3.2.2025

Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen

Kuva Marko Jokela

Peräti 77 prosenttia käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli ladattavia.

Vuoden 2024 loppupuolella täyssähköisen autokannan kasvu palasi ennätysvuoden 2023 tasolle nostaen sähköautojen osuuden Suomen autokannasta 10,3 prosenttiin. Tässä yhteydessä sähköautoilla tarkoitetaan kaikkia ladattavia autoa eli myös ladattavia hybridejä.

Vuodenvaihteessa Suomen teillä liikkui 285 146 sähköautoa, joista täyssähköisiä oli 118 297 autoyksilöä edustaen 41 % kaikista sähköautoista.

Tiedot käyvät ilmi sähköisen liikenteen puolestapuhujan eli Sähköinen liikenne -yhdistyksen keräämistä tiedoista eli Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2024 -raportista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettyjä ulkomailta

Sähköinen liikenne -yhdistyksen mukaan nykyisessä ”haastavassa markkinatilanteessa käytettyjen sähköautojen maahantuonti on nousemassa työsuhdeautojen rinnalla yhä vahvemmaksi sähköautokannan kasvun tukijalaksi.”

Käytettyjen tuonti toisin sanoen mahdollistaa sähköauton hankinnan yhä useammalle kuluttajalle. Peräti 77 % käytettynä maahantuoduista henkilöautoista oli ladattavia.

Työsuhdeautot tuovat tarjontaa

Sähköautojen osuus on kasvanut nopeimmin työsuhdeautokannassa. Autoalan mukaan on ilmiselvää, että vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannustin on edistänyt henkilöautojen sähköistymistä. Toisaalta kaikilla kuluttajilla on aiempaa enemmän valinnanvaraa.

Moottori uutisoi aiemmin (20.1.2025) ilmiöstä otsikolla Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä.

Samaisessa Moottorin uutisessa tuotiin esiin, että kappalemäärissä mitattuna uusien täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä on Suomessa vielä varsin vaatimaton, 21 868 kappaletta vuonna 2024, eikä vastaa päästötavoitteiden vaatimaa vauhtia.

Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen.

Suurteholatausta ennätyksellisesti

Sähköisen liikenteen tilannekatsaus Q4/2024 -raportin mukaan suuritehoisten latauspisteiden määrä kasvoi vuoden viimeisellä neljänneksellä ennätyksellisesti 565 latauspisteellä nostaen koko vuoden latauspistemäärän 1 456 latauspisteeseen. Samalla latausverkoston palvelutasoa kuvaava BEV/CCS-suhdeluku parani ollen vuoden lopussa 28.

Tuo suhdeluku tarkoittaa 28 suurteholatauspistettä (CCS >22 kW) yhtä täyssähköautoa kohti. Mitä runsaammin on tarjolla latauspisteitä, sen tiheämmässä sähköautoilija saa autoonsa virtaa ja sen todennäköisimmin laturille ei tarvitse jonottaa tai jonotusajat ovat maltillisia ruuhkahuippuinakin kuten vaikka tulevan talvilomakauden meno- ja paluuliikenteen aikana.

Vastaavasti sähköautojen määrä yhtä normaalitehoista latauspistettä (type2 ≤22kW) kohti oli 25.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kiina sähköistymisveturi

Raportissa tuodaan esiin, että vaikka Euroopan sähköistymiskehitys hieman tasaantui vuonna 2024, täyssähköautojen globaali myynti kasvoi Kiinan johdolla uuteen ennätykseen.

raportin mukaan kuluttajien valinnat ja yritysten ratkaisut ovat liikenteen sähköistymisen ja sen vauhdin keskiössä.

”Sähköistymiskehityksen ratkaisevat pääosin yksityisen sektorin ja kotitalouksien taloudelliset panostukset nollapäästöisiin sähköajoneuvoihin sekä sähköajoneuvoja palveleviin latausinfrahankkeisiin.”

Raportti maalailee tulevaisuudesta varsin valoisaa.

”Käyttövoimamurros johtaa liikenteen yhä vahvemmin kestävään ja puhtaaseen sähkötalouteen, jolla tarkoitetaan liike-elämän, yritysten, kuluttajien sekä yhteiskunnan kehittymisen ja kasvun mahdollistavien sähköisten teknologioiden ja niiden hyödyntämiselle suotuisan toimintaympäristön muodostamaa kokonaisuutta.”

Tieliikenteen kasvupolussa sähkötalouteen yhdistyvät raportin mukaan ”kuluttajien ja käyttäjien, yhteiskunnan tavoitteet ja hyödyt sekä uuden liiketoiminnan positiiviset talousvaikutukset.”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat