29.4.2019 Liikenne Peräkärryn painoraja ylittyy salakavalasti – osaatko kuormata oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on syytä mieltää, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Peräkärryt ovat tulleet liikenteeseen. Suomessa on yli 800 000 kevytperäkärryä. Niiden kyydissä kulkee kätevästi isotkin kuormat mökille, mutta harva autoilija tulee kärryä kuormatessaan ajatelleeksi, kuinka paljon – tai oikeastaan vähän – tavaraa saa laillisesti ottaa kyytiin.On tyypillistä, että kevytperävaunulla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Autoliitosta muistutetaan, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin sallittu kokonaismassaJarruttoman kevytperävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa (perävaunun paino + kuorman enimmäispaino) on useimmissa vaunuissa 750 tai 825 kiloa.Autoliitosta tähdennetään, ettei perävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikilla autoilla saisi vetää tuon painoista kuormaa.Auton rekisteritietoihin on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa (renkaiden alta mitattu todellinen massa, perävaunun ollessa kytkettynä). Se on useimmissa henkilöautoissa selvästi perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa vähemmän.Erityisen pieni suurin sallittu perävaunumassa on useiden hybridiautojen kohdalla.Testi avaa silmätAutoliitto testasi, millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla, kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa.Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Testissä mukana ollut kaksiakselinen perävaunu painoi 260 kiloa. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.– Moni varmasti yllättyy, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Ylikuorma on aina riskiYlikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä liian täyteen kuormattu kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä.Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä perävaunu tai vetoauto voivat vahingoittua liian painavaa perävaunua vedettäessä. Esimerkiksi kytkimen tai hybridiauton sähkömoottorin hajoamisesta tulee kallis lasku.Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoLue lisää kuormaamisestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja