22.3.2018 Liikenne Peräkärryn kuormaus: Likainen, kulunut tai liian heikko sidontaliina on iso riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sidontaliinan tulisi varmistaa kuorman turvallisuus. Todellisuudessa kuorman sidonta on monen satunnaisen kuljetuksen heikoin lenkki. Sidontaliinalta vaaditaan paljon. Sen on oltava kaikkine osineen riittävän vahva suhteessa sidottavaan kuormaan, sen on oltava puhdas ja ehjä, ja sidottaessa siihen ei saa jäädä kierteitä.Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksikkö testasi tavallisia kaupoissa myytäviä kuormaliinoja ja tulokset olivat selkeitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEhjä kesti 1000 kg, kulunut katkesi alle 500 kg voimallaHydraulisella testilaitteella tehdyssä testissä uusi sidontaliina meni rikki noin 1000 kg voimalla. Tällöin petti liinan rataslukko eli ns. räikkä. Sidontaliina siis piti lupauksensa, sillä pakkauksen mukaan sille luvattiin lujuutta 700 kg asti.Kuvassa lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä.Seuraavaksi testiin joutui samanlainen, mutta hankaukseen joutunut, kulunut sidontaliina. Se napsahti poikki jo alle 500 kg voimalla. Liina katkesi nimenomaan kuluman kohdalta.Kulunut kuormaliina pettää.Jos uusi liina menee poikki, on tietenkin suuri kiusaus sitoa katkenneen liinan päät yhteen ja jatkaa sen käyttöä. Näin ei missään tapauksessa kannata tehdä.– Solmittu 700 kg sidontaliina katkesi testissämme jo alle 400 kg voimalla nimenomaan solmun kohdalta, kertoo lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä.Puhtaus on valttiaMyös lika vaarantaa kuormaliinan kestävyyden. Käyttämättömät kuormaliinat lojuvat joskus tallin nurkassa unohdettuina. Siellä ne keräävät itseensä pölyä ja likaa, joskus jopa öljyä tai peräti hitsauskipinöitä.Lika heikentää kuormaliinaa petollisesti.– Likainen sidontaliina pettää, koska se menettää joustavuutensa. Suolan, hiekan, öljyn tai muun kemikaalin tahrima sidontaliina pitäisi ehdottomasti hylätä ja hankkia uusi, Pesonen sanoo.Kuvassa projekti-insinööri Antti Vanhala Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksiköstä.Köysi ei sovi kuorman sidontaanSidontaliinan puuttuessa on houkutus sitoa kuorma kiinni köydellä. Testien perusteella köysi ei kuitenkaan ole vaihtoehto oikealle sidontaliinalle.– Köyttä ei saa kiristettyä riittävän tiukalle ja se venyy liikaa, siksi köysi ei ole sidontaväline, Pesonen toteaa.Väitteelle haettiin näyttöä samalla hydraulisella mittauslaitteella, millä aiemmin testattiin kuormaliinan lujuutta. Tulokset olivat karuja.Köysi ei ole kuormansidontaväline.Tuoteseloste lupaa köydelle 1900 kg vetolujuuden. Testissä köysi rapsahtaa poikki jo 1000 kg voimalla. Huomionarvoista testeissä oli myös solmujen laatu. Vetosolmu ei kestänyt lainkaan, umpisolmu köyden molemmissa päissä kesti tuohon mainittuun 1000 kg asti, mutta sitten köysi napsahti poikki nimenomaan solmun kohdalta.Huolestuttavaa on myös venyminen. Testissä köysi venyi yli kaksinkertaisesti verrattuna kuormaliinaan, joten jo pelkkä venyminen voi johtaa sidotun kuorman hajoamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäin sidot oikeinSidontaliinan lujuuden pitäisi olla kaksi kertaa niin suuri kuin sidottavan kuorman massa. Oleellista on, että sidontaliinan heikoimman osan lujuus ratkaisee koko liinan kestävyyden. Kaikista liinan osista pitää löytyä lujuusmerkintä ja ne on syytä tarkistaa ennen liinan hankintaa. Sidontaliinassa pitää olla rataslukko eli ns. räikkä – jousilukolliset liinat eivät sovi peräkärryjen kuormaliinoiksi.– Kun kuorma on lastattu peräkärryyn, se pitäisi tukea etureunastaan. Sen jälkeen se sidotaan yli kahdella sidontaliinalla, joiden molempien tulee olla lujuudeltaan kaksi kertaa kuorman painon verran, Pesonen neuvoo.– Jos kuormaa ei kyetä tukemaan etureunastaan, se voidaan sitoa ylisidonnan lisäksi kulmistaan ns. valjassidonnalla kahdella lisäliinalla.Oheisilla videoilla esitellään sidontaliinojen käyttö. Sidottaessa on lisäksi pidettävä huoli siitä, että liinoihin ei tule kierteitä. Lopuksi liinat kiristetään. Kuljetuksen aikanakin sidonnan kireys kannattaa tarkistaa kesken matkan. Älä käytä kelvotonta kuormaliinaa! Sidontaliina kannattaa tarkistaa aina ennen käyttöä. Vahingoittunutta tai alimitoitettua sidontaliinaa ei pidä käyttää. Hylkää sidontaliina, jos: Se on likainen: suolainen, öljyinen, hiekkainen Siinä on solmu Siinä on hankausvaurio Siinä on kemikaalivaurio Siinä on lämpö-, kipinä tai hitsausvaurio Ompeleet ovat revenneet Kudelangat ovat poikki tai niissä on viilto Liinan etiketti ei ole luettavissa Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Pekka Seppänen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster