18.6.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Hyundai Kona Electric ja Kona 1.6 T-GDI – toimintamatkat miltei tasoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautolla saattaa kaupunkiajossa päästä lähes yhtä pitkälle kuin vastaavalla polttomoottorimallilla – tämän osoittivat kahdella Hyundai Kona -versiolla tekemämme kulutusmittaukset. Sähköautoista käytävässä keskustelussa ytimenä on usein se, miten pitkälle täydellä latauksella voi ajaa – ja erityisesti sähköautoihin skeptisesti suhtautuvat mielellään vertaavat toimintamatkaa polttomoottoriautojen selvästi laajempaan kantamaan.Tätä debattia ovat entisestään hämmentäneet tuoreet pidemmän toimintamatkan kohtuuhintaiset sähköautomallit, kuten parivertailuumme osallistunut Hyundai Kona Electric. Ja näihin mielikuviin halusimme saada kulutusmittauksissa todenmukaisia vastauksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKulutussuhteet ylösalaisinNormaaliin vertailujemme tapaan myös Hyundai Kona Electricillä ja sen vastaavalla Kona 1.6 T-GDI 7-DCT -sisarmallilla ajettiin kaupunki- ja maantielenkit, jotta autojen todellinen kulutus saatiin selville. Kulutus ajo-olosuhteiden välillä vaihteli ennakkoarvailujen mukaisesti. Bensakoneinen Kona noudatteli polttomoottoriautolle tuttua protokollaa, eli maantieajon (keskinopeus 79 km/h) kohtuullinen 6,0 l/100 km kulutus nousi kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) melko korkeaan 9,1 litran tasoon sataa kilometriä kohden.Sähköautossa kävi tismalleen päinvastoin. Virrankulutus laski maantien 14,9 kWh/100 km -lukemasta kaupunkiajon 12,7 kilowattituntiin sadalla.504 vastaan 549 kilometriäVarsin mielenkiintoiseksi asia kääntyi, kun laskimme toimintamatkat näitä kulutuksia käyttäen.Kona Electricin laskennalliseksi toimintamatkaksi tulee kulutuslenkkiemme perusteella maantiellä 430 ja kaupungissa 504 kilometriä. Tämä on tietysti teoreettinen arvo, mutta käytännössäkin Electricillä pääsi vertailun aikana vallinneissa, kahdenkymmenen asteen molemmin puolin olleissa lämpötiloissa reilusti yli 350 kilometrin matkan.Entä sitten polttomoottorimalli? Bensiini-Konan tankkausväliksi asettuu vielä maantielenkkimme perusteella kohtuulliset 833 kilometriä, mutta kaupungissa kohoava kulutus ja pienehkö, 50 litran polttonestesäiliö kutistavat ”rangen” 549 kilometriin – siis vain hieman sähköauton vastaavaa pidemmäksi!Toki tällainen pitkä siivu nykivää kaupunkiajoa on harvinainen ajo-olosuhde – ja markkinoilla on tuntuvasti nyt mitattua Konaa taloudellisempiakin bensa-autoja – mutta yhtä kaikki: ääripäät voimanlähteiden välillä vertailumme kyllä paljastaa.Lisää laskelmia lehdessäTäydellinen parivertailu, joka julkaistaan 19.6. ilmestyvässä Moottorin numerossa 7/2019, sisältää paljon muutakin mielenkiintoista ja myös ennen kuulumatonta sähköautojen ihmeellisestä maailmasta. Lehti on myynnissä myös sähköisenä versiona Lehtiluukussa.Teimme muun muassa laskelmat siitä, kummalla käyttövoimalla ajaminen on edullisempaa – kun mukaan otetaan ajokustannusten ohella vuotuiset huolto-, vakuutus- ja ajoneuvoverokustannukset. Samassa yhteydessä kerromme myös, kuinka paljon kalliimmaksi pikalatausasemien käyttö tulee sähköauton käyttäjälle kotilataukseen verrattuna. Tuokin tulos saattaa yllättää.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle