29.4.2019 Liikenne Peräkärryn painoraja ylittyy salakavalasti – osaatko kuormata oikein? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoilijan on syytä mieltää, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Peräkärryt ovat tulleet liikenteeseen. Suomessa on yli 800 000 kevytperäkärryä. Niiden kyydissä kulkee kätevästi isotkin kuormat mökille, mutta harva autoilija tulee kärryä kuormatessaan ajatelleeksi, kuinka paljon – tai oikeastaan vähän – tavaraa saa laillisesti ottaa kyytiin.On tyypillistä, että kevytperävaunulla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Autoliitosta muistutetaan, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuurin sallittu kokonaismassaJarruttoman kevytperävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa (perävaunun paino + kuorman enimmäispaino) on useimmissa vaunuissa 750 tai 825 kiloa.Autoliitosta tähdennetään, ettei perävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikilla autoilla saisi vetää tuon painoista kuormaa.Auton rekisteritietoihin on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa (renkaiden alta mitattu todellinen massa, perävaunun ollessa kytkettynä). Se on useimmissa henkilöautoissa selvästi perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa vähemmän.Erityisen pieni suurin sallittu perävaunumassa on useiden hybridiautojen kohdalla.Testi avaa silmätAutoliitto testasi, millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla, kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa.Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Testissä mukana ollut kaksiakselinen perävaunu painoi 260 kiloa. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa.– Moni varmasti yllättyy, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Ylikuorma on aina riskiYlikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä liian täyteen kuormattu kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä.Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä perävaunu tai vetoauto voivat vahingoittua liian painavaa perävaunua vedettäessä. Esimerkiksi kytkimen tai hybridiauton sähkömoottorin hajoamisesta tulee kallis lasku.Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoLue lisää kuormaamisestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin