23.3.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – etuvetohybridi säästää jo hankintahinnassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridivoimalinja toimii uudistuneiden Honda CR-V- ja Toyota RAV4 -katumaasturien keihäänkärkenä. Vertailuumme valikoituivat säästömallit edullisimmasta päästä. Hybridijärjestelmä, missä sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla kulutuksen minimoimiseksi, ei ole keskikokoisissa katumaastureissa ennenkuulumaton juttu. Onhan esimerkiksi Toyota myynyt tätä säästötekniikkaa RAV4-mallissaan jo vuosien ajan.Niinpä kun RAV4 uudistui viime vuonna perusteellisesti, hybridivoima asettui jälleen malliston olennaiseksi osaksi. Koska dieselmoottorit ovat pudonneet kuvasta pois, ostajan valittavaksi jää vain kaksilitrainen perusbensaversio 2.0 VVT-iE sekä 2.5 Hybrid, joita saa niin etu- kuin nelivetoisenakin.Moottorin tämänkertaiseen parivertailuun osallistuu etuvetoinen hybridimalli, joka mallimerkintänsä mukaisesti liikkuu 2,5-litraisen bensiinimoottorin (178 hv, 221 Nm) sekä sen parina pyörivän sähkömoottorin (120 hv, 202 Nm) voimin. Järjestelmän yhteistehoksi mainitaan 218 hevosvoimaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan paluu hybrideihinHondakaan ei ole hybridipiireissä vasta-alkaja, vaikka meillä myytävissä sähköavusteisissa perheautomalleissa onkin pidetty melko pitkä tauko. Viimeisin hybridi-Honda markkinoillamme oli piskuinen Jazz, jonka myynti päättyi nelisen vuotta sitten.Nyt Hondan hybridijärjestelmä tekee paluun, ja on kaiken kukkuraksi tarjolla CR-V -katumaasturiin ensimmäistä kertaa. Lisämielenkiintoa tuo sekin, että myös CR-V itsessään pistettiin viime vuonna täysin uusiksi. Hybridimallin ohella mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensaturbo, ja dieselit ovat Hondallakin siirtyneet historiaan.Toyotan tapaan Hondan hybridi on mukana vertailussa etuvedolla; nelivetoakin kaupataan. CR-V:ssä käytetään kilpakumppania pienempää, kaksilitraista bensiinimoottoria (145 hv, 175 Nm), mutta pääosassa on silti sähkömoottori, joka antaa käyttöön potkua tuntuvasti enemmän (184 hv, 315 Nm).Seitsemän tonnin säästöVarustetasoiksi pyrimme luonnollisesti haarukoimaan mahdollisimman vertailukelpoiset mallit, ja lopulta lähdimme liikkeelle toiseksi edullisemmalla eli Elegance-varustellulla CR-V:llä, jonka perushinta on 42 160 euroa. Sitä vastaan asettui hinnaltaan lähinnä oleva Style-varusteinen RAV4, josta pyydetään 44 022 euroa.Etuvetomallin valitseva säästää jo hankintahinnassa, sillä Hondalla vastaavasti varusteltu nelivetoinen hybridimalli maksaa yli seitsemän tuhatta euroa enemmän, ja Toyotalla nelivetolisää joutuu puolestaan pulittamaan päälle 4 600 euron verran.Hybriditekniikasta johtuen kaikki nämä mallit ovat automaatteja, joten käytön mukavuudessa ei ainakaan pitävällä pinnalla ole eroa. Myöhemmin luomme tarkemman katsauksen sekä CR-V:n että RAV4:n hybriditekniikkaan, eli pysykää kanavalla.Itse parivertailu, missä pureudumme monen muun osa-alueen ohella voimalinjojen toimintaan sekä varusteiden hienouksiin, julkaistaan Moottorin numerossa 5/2019, joka ilmestyy 24. huhtikuuta. Silloin nähdään, kumpi autoista saa katolleen hybridikuninkaan kruunun.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLue myös:Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 hybriditaistossa Seuraatko Moottoria jo somessa? Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää