22.3.2018 Liikenne Peräkärryn kuormaus: Likainen, kulunut tai liian heikko sidontaliina on iso riski Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sidontaliinan tulisi varmistaa kuorman turvallisuus. Todellisuudessa kuorman sidonta on monen satunnaisen kuljetuksen heikoin lenkki. Sidontaliinalta vaaditaan paljon. Sen on oltava kaikkine osineen riittävän vahva suhteessa sidottavaan kuormaan, sen on oltava puhdas ja ehjä, ja sidottaessa siihen ei saa jäädä kierteitä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksikkö testasi tavallisia kaupoissa myytäviä kuormaliinoja ja tulokset olivat selkeitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ehjä kesti 1000 kg, kulunut katkesi alle 500 kg voimalla Hydraulisella testilaitteella tehdyssä testissä uusi sidontaliina meni rikki noin 1000 kg voimalla. Tällöin petti liinan rataslukko eli ns. räikkä. Sidontaliina siis piti lupauksensa, sillä pakkauksen mukaan sille luvattiin lujuutta 700 kg asti. Kuvassa lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä. Seuraavaksi testiin joutui samanlainen, mutta hankaukseen joutunut, kulunut sidontaliina. Se napsahti poikki jo alle 500 kg voimalla. Liina katkesi nimenomaan kuluman kohdalta. Kulunut kuormaliina pettää. Jos uusi liina menee poikki, on tietenkin suuri kiusaus sitoa katkenneen liinan päät yhteen ja jatkaa sen käyttöä. Näin ei missään tapauksessa kannata tehdä. – Solmittu 700 kg sidontaliina katkesi testissämme jo alle 400 kg voimalla nimenomaan solmun kohdalta, kertoo lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä. Puhtaus on valttia Myös lika vaarantaa kuormaliinan kestävyyden. Käyttämättömät kuormaliinat lojuvat joskus tallin nurkassa unohdettuina. Siellä ne keräävät itseensä pölyä ja likaa, joskus jopa öljyä tai peräti hitsauskipinöitä. Lika heikentää kuormaliinaa petollisesti. – Likainen sidontaliina pettää, koska se menettää joustavuutensa. Suolan, hiekan, öljyn tai muun kemikaalin tahrima sidontaliina pitäisi ehdottomasti hylätä ja hankkia uusi, Pesonen sanoo. Kuvassa projekti-insinööri Antti Vanhala Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksiköstä. Köysi ei sovi kuorman sidontaan Sidontaliinan puuttuessa on houkutus sitoa kuorma kiinni köydellä. Testien perusteella köysi ei kuitenkaan ole vaihtoehto oikealle sidontaliinalle. – Köyttä ei saa kiristettyä riittävän tiukalle ja se venyy liikaa, siksi köysi ei ole sidontaväline, Pesonen toteaa. Väitteelle haettiin näyttöä samalla hydraulisella mittauslaitteella, millä aiemmin testattiin kuormaliinan lujuutta. Tulokset olivat karuja. Köysi ei ole kuormansidontaväline. Tuoteseloste lupaa köydelle 1900 kg vetolujuuden. Testissä köysi rapsahtaa poikki jo 1000 kg voimalla. Huomionarvoista testeissä oli myös solmujen laatu. Vetosolmu ei kestänyt lainkaan, umpisolmu köyden molemmissa päissä kesti tuohon mainittuun 1000 kg asti, mutta sitten köysi napsahti poikki nimenomaan solmun kohdalta. Huolestuttavaa on myös venyminen. Testissä köysi venyi yli kaksinkertaisesti verrattuna kuormaliinaan, joten jo pelkkä venyminen voi johtaa sidotun kuorman hajoamiseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näin sidot oikein Sidontaliinan lujuuden pitäisi olla kaksi kertaa niin suuri kuin sidottavan kuorman massa. Oleellista on, että sidontaliinan heikoimman osan lujuus ratkaisee koko liinan kestävyyden. Kaikista liinan osista pitää löytyä lujuusmerkintä ja ne on syytä tarkistaa ennen liinan hankintaa. Sidontaliinassa pitää olla rataslukko eli ns. räikkä – jousilukolliset liinat eivät sovi peräkärryjen kuormaliinoiksi. – Kun kuorma on lastattu peräkärryyn, se pitäisi tukea etureunastaan. Sen jälkeen se sidotaan yli kahdella sidontaliinalla, joiden molempien tulee olla lujuudeltaan kaksi kertaa kuorman painon verran, Pesonen neuvoo. – Jos kuormaa ei kyetä tukemaan etureunastaan, se voidaan sitoa ylisidonnan lisäksi kulmistaan ns. valjassidonnalla kahdella lisäliinalla. Oheisilla videoilla esitellään sidontaliinojen käyttö. Sidottaessa on lisäksi pidettävä huoli siitä, että liinoihin ei tule kierteitä. Lopuksi liinat kiristetään. Kuljetuksen aikanakin sidonnan kireys kannattaa tarkistaa kesken matkan. Älä käytä kelvotonta kuormaliinaa! Sidontaliina kannattaa tarkistaa aina ennen käyttöä. Vahingoittunutta tai alimitoitettua sidontaliinaa ei pidä käyttää. Hylkää sidontaliina, jos: Se on likainen: suolainen, öljyinen, hiekkainen Siinä on solmu Siinä on hankausvaurio Siinä on kemikaalivaurio Siinä on lämpö-, kipinä tai hitsausvaurio Ompeleet ovat revenneet Kudelangat ovat poikki tai niissä on viilto Liinan etiketti ei ole luettavissa Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Pekka Seppänen Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?