15.10.2024 Sähköautot Parranpärinä taattu – kitkat vai nastat ja sähköautoilu! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki sysii valitsemaan auton alle kitkarenkaat – etenkin jos ajaa sähköautolla. Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu.” Helsingin katukuvassa on esillä ulkomainoskampanja, jossa kannustetaan sähköautoilijoita valitsemaan talvirenkaiksi kitkarenkaat. Aihe herättänee autoilijoiden keskuudessa keskustelua. Keskustelun sytykkeinä on useampia näkökantoja vahvastikin jakavia osasia, joita ovat ajossa pakokaasupäästötön sähköauto sekä tiukasti omissa poteroissaan olevat talvirengaskoulukunnat.Asiaa mutkistaa sekin, että etenkin vilkkaat risteykset kiillottuvat tietyissä talvisissa olosuhteissa erittäin liukkaiksi, jota helpottaa nastarenkaisten autojen jäätynyttä tienpintaa rouhiva vaikutus. Tämä ilmiö mahdollistaa liikkeelle pääsyn myös kitkarenkailla, muistuttavat jotkut nastarenkailla ajavat.Nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jääkeleillä, kitkarenkaiden lumipinnalla.Helsingin kaupungin julkaisema tiedote aiheesta tähdentää, että kitkarenkaat ”ovat paras valinta kaikissa autoissa muun muassa ilmanlaadun parantamiseksi ja melun vähentämiseksi.”Etenkin painavimmissa ajoneuvoissa kitkarenkaat ehkäisevät kadun kulumista ja katupölyä. ”Siksi myös sähköautoilijoiden kannattaa valita kitkarenkaat”, kannustaa Helsingin kaupunki.Sähköautot ovat akkujen painon takia raskaampia kuin vastaavat polttomoottoriautot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkojen osuus nyt 40 %Helsinki muistuttaa, että katupölyn pääasiallinen aiheuttaja kaupungissa ovat nastarenkaat.Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden osuus on noin 40 prosenttia. Kaupungin julkilausuttuna tavoitteena on, että talveen 2030–2031 mennessä kitkojen osuus olisi 70 prosenttia. Taustana tavoitteelle on myös se, että EU:n uudet aiempaa tiukemmat ilmanlaatudirektiivit ovat näillä näkymin tulossa voimaan vuoden 2024 loppuun mennessä ja ilmanlaadun raja-arvot vuonna 2030. Uudessa direktiivissä hengitettävien hiukkasten eli katupölyn raja-arvo on aiempaa tiukempi.Helsingin kaupunki arvioi, että raja-arvo todennäköisesti ylittyy Helsingissä, jos tilannetta parantavia toimenpiteitä ei tehdä.Kaupunki tekee muun muassa viestintää yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ja muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.Valitse renkaat käyttötarpeeseenAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen karsastaa rengasvalinnoissa rajuja yksinkertaistuksia.– Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu. Jos talven aikana joutuu esimerkiksi ajelemaan vesijäisillä sivuteillä, on nastarengas varmempi valinta. Jos taas oma liikkuminen tapahtuu pelkästään pääväylillä tai hyvin hoidetuilla keskusta-alueen teillä, ovat kitkarenkaat hyvä vaihtoehto.Pohjois-Suomen oloissa, missä olosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat Vesalaisen mukaan olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin.– Toki Pohjois-Suomessa on paljon pienempää tiestöä, jolla vesijääongelmilta ei voi välttyä – tarvitaan siis taas omat ajoympäristöt huomioivaa harkintaa ennen valinnan tekoa.Sähköautoko määrää rengasvalinnan?Moni sähköautoilija tavoittelee hiljaista ajokokemusta ja valitsee nastarenkaan sijaan kitkarenkaan. Sähköautolle on polttomoottoriautoja suuremman painon lisäksi ominaista sen tehokkuus. Perusperheautolta näyttävän auton suorituskyky sähköisellä voimalinjalla voi yllättää tottumattoman.Useat sähköautot ovat myös nelivetoisia.– Nelivedon ansiosta iso ja painavakin auto kiihtyy todella reippaasti liukkaallakin ajoalustalla, mikä aiheuttaa herkästi sen, että kuljettajalta jää hahmottamatta kelin todellinen haasteellisuus. Autoa pysäytettäessä ja liukkaaseen kaarteeseen ajettaessa tämä saattaa kostautua. Nelivetoinen auto ei pysähdy yhtään kaksivetoista autoa paremmin, Vesalainen muistuttaa.Hänen mukaansa siihen kysymykseen, kannattaako sähköautoon valita nastat vai kitkat, ei ole mitään absoluuttista totuutta vaan jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa ja autoonsa soveltuvat paremmin.– Rengasvalintaa tehtäessä olen aina suositellut tutustumaan puolueettomien tahojen tekemiin rengastesteihin. Sama pätee sähköauton rengasvalintaan – tosin tällöin olisi tärkeää, että testauskin olisi tehty nimenomaan sähköautolla, kuten oli tehty esimerkiksi Moottori-lehden numerossa 8/2022.Helsingin Lönnrotinkadulla kokeillaan nastarengaskieltoa. Nastarenkaiden käyttökieltoja Vesalainen karsastaa.– Rajoitukset ovat hankalia valvoa ja moni kuljettaja liikkuu myös sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengas on turvallisuuden takia perusteltu valinta. Jokaisella kuljettajalla tulee olla oikeus valita itselleen turvallisin rengastyyppi, eikä heidän liikkumistaan tule rajoittaa rengasvalinnasta johtuen, Vesalainen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Sähköautot Polestar 4 voitti vuoden 2025 Mille Miglia Green -kilpailun 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Sähköautot Pidempi ei aina parempi – kustannukset pysäyttivät PHEV-kehityksen jättivalmistajilta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?