21.5.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – tasoissa kiihtyvyyskokeisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto vastaan polttomoottori -parivertailumme lähtökohdat ovat jännittävät: molemmat Hyundai Kona -malliversiot tarjoavat paperilla identtisen suorituskyvyn. Tuorein parivertailumme keskittyy aiheeseen, mitä autonkäyttäjä saavuttaa – tai toisaalta menettää – valitessaan polttomoottorilla kulkevan auton sijaan saman mallin täyssähkötekniikalla toteutettuna. Lukuisiin kysymyksiin, joita tuntuu vertailua tehtäessä putkahtavan esiin aina vain lisää, olemme lähteneet hakemaan vastauksia kahdella autolla, Hyundai Kona Electricillä sekä Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -mallilla.Autojen hintaeroja käsittelimme jo aiemmassa aloitusjutussamme, jossa kerroimme myös, että Konat ovat lähtökohtaisesti mahdollisimman lähellä toisiaan: molemmat ovat etuvetoisia, ja autonkäyttäjän silmissä myös automaattivaihteisia. Sähköautossahan välityksiä tarvitaan vain yksi, ja bensamalli puolestaan hämmentää pykäliään seitsennopeuksisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehot ja painot ristiinTodella mielenkiintoisia ovat vertailuautojen ilmoitetut numeroarvot. Kone Electric vaikuttaisi moottorin lukemien perusteella olevan niskan päällä, sillä sen suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 204 hevosvoimaa, ja maksimivääntömomentti asettuu lukemaan 395 newtonmetriä.Kona 1.6 T-GDI taas kehittää tehoa parhaimmillaan 177 hv ja vääntömomenttia 265 Nm. Näin ollen Electricin eduista ei vaikuttaisi muodostuvan epäselvyyttä.Kaikki kulminoituu kuitenkin autojen omamassoihin ja sitä kautta teho-painosuhteeseen. Bensiini-Konan ilmoitetaan painavan versiosta ja varustelusta riippuen 1 400 kilogramman molemmin puolin, kun taas sähköauton omamassaksi kerrotaan selvästi suurempi lukema, plus miinus 1 700 kg.Mittaukset ratkaisevatNämä massaerot tasoittavat suorituskyvyn, siis valmistajan ilmoittaman sellaisen. Kona 1.6 T-GDI:n ilmoitettu kiihtyvyys 0–100 km/h luetaan 7,7 sekuntia, ja Kona Electricin luvataan pinkaisevan sataseen vain sekunnin kymmenyksen paremmalla ajalla.Perusteelliset suorituskykymittaukset, kuten myös testiautojen todellisten omamassojen punnitukset, kertovat lopulta kutkuttavan tilanteen todellisen laidan. Parivertailu julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2019, joka ilmestyy 19. kesäkuuta.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle