jokin vahvakeulaisten autojen viikko? Santa Fen T-muotoiset päivänajovalot ja vilkut ovat uusi idea Hyundain muotoiluosastolta. Muuten muotoilijat ovat korostaneet auton jämäkkyyttä, kuten markkinasegmenttiin kuuluu. Vannevaihtoehtoihin kuuluu esimerkiksi 20-tuumainen vaihtoehto.Samalla kyseessä on merkin ensimmäinen Euroopan malli, joka pohjautuu valmistajan kolmannen polven pohjalevylle. Tänä vuonna 20-vuotista mallihistoriaa juhlistava Santa Fe saa nyt voimalinjavalikoimaan hybridi- ja lataushybridiversiot.Valmistaja ei vielä kertonut virallisia tietoja voimalinjoista, mutta tuskin Santa Fe on kovin kaukana konsernisisar Kia Sorentoon esitellyistä voimalinjoista. Tuolloin 1,5 kilowattitunnin akun ympärille rakennettu hybridivoimalinja olisi 1,6-litraisen bensiinimoottorin ja 59 hevosvoiman sähkömoottorin yhdistelmää, järjestelmätehon ollessa noin 230 hevosvoimaa ja yhteisväännön ollessa noin 350 newtonmetriä. Vaihteistona on kuusivaihteinen automaatti ja ostaja voi valita etu- ja nelivedon välillä.Lataushybridi lienee järjestelmäteholtaan 264-hevosvoimainen. Sähkömoottorin teho tästä on 89 hevosvoimaa. Akuston koko on lataushybridiksi kookkaammanpuoleinen 16,6 kilowattituntia. Ainakin Kia Sorennon kohdalla lataushybridi on saatavilla vain nelivetona.Muuten Hyundai on pyrkinyt optimoimaan Santa Fen aerodynaamisuutta muokkaamalla ilman virtausta konetilaussa, hakien helpompaa jäähdytystä ja parempaa vakautta. Uuden perusrakenteen myötä myös painopistettä on saatu laskettua sijoittamalla voimalinjan painavimmat komponentit alemmas autossa. Uusi rakenne antaa isolle autolle myös paremmat työkalut mahdollisista onnettomuuksista selviämiseen. Äänierityksen suhteen enemmän on jälleen enemmän, joten uuden Santa Fen pitäisi olla myös hiljaisempi. Samalla raidetangon kiinnityskohdat on tuotu lähemmäs etupyörien keskilinjaa, merkiten valmistajan mukaan ketterämpää ohjattavuutta.Matkustamossa Santa Fe tarjoaa tietysti enemmän tilaa ja mukavuutta. Uusi matalampi kojelauta on tehty 10,25-tuumaisen kosketusnäytön ympärille. Sähköisten vaihdenappien lisäksi keskitunnelista löytyy maaston mukaan säädettävä ajotilavalitsin. Mittaristona on 12,3-tuumainen näyttö. Huomiota on kiinnitetty myös mukitelineisiin ja säilytyslokeroihin.Uusi Hyundai Santa Fe on saatavilla Euroopassa syyskuusta alkaen.Lähteet: Hyundai, Autocar Kuvat: HyundaiKorjattu 5.6.2020: korjattu maininta mallin juhlavuodestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta