7.7.2023 Ajoneuvot Peugeot i-cockpit: seuraava askel Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Peugeot 3008 esitellään tulevana syksynä, ja siinä esitellään myös uusittu i-cockpit-ohjaamo. Sen näyttävin piirre on kaareva ja peräti 21 tuumaa eli 53,3 senttiä leveä näyttö. Mittaristoa katsellaan i-cockpit versio kahdessa yhä ohjauspyörän yli, mutta sitä ei tarvitse enää tirkistellä yhtä paljon kuin ennen. Parannus on selvä. Näyttö ei ole myöskään aivan suorakulmainen vaan puolisuunnikkaan muotoinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelluva näyttöIso näyttökokonaisuus on kiinnitetty kojelaudan päälle ovelasti niin, ettei kiinnitys näy matkustajille. Näin ollen näyttö vaikuttaa leijuvan kojelaudan yläpuolella. Ilmiötä vahvistetaan vielä optisesti näytön alapuolelle sijoitetulla LED-valaistuksella, joka jatkuu koko kojelaudan mitan.Näyttö on jaettu kahteen informaatiokenttään. Vasemmalla laidalla oleva ja samalla mittariston virkaa ajava näyttö keskittyy suoraan ajamiseen liittyvään tiedon jakeluun: siis mm. nopeuteen, ajoavustimiin sekä kulutukseen – sekä tietysti myös navigointiin.Näytön oikealla puoliskolla, lähes kojelaudan keskellä, sijaitsee sitten kosketusnäyttöosio. Se on sekä kuljettajan että etumatkustajan ulottuvilla. Siitä käskytetään mm. ilmastointia, navigointia sekä media- että liitettävyysjärjestelmiä.Tämä näyttötyyli vaikuttaisi yleistyvän useammallakin merkeillä, samantapainen ratkaisu on mm. BMW:n uusissa i-malleissa sekä uudessa Kia EV9:ssä. Niissä molemmissa näyttö on toki alempana kojelaudassa eli mittaristo-osaa katsellaan ratin kehän lävitse.Peugeotissa näyttöä katsellaan puolestaan siis jo i-cockpitista tuttuun tapaan kompaktin kokoisen ratin kehän ylitse. Tästä etuna on se, että nyt näytön koon kasvaessa ei jatkossa tuulilasiin heijastuvaa erillistä HUD-näyttöä enää tarvita.PersonoitavissaKeskikonsolin ja kosketusnäytön välissä on lisäksi pieni näyttöruutu, jossa on haptiset ja kosketuksen tunnistavat painikkeet. Ne voi personoida omien mieltymysten mukaan yleisimmin käytettäville toiminnoille – kuten ilmastoinnille, navigoinnille, yhteystiedoille sekä medialle. Pianokytkimet jäävät siis historiaan.Lisää säilytystilaa keskikonsoliinMyös keskikonsoli on järjestetty uusiksi. Sen vasemmalle laidalle on sijoitettu fiksusti muutamia usein tarvittavia painikkeita – kuten käsijarru, ajotila-asetukset, tuuli- ja takalasin lämmitys, sisäilman kierto sekä muutama ilmastoinnin komento. Myös multimedian äänenvoimakkuuden säätämiseen on pieni rulla, josta etumatkustaja voi säätää helposti äänenvoimakkuutta.Vaihdevipu on siirretty ylös kojelautaan starttinappulan viereen. Myös ratin säätimet on laitettu uusiksi, ja ne ovat nyt hipaisutyyppiset.Lyhyen virtuaalitutustumisen perusteella Peugeotilla on selvästi mietitty, miten nykyistä i-cockpit-arkkitehtuuria voidaan parantaa ja siirtää se samalla uudelle vuosikymmenelle. Homma toimii, ja myös i-cockpitista saatua palautetta on varmasti kuunneltu. Äkkiseltään uusi versio on hyvä kompromissi kosketusnäyttöjen ja erilaisten fyysisten painikkeiden yhteispelistä.Palaamme aiheeseen syyskuussa uuden Peugeot 3008:n esittelyn yhteydessä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti