29.9.2016

Pariisi 2016: Mercedes-AMG haluaa paljon, enemmän, kaiken!

Johtotähden urheilujaosto AMG ei aio keskeyttää merkin kovaa nousukiitoa.

Pariisin autonäyttelyä lämmiteltiin tänäkin vuonna perinteisin ennakkotilaisuuksin, joista tällä kertaa oli vuorossa Mercedes-Benz, ja erityisesti johtotähden urheiluosasto Mercedes-AMG. Illan puheenaiheet koostuivat AMG-osaston yleisistä kuulumisista, AMG GT:n uusista malliversioista sekä juoruista, että jotain paljon suurempaa on vielä tulossa.

Kuvassa AMG GT3 -kilpuri.

Mercedeksen markkinoinnista vastaava johtokunnan jäsen, Ola Källenius, säteili intoa kertoessaan Mercedeksen hyvin kuluneesta alkuvuodesta ja laajentuneesta mallivalikoimasta. AMG-osasto on osallistunut talkoisiin tuplaamalla myyntinsä vain kahdessa vuodessa, vuosimenekin ollessa noin 70 000 sporttimersua. Samalla Källenius kertoi Mercedes-AMG GLC 43 4Maticin saapuvan nyt myös GLC:n linjakkaammassa coupé-versiossa.

Ratakireä GT R, joka 585 hevosvoiman huipputehon ja vihreän shokkivärin lisäksi sisältää aimo annoksen alusta- ja aerodynamiikkaparannuksia.

Mercedes-AMG:stä vastaava Tobias Moers puolestaan kertoi innoissaan AMG GT3 -kilpurin menestyksestä erityisesti Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa, jossa jo aiemmin tuttu kilpuri keräsi nimiinsä neljä ensimmäistä sijoitusta. Livenä esiintyi kuitenkin kilpurin tähän asti läheisin serkku, ratakireäksi trimmattu vihainen GT R, joka 585 hevosvoiman huipputehon ja vihreän shokkivärin lisäksi sisältää aimo annoksen alusta- ja aerodynamiikkaparannuksia. Ehkä merkittävin GT R:n uusista ominaisuuksista on sen uudistettu taka-akseli, joka samalla tuo nelipyöräohjauksen tähän teholuokkaan.

GT R:n ja aiemman GT S:n väliin sijoittuu uusi GT C Roadster, joka saapui lavalle savujen, valojen ja mahtipontisen lavashown saattelemana.

GT R:n ja aiemman GT S:n väliin sijoittuu uusi GT C Roadster, joka tuo ripauksen GT R:n hulluutta avoautoilun maailmaan. Savujen, valojen ja mahtipontisen lavashown myötä paljastettu GT C pyrkii olemaan kova, mutta mukava – kysehän on kuitenkin kruisailuun tarkoitetusta avoautosta. Samalla Moers paljasti, että GT C Coupé on myös tulossa. Lievästi rauhallisemman 557 hevosvoiman lisäksi GT C hellittää hiukan GT R:ään nähden erityisesti aerodynamiikan ja alustan osalta. Taka-akseli on kuitenkin kykeneväinen nelipyöräohjaukseen – ja toisaalta katon avaaminen kestää vain 11 sekuntia aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisäksi tilaisuudessa nähtiin rauhallisempi GT Roadster, joka keskittyy bulevardikruisailun auvoon selkeästi puhtaampien linjojensa myötä.

Mercedes-Benzin tuotekehityksestä vastaava Thomas Weber kertomassa AMG:n kilpailujuurista.

Varsinainen uutissäväytys saatiin tilaisuuden lopulla, kun Mercedes-Benzin tuotekehityksestä vastaava Thomas Weber saapui puhumaan AMG:n kilpailujuurista ja siitä, miten hänenkin verenpaineensa kohoaa välillä pilviin Lewis Hamiltonin ja Nico Rosbergin taistellessa Formula 1:sissä – vaikka taisto välillä päättyykin kyyneliin. Turhaan puhetta ei johdateltu Formuloiden maailmaan, sillä AMG:n seuraava suuri tavoite on niin sanottu AMG Performance Hybrid, auto, joka toisi F1:stä tutun mielipuolisen hybridivoimalinjan kaikkien aikojen parhaaseen AMG-malliin.
– Jotkut saattaisivat jopa kutsua sitä hyperautoksi, Weber kuittasi.

Mercedeksen urheilujaosto ei siis aio levätä laakereillaan jatkossakaan. Tänään käynnistyvässä Pariisin autonäyttelyssä vallitsevat kuitenkin kuulemma "sähköisemmät tunnelmat".

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat