12.1.2023

Peugeot Inception -konsepti: sähkösedan kulkee jopa 800 km yhdellä latauksella

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut saivat myös Peugeotin kertomaan aikomuksistaan Stellantis-aikakaudella, vaikka ranskalaismerkki ei edes myy autoja Pohjois-Amerikassa.

Las Vegasissa vuosittain järjestettävä CES-elektroniikkatapahtuma on noussut nopeasti eri autovalmistajien uudeksi suosikkipaikaksi esitellä erityisesti konsepteja ja ideoita tulevasta. Peugeot Inception on jälleen yksi poiminta vuoden autotarjonnasta, mutta erikoista kyllä ranskalaismerkki ei myy autoja Pohjois-Amerikassa. Peugeotin mukaan ajatus on kuitenkin esitellä Stellantiksen teknologioita ja niiden mahdollisuuksia, ja siihen CES on hyvä valinta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa 800 km yhdellä latauksella

Peugeot Inceptionin kohdalla voidaan puhua avoimesti myös komeista numeroista. Tulevaan STLA Large -sähköautorakenteeseen perustuva auto luottaa 800 voltin järjestelmään. Stellantiksen logiikkana on, että isot autot tarvitsevat isoja akkuja, mutta niiden arkisen pikalatausajan pitäisi pysytellä puolen tunnin tietämissä.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Inceptionin tapauksessa akulla on kokoa 100 kilowattituntia ja auton huipputeho on 500 kilowattia (680 hv). Merkittävää kuitenkin on, että Peugeot mainitsi konseptiautonsa tähtäävän myös erinomaiseen energiatehokkuuteen, joten 12,5 kWh/100 km kulutuksen vastineeksi akullisella pitäisi päästä noin 800 kilometriä. Autossa on myös induktiolatausmahdollisuus kaapelitonta latausta ajatellen.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Koska kyseessä on konseptiauto, on sillä myös tavallista tuotantoautoa merkittävästi näyttävämmät mitat. Pituutta sähköajan sedanilla on tasan viisi metriä ja korkeutta 1,34 metriä. Toisaalta Peugeotin muotoilujohtaja Matthis Hossann kommentoi, että sedan on yhtiöltä tietoinen valinta katumaastureiden aikakaudella, sillä matala auto on energiatehokkaampi ja Peugeotilla on myös vahva perinne näyttävien sedaneiden valmistajana.

Autonomisesti tai peliohjaimella

Peugeot Inception -konseptin muita radikaaleja ideoita ovat Stellantiksen STLA Brain, STLA Autodrive ja STLA SmartCockpit -järjestelmiin perustuvat ratkaisut.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Esimerkiksi konseptiauton ohjaus on toteutettu sähköisesti steer-by-wirenä. Tämä antaa mahdollisuuden lähettää ohjauspyörä ja mittaristo pois kojelaudan uumeniin autonomisen ajamisen aikana. Itse ohjauspyörä jatkaa autovalmistajien viime vuosien kokeilevaa trendiä. Jättimäistä ruispalaa muistuttava ohjain on nimeltään Hypersquare ja sen inspiraationa ovat toimineet peliohjaimet, joten ratin kosketusalueilla ja näytöllä voidaan tehdä asioita eleohjauksilla.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Peugeotin tuttu i-Cockpit on samalla päivittynyt seuraavaan vaiheeseen. Ohjauspyörän päällä oleva mittaristo on sädekehätyyppinen. Toisaalta kojelaudan näyttö kasvaa täysiin mittoihinsa auton siirtyessä autonomiseen tilaan. Tietoviihdettä riittää myös takaistuimille ja toisaalta ovissa on näyttöpinta myös auton ulkopuoliseen kommunikointiin.

Kissatyylin seuraava vaihe

Inception-konseptin muotoilu on jälleen tunnistettavasti Peugeotia, mutta muotokieltä on pyritty kehittämään tulevaa varten. Tuotannossa näitä ideoita nähdään vuodesta 2025 alkaen. Esimerkiksi keulan sensorit kätkevä fuusiomaski on yhtä lasielementtiä, jossa on kolmiulotteinen Peugeotin logo sekä tuttu kolmikynsiteema valoissa.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

Esimerkiksi lasin suuri määrä on osa mallin jännitteistä olemusta. Siihen on osin päästy hyödyntämällä ikkunoissa metallioksideja sisältävää multi-chrome-pintakäsittelyä, joiden ansiosta laseilla on erinomaiset lämpöominaisuudet. Korin terässävy on puolestaan toteutettu hienojakoisella metallipigmentillä yhdellä ainoalla väripinnalla perinteisten monikerroskäsittelyiden sijaan.

Vannemuodissa lainataan Peugeot 408:n ideoita, joten estetiikkaa ja aerodynamiikkaa yhdistävät Aerorim-vanteet ovat aksiaalisymmetriset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konseptit vihjeenä tulevaisuudesta

CES-messutapahtumassa puhunut Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson kommentoi, että vaikka Inception ei ole suoraan tulossa tuotantoon, on konseptiautoilla selkeä rooli Peugeotilla tienviittana siitä, mihin koko mallistoa halutaan viedä.

Peugeot Inception CES konsepti sähköauto STLA Large 800 volttia

– On monia esimerkkejä monilta valmistajilta, että he tekevät konsepteja vain konsptien vuoksi. Se ei ole se mitä me teemme. Me teemme tämän testataksemme markkinoita ja me käytämme näitä teknologioita Peugeot-malleissa 2026 alkaen, Jackson kommentoi Inceptionin roolia.

Seuraavan kahden vuoden aikana Peugeot esittelee viisi uutta täyssähköistä mallia ja sen jälkeen koko mallistosta on tarjolla täyssähköinen versio. Vuodesta 2030 eteenpäin merkki myy Euroopassa vain täyssähkömalleja.

Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat