12.1.2023 Ajoneuvot Peugeot Inception -konsepti: sähkösedan kulkee jopa 800 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut saivat myös Peugeotin kertomaan aikomuksistaan Stellantis-aikakaudella, vaikka ranskalaismerkki ei edes myy autoja Pohjois-Amerikassa. Las Vegasissa vuosittain järjestettävä CES-elektroniikkatapahtuma on noussut nopeasti eri autovalmistajien uudeksi suosikkipaikaksi esitellä erityisesti konsepteja ja ideoita tulevasta. Peugeot Inception on jälleen yksi poiminta vuoden autotarjonnasta, mutta erikoista kyllä ranskalaismerkki ei myy autoja Pohjois-Amerikassa. Peugeotin mukaan ajatus on kuitenkin esitellä Stellantiksen teknologioita ja niiden mahdollisuuksia, ja siihen CES on hyvä valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 800 km yhdellä latauksellaPeugeot Inceptionin kohdalla voidaan puhua avoimesti myös komeista numeroista. Tulevaan STLA Large -sähköautorakenteeseen perustuva auto luottaa 800 voltin järjestelmään. Stellantiksen logiikkana on, että isot autot tarvitsevat isoja akkuja, mutta niiden arkisen pikalatausajan pitäisi pysytellä puolen tunnin tietämissä.Inceptionin tapauksessa akulla on kokoa 100 kilowattituntia ja auton huipputeho on 500 kilowattia (680 hv). Merkittävää kuitenkin on, että Peugeot mainitsi konseptiautonsa tähtäävän myös erinomaiseen energiatehokkuuteen, joten 12,5 kWh/100 km kulutuksen vastineeksi akullisella pitäisi päästä noin 800 kilometriä. Autossa on myös induktiolatausmahdollisuus kaapelitonta latausta ajatellen.Koska kyseessä on konseptiauto, on sillä myös tavallista tuotantoautoa merkittävästi näyttävämmät mitat. Pituutta sähköajan sedanilla on tasan viisi metriä ja korkeutta 1,34 metriä. Toisaalta Peugeotin muotoilujohtaja Matthis Hossann kommentoi, että sedan on yhtiöltä tietoinen valinta katumaastureiden aikakaudella, sillä matala auto on energiatehokkaampi ja Peugeotilla on myös vahva perinne näyttävien sedaneiden valmistajana.Autonomisesti tai peliohjaimellaPeugeot Inception -konseptin muita radikaaleja ideoita ovat Stellantiksen STLA Brain, STLA Autodrive ja STLA SmartCockpit -järjestelmiin perustuvat ratkaisut.Esimerkiksi konseptiauton ohjaus on toteutettu sähköisesti steer-by-wirenä. Tämä antaa mahdollisuuden lähettää ohjauspyörä ja mittaristo pois kojelaudan uumeniin autonomisen ajamisen aikana. Itse ohjauspyörä jatkaa autovalmistajien viime vuosien kokeilevaa trendiä. Jättimäistä ruispalaa muistuttava ohjain on nimeltään Hypersquare ja sen inspiraationa ovat toimineet peliohjaimet, joten ratin kosketusalueilla ja näytöllä voidaan tehdä asioita eleohjauksilla.Peugeotin tuttu i-Cockpit on samalla päivittynyt seuraavaan vaiheeseen. Ohjauspyörän päällä oleva mittaristo on sädekehätyyppinen. Toisaalta kojelaudan näyttö kasvaa täysiin mittoihinsa auton siirtyessä autonomiseen tilaan. Tietoviihdettä riittää myös takaistuimille ja toisaalta ovissa on näyttöpinta myös auton ulkopuoliseen kommunikointiin.Kissatyylin seuraava vaiheInception-konseptin muotoilu on jälleen tunnistettavasti Peugeotia, mutta muotokieltä on pyritty kehittämään tulevaa varten. Tuotannossa näitä ideoita nähdään vuodesta 2025 alkaen. Esimerkiksi keulan sensorit kätkevä fuusiomaski on yhtä lasielementtiä, jossa on kolmiulotteinen Peugeotin logo sekä tuttu kolmikynsiteema valoissa.Esimerkiksi lasin suuri määrä on osa mallin jännitteistä olemusta. Siihen on osin päästy hyödyntämällä ikkunoissa metallioksideja sisältävää multi-chrome-pintakäsittelyä, joiden ansiosta laseilla on erinomaiset lämpöominaisuudet. Korin terässävy on puolestaan toteutettu hienojakoisella metallipigmentillä yhdellä ainoalla väripinnalla perinteisten monikerroskäsittelyiden sijaan.Vannemuodissa lainataan Peugeot 408:n ideoita, joten estetiikkaa ja aerodynamiikkaa yhdistävät Aerorim-vanteet ovat aksiaalisymmetriset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptit vihjeenä tulevaisuudestaCES-messutapahtumassa puhunut Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson kommentoi, että vaikka Inception ei ole suoraan tulossa tuotantoon, on konseptiautoilla selkeä rooli Peugeotilla tienviittana siitä, mihin koko mallistoa halutaan viedä.– On monia esimerkkejä monilta valmistajilta, että he tekevät konsepteja vain konsptien vuoksi. Se ei ole se mitä me teemme. Me teemme tämän testataksemme markkinoita ja me käytämme näitä teknologioita Peugeot-malleissa 2026 alkaen, Jackson kommentoi Inceptionin roolia.Seuraavan kahden vuoden aikana Peugeot esittelee viisi uutta täyssähköistä mallia ja sen jälkeen koko mallistosta on tarjolla täyssähköinen versio. Vuodesta 2030 eteenpäin merkki myy Euroopassa vain täyssähkömalleja.Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla