29.4.2019 Liikenne Peräkärryn painoraja ylittyy salakavalasti – osaatko kuormata oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on syytä mieltää, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Peräkärryt ovat tulleet liikenteeseen. Suomessa on yli 800 000 kevytperäkärryä. Niiden kyydissä kulkee kätevästi isotkin kuormat mökille, mutta harva autoilija tulee kärryä kuormatessaan ajatelleeksi, kuinka paljon – tai oikeastaan vähän – tavaraa saa laillisesti ottaa kyytiin.On tyypillistä, että kevytperävaunulla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Autoliitosta muistutetaan, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin sallittu kokonaismassaJarruttoman kevytperävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa (perävaunun paino + kuorman enimmäispaino) on useimmissa vaunuissa 750 tai 825 kiloa.Autoliitosta tähdennetään, ettei perävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikilla autoilla saisi vetää tuon painoista kuormaa.Auton rekisteritietoihin on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa (renkaiden alta mitattu todellinen massa, perävaunun ollessa kytkettynä). Se on useimmissa henkilöautoissa selvästi perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa vähemmän.Erityisen pieni suurin sallittu perävaunumassa on useiden hybridiautojen kohdalla.Testi avaa silmätAutoliitto testasi, millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla, kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa.Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Testissä mukana ollut kaksiakselinen perävaunu painoi 260 kiloa. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.– Moni varmasti yllättyy, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Ylikuorma on aina riskiYlikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä liian täyteen kuormattu kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä.Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä perävaunu tai vetoauto voivat vahingoittua liian painavaa perävaunua vedettäessä. Esimerkiksi kytkimen tai hybridiauton sähkömoottorin hajoamisesta tulee kallis lasku.Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoLue lisää kuormaamisestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster