21.5.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tasoissa kiihtyvyyskokeisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailumme lähtökohdat ovat jännittävät: molemmat Hyundai Kona -malliversiot tarjoavat paperilla identtisen suorituskyvyn. Tuorein parivertailumme keskittyy aiheeseen, mitä autonkäyttäjä saavuttaa – tai toisaalta menettää – valitessaan polttomoottorilla kulkevan auton sijaan saman mallin täyssähkötekniikalla toteutettuna. Lukuisiin kysymyksiin, joita tuntuu vertailua tehtäessä putkahtavan esiin aina vain lisää, olemme lähteneet hakemaan vastauksia kahdella autolla, Hyundai Kona Electricillä sekä Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -mallilla.Autojen hintaeroja käsittelimme jo aiemmassa aloitusjutussamme, jossa kerroimme myös, että Konat ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman lähellä toisiaan: molemmat ovat etuvetoisia, ja autonkäyttäjän silmissä myös automaattivaihteisia. Sähköautossahan välityksiä tarvitaan vain yksi, ja bensamalli puolestaan hämmentää pykäliään seitsennopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehot ja painot ristiinTodella mielenkiintoisia ovat vertailuautojen ilmoitetut numeroarvot. Kone Electric vaikuttaisi moottorin lukemien perusteella olevan niskan päällä, sillä sen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, ja maksimivääntömomentti asettuu lukemaan 395 newtonmetriä.Kona 1.6 T-GDI taas kehittää tehoa parhaimmillaan 177 hv ja vääntömomenttia 265 Nm. Näin ollen Electricin eduista ei vaikuttaisi muodostuvan epäselvyyttä.Kaikki kulminoituu kuitenkin autojen omamassoihin ja sitä kautta teho-painosuhteeseen. Bensiini-Konan ilmoitetaan painavan versiosta ja varustelusta riippuen 1 400 kilogramman molemmin puolin, kun taas sähköauton omamassaksi kerrotaan selvästi suurempi lukema, plus miinus 1 700 kg.Mittaukset ratkaisevatNämä massaerot tasoittavat suorituskyvyn, siis valmistajan ilmoittaman sellaisen. Kona 1.6 T-GDI:n ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h luetaan 7,7 sekuntia, ja Kona Electricin luvataan pinkaisevan sataseen vain sekunnin kymmenyksen paremmalla ajalla.Perusteelliset suorituskykymittaukset, kuten myös testiautojen todellisten omamassojen punnitukset, kertovat lopulta kutkuttavan tilanteen todellisen laidan. Parivertailu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2019, joka ilmestyy 19. kesäkuuta.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä