23.3.2019

Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – etuvetohybridi säästää jo hankintahinnassa

Parivertailu Honda ja Toyota 002

Hybridivoimalinja toimii uudistuneiden Honda CR-V- ja Toyota RAV4 -katumaasturien keihäänkärkenä. Vertailuumme valikoituivat säästömallit edullisimmasta päästä.

Hybridijärjestelmä, missä sähkömoottori toimii polttomoottorin rinnalla kulutuksen minimoimiseksi, ei ole keskikokoisissa katumaastureissa ennenkuulumaton juttu. Onhan esimerkiksi Toyota myynyt tätä säästötekniikkaa RAV4-mallissaan jo vuosien ajan.

Niinpä kun RAV4 uudistui viime vuonna perusteellisesti, hybridivoima asettui jälleen malliston olennaiseksi osaksi. Koska dieselmoottorit ovat pudonneet kuvasta pois, ostajan valittavaksi jää vain kaksilitrainen perusbensaversio 2.0 VVT-iE sekä 2.5 Hybrid, joita saa niin etu- kuin nelivetoisenakin.

Moottorin tämänkertaiseen parivertailuun osallistuu etuvetoinen hybridimalli, joka mallimerkintänsä mukaisesti liikkuu 2,5-litraisen bensiinimoottorin (178 hv, 221 Nm) sekä sen parina pyörivän sähkömoottorin (120 hv, 202 Nm) voimin. Järjestelmän yhteistehoksi mainitaan 218 hevosvoimaa.

Parivertailu Honda ja Toyota 007

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hondan paluu hybrideihin

Hondakaan ei ole hybridipiireissä vasta-alkaja, vaikka meillä myytävissä sähköavusteisissa perheautomalleissa onkin pidetty melko pitkä tauko. Viimeisin hybridi-Honda markkinoillamme oli piskuinen Jazz, jonka myynti päättyi nelisen vuotta sitten.

Nyt Hondan hybridijärjestelmä tekee paluun, ja on kaiken kukkuraksi tarjolla CR-V -katumaasturiin ensimmäistä kertaa. Lisämielenkiintoa tuo sekin, että myös CR-V itsessään pistettiin viime vuonna täysin uusiksi. Hybridimallin ohella mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensaturbo, ja dieselit ovat Hondallakin siirtyneet historiaan.

Toyotan tapaan Hondan hybridi on mukana vertailussa etuvedolla; nelivetoakin kaupataan. CR-V:ssä käytetään kilpakumppania pienempää, kaksilitraista bensiinimoottoria (145 hv, 175 Nm), mutta pääosassa on silti sähkömoottori, joka antaa käyttöön potkua tuntuvasti enemmän (184 hv, 315 Nm).

Parivertailu Honda ja Toyota 005

Seitsemän tonnin säästö

Varustetasoiksi pyrimme luonnollisesti haarukoimaan mahdollisimman vertailukelpoiset mallit, ja lopulta lähdimme liikkeelle toiseksi edullisemmalla eli Elegance-varustellulla CR-V:llä, jonka perushinta on 42 160 euroa. Sitä vastaan asettui hinnaltaan lähinnä oleva Style-varusteinen RAV4, josta pyydetään 44 022 euroa.

Etuvetomallin valitseva säästää jo hankintahinnassa, sillä Hondalla vastaavasti varusteltu nelivetoinen hybridimalli maksaa yli seitsemän tuhatta euroa enemmän, ja Toyotalla nelivetolisää joutuu puolestaan pulittamaan päälle 4 600 euron verran.

Hybriditekniikasta johtuen kaikki nämä mallit ovat automaatteja, joten käytön mukavuudessa ei ainakaan pitävällä pinnalla ole eroa. Myöhemmin luomme tarkemman katsauksen sekä CR-V:n että RAV4:n hybriditekniikkaan, eli pysykää kanavalla.

Itse parivertailu, missä pureudumme monen muun osa-alueen ohella voimalinjojen toimintaan sekä varusteiden hienouksiin, julkaistaan Moottorin numerossa 5/2019, joka ilmestyy 24. huhtikuuta. Silloin nähdään, kumpi autoista saa katolleen hybridikuninkaan kruunun.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Lue myös:

Seuraatko Moottoria jo somessa?

Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat