29.4.2019 Liikenne Peräkärryn painoraja ylittyy salakavalasti – osaatko kuormata oikein? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Autoilijan on syytä mieltää, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Peräkärryt ovat tulleet liikenteeseen. Suomessa on yli 800 000 kevytperäkärryä. Niiden kyydissä kulkee kätevästi isotkin kuormat mökille, mutta harva autoilija tulee kärryä kuormatessaan ajatelleeksi, kuinka paljon – tai oikeastaan vähän – tavaraa saa laillisesti ottaa kyytiin. On tyypillistä, että kevytperävaunulla kuljetetaan usein niin paljon tavaraa kuin kyytiin mahtuu. Autoliitosta muistutetaan, että kuorman suurin sallittu paino tulee kuitenkin yllättävän nopeasti vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suurin sallittu kokonaismassa Jarruttoman kevytperävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa (perävaunun paino + kuorman enimmäispaino) on useimmissa vaunuissa 750 tai 825 kiloa. Autoliitosta tähdennetään, ettei perävaunun rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu kokonaismassa kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikilla autoilla saisi vetää tuon painoista kuormaa. Auton rekisteritietoihin on merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun massa (renkaiden alta mitattu todellinen massa, perävaunun ollessa kytkettynä). Se on useimmissa henkilöautoissa selvästi perävaunun suurinta sallittua kokonaismassaa vähemmän. Erityisen pieni suurin sallittu perävaunumassa on useiden hybridiautojen kohdalla. Testi avaa silmät Autoliitto testasi, millaisilla määrillä tavanomaisia perävaunulla kuljetettavia tuotteita maksimipaino saavutetaan. Koe tehtiin tiilillä, betonisilla pihalaatoilla, kuivabetonisäkeillä, puisilla pihalaatoilla sekä laudoilla. Betonisten pihalaattojen sekä kuivabetonisäkkien kuormauksessa käytettiin tukena kuormalavaa, joka painoi 25 kiloa. Testiautona oli farmarimallinen etuvetoinen Skoda Octavia 1,6 litran dieselmoottorilla. Auton rekisteritietoihin merkitty suurin sallittu jarruttoman perävaunun paino on 660 kiloa. Testissä mukana ollut kaksiakselinen perävaunu painoi 260 kiloa. Tällä yhdistelmällä itse kuorma sai siis painaa enintään 400 kiloa. – Moni varmasti yllättyy, miten pienen määrän tavaraa perävaunulla saa laillisesti kuljettaa. Monilla tuotteilla ei saa edes vaunun pohjaa kokonaan peittoon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa. Ylikuorma on aina riski Ylikuorma on liikenneturvallisuusriski, sillä esimerkiksi väistössä liian täyteen kuormattu kärry saattaa suistaa koko yhdistelmän tieltä. Ylikuorma voi käydä myös kukkaron päälle, sillä perävaunu tai vetoauto voivat vahingoittua liian painavaa perävaunua vedettäessä. Esimerkiksi kytkimen tai hybridiauton sähkömoottorin hajoamisesta tulee kallis lasku. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto Lue lisää kuormaamisesta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan