15.10.2024 Sähköautot Parranpärinä taattu – kitkat vai nastat ja sähköautoilu! Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin kaupunki sysii valitsemaan auton alle kitkarenkaat – etenkin jos ajaa sähköautolla. Autoliiton koulutuspäällikkö: ”Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu.” Helsingin katukuvassa on esillä ulkomainoskampanja, jossa kannustetaan sähköautoilijoita valitsemaan talvirenkaiksi kitkarenkaat. Aihe herättänee autoilijoiden keskuudessa keskustelua. Keskustelun sytykkeinä on useampia näkökantoja vahvastikin jakavia osasia, joita ovat ajossa pakokaasupäästötön sähköauto sekä tiukasti omissa poteroissaan olevat talvirengaskoulukunnat.Asiaa mutkistaa sekin, että etenkin vilkkaat risteykset kiillottuvat tietyissä talvisissa olosuhteissa erittäin liukkaiksi, jota helpottaa nastarenkaisten autojen jäätynyttä tienpintaa rouhiva vaikutus. Tämä ilmiö mahdollistaa liikkeelle pääsyn myös kitkarenkailla, muistuttavat jotkut nastarenkailla ajavat.Nastarenkaan pito-ominaisuudet ovat parempia jääkeleillä, kitkarenkaiden lumipinnalla.Helsingin kaupungin julkaisema tiedote aiheesta tähdentää, että kitkarenkaat ”ovat paras valinta kaikissa autoissa muun muassa ilmanlaadun parantamiseksi ja melun vähentämiseksi.”Etenkin painavimmissa ajoneuvoissa kitkarenkaat ehkäisevät kadun kulumista ja katupölyä. ”Siksi myös sähköautoilijoiden kannattaa valita kitkarenkaat”, kannustaa Helsingin kaupunki.Sähköautot ovat akkujen painon takia raskaampia kuin vastaavat polttomoottoriautot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkojen osuus nyt 40 %Helsinki muistuttaa, että katupölyn pääasiallinen aiheuttaja kaupungissa ovat nastarenkaat.Helsingin talviliikenteessä kitkarenkaiden osuus on noin 40 prosenttia. Kaupungin julkilausuttuna tavoitteena on, että talveen 2030–2031 mennessä kitkojen osuus olisi 70 prosenttia. Taustana tavoitteelle on myös se, että EU:n uudet aiempaa tiukemmat ilmanlaatudirektiivit ovat näillä näkymin tulossa voimaan vuoden 2024 loppuun mennessä ja ilmanlaadun raja-arvot vuonna 2030. Uudessa direktiivissä hengitettävien hiukkasten eli katupölyn raja-arvo on aiempaa tiukempi.Helsingin kaupunki arvioi, että raja-arvo todennäköisesti ylittyy Helsingissä, jos tilannetta parantavia toimenpiteitä ei tehdä.Kaupunki tekee muun muassa viestintää yhteistyössä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ja muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.Valitse renkaat käyttötarpeeseenAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen karsastaa rengasvalinnoissa rajuja yksinkertaistuksia.– Kuten rengasvalinnoissa aina – myös sähköauton kohdalla – on tärkeää ottaa huomioon omat käyttötarpeet ja ajoympäristöt, joissa säännöllisesti liikkuu. Jos talven aikana joutuu esimerkiksi ajelemaan vesijäisillä sivuteillä, on nastarengas varmempi valinta. Jos taas oma liikkuminen tapahtuu pelkästään pääväylillä tai hyvin hoidetuilla keskusta-alueen teillä, ovat kitkarenkaat hyvä vaihtoehto.Pohjois-Suomen oloissa, missä olosuhteet ovat stabiilimmat, kitkarenkaat saattavat Vesalaisen mukaan olla jopa parempi valinta kuin Etelä-Suomessa, missä keliolosuhteet vaihtelevat useammin ja nopeammin.– Toki Pohjois-Suomessa on paljon pienempää tiestöä, jolla vesijääongelmilta ei voi välttyä – tarvitaan siis taas omat ajoympäristöt huomioivaa harkintaa ennen valinnan tekoa.Sähköautoko määrää rengasvalinnan?Moni sähköautoilija tavoittelee hiljaista ajokokemusta ja valitsee nastarenkaan sijaan kitkarenkaan. Sähköautolle on polttomoottoriautoja suuremman painon lisäksi ominaista sen tehokkuus. Perusperheautolta näyttävän auton suorituskyky sähköisellä voimalinjalla voi yllättää tottumattoman.Useat sähköautot ovat myös nelivetoisia.– Nelivedon ansiosta iso ja painavakin auto kiihtyy todella reippaasti liukkaallakin ajoalustalla, mikä aiheuttaa herkästi sen, että kuljettajalta jää hahmottamatta kelin todellinen haasteellisuus. Autoa pysäytettäessä ja liukkaaseen kaarteeseen ajettaessa tämä saattaa kostautua. Nelivetoinen auto ei pysähdy yhtään kaksivetoista autoa paremmin, Vesalainen muistuttaa.Hänen mukaansa siihen kysymykseen, kannattaako sähköautoon valita nastat vai kitkat, ei ole mitään absoluuttista totuutta vaan jokaisen autonkäyttäjän on henkilökohtaisesti muodostettava näkemyksensä siitä, kummat renkaat juuri hänen käyttötarkoitukseensa ja autoonsa soveltuvat paremmin.– Rengasvalintaa tehtäessä olen aina suositellut tutustumaan puolueettomien tahojen tekemiin rengastesteihin. Sama pätee sähköauton rengasvalintaan – tosin tällöin olisi tärkeää, että testauskin olisi tehty nimenomaan sähköautolla, kuten oli tehty esimerkiksi Moottori-lehden numerossa 8/2022.Helsingin Lönnrotinkadulla kokeillaan nastarengaskieltoa. Nastarenkaiden käyttökieltoja Vesalainen karsastaa.– Rajoitukset ovat hankalia valvoa ja moni kuljettaja liikkuu myös sellaisissa olosuhteissa, joissa nastarengas on turvallisuuden takia perusteltu valinta. Jokaisella kuljettajalla tulee olla oikeus valita itselleen turvallisin rengastyyppi, eikä heidän liikkumistaan tule rajoittaa rengasvalinnasta johtuen, Vesalainen linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle