9.5.2019 Liikenne Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katsastusraportit antavat selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Niitä lukiessa täytyy silti tietää, mitä ne kertovat ja mitä eivät. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä.Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa. Tuoreimmat Traficomin tilastot olemme julkaisseet kahdessa osassa: 3–9-vuotta vanhat autot ja 10–15-vuotta vanhat autot.Moottorin nettisivujen vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatsastuksessa havaitut viatTyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa.Tielle jättävät viatSähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin. Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna.Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta.Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut.Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma.Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua. Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide.Autonkäyttäjien ilmoittamat viatKatsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia.Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti.Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKallista lystiä – mutta myyjällä vastuuViat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä.Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”Valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu siis takuuajan päättymisen jälkeenkin.Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa