12.1.2023 Ajoneuvot Peugeot Inception -konsepti: sähkösedan kulkee jopa 800 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut saivat myös Peugeotin kertomaan aikomuksistaan Stellantis-aikakaudella, vaikka ranskalaismerkki ei edes myy autoja Pohjois-Amerikassa. Las Vegasissa vuosittain järjestettävä CES-elektroniikkatapahtuma on noussut nopeasti eri autovalmistajien uudeksi suosikkipaikaksi esitellä erityisesti konsepteja ja ideoita tulevasta. Peugeot Inception on jälleen yksi poiminta vuoden autotarjonnasta, mutta erikoista kyllä ranskalaismerkki ei myy autoja Pohjois-Amerikassa. Peugeotin mukaan ajatus on kuitenkin esitellä Stellantiksen teknologioita ja niiden mahdollisuuksia, ja siihen CES on hyvä valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 800 km yhdellä latauksellaPeugeot Inceptionin kohdalla voidaan puhua avoimesti myös komeista numeroista. Tulevaan STLA Large -sähköautorakenteeseen perustuva auto luottaa 800 voltin järjestelmään. Stellantiksen logiikkana on, että isot autot tarvitsevat isoja akkuja, mutta niiden arkisen pikalatausajan pitäisi pysytellä puolen tunnin tietämissä.Inceptionin tapauksessa akulla on kokoa 100 kilowattituntia ja auton huipputeho on 500 kilowattia (680 hv). Merkittävää kuitenkin on, että Peugeot mainitsi konseptiautonsa tähtäävän myös erinomaiseen energiatehokkuuteen, joten 12,5 kWh/100 km kulutuksen vastineeksi akullisella pitäisi päästä noin 800 kilometriä. Autossa on myös induktiolatausmahdollisuus kaapelitonta latausta ajatellen.Koska kyseessä on konseptiauto, on sillä myös tavallista tuotantoautoa merkittävästi näyttävämmät mitat. Pituutta sähköajan sedanilla on tasan viisi metriä ja korkeutta 1,34 metriä. Toisaalta Peugeotin muotoilujohtaja Matthis Hossann kommentoi, että sedan on yhtiöltä tietoinen valinta katumaastureiden aikakaudella, sillä matala auto on energiatehokkaampi ja Peugeotilla on myös vahva perinne näyttävien sedaneiden valmistajana.Autonomisesti tai peliohjaimellaPeugeot Inception -konseptin muita radikaaleja ideoita ovat Stellantiksen STLA Brain, STLA Autodrive ja STLA SmartCockpit -järjestelmiin perustuvat ratkaisut.Esimerkiksi konseptiauton ohjaus on toteutettu sähköisesti steer-by-wirenä. Tämä antaa mahdollisuuden lähettää ohjauspyörä ja mittaristo pois kojelaudan uumeniin autonomisen ajamisen aikana. Itse ohjauspyörä jatkaa autovalmistajien viime vuosien kokeilevaa trendiä. Jättimäistä ruispalaa muistuttava ohjain on nimeltään Hypersquare ja sen inspiraationa ovat toimineet peliohjaimet, joten ratin kosketusalueilla ja näytöllä voidaan tehdä asioita eleohjauksilla.Peugeotin tuttu i-Cockpit on samalla päivittynyt seuraavaan vaiheeseen. Ohjauspyörän päällä oleva mittaristo on sädekehätyyppinen. Toisaalta kojelaudan näyttö kasvaa täysiin mittoihinsa auton siirtyessä autonomiseen tilaan. Tietoviihdettä riittää myös takaistuimille ja toisaalta ovissa on näyttöpinta myös auton ulkopuoliseen kommunikointiin.Kissatyylin seuraava vaiheInception-konseptin muotoilu on jälleen tunnistettavasti Peugeotia, mutta muotokieltä on pyritty kehittämään tulevaa varten. Tuotannossa näitä ideoita nähdään vuodesta 2025 alkaen. Esimerkiksi keulan sensorit kätkevä fuusiomaski on yhtä lasielementtiä, jossa on kolmiulotteinen Peugeotin logo sekä tuttu kolmikynsiteema valoissa.Esimerkiksi lasin suuri määrä on osa mallin jännitteistä olemusta. Siihen on osin päästy hyödyntämällä ikkunoissa metallioksideja sisältävää multi-chrome-pintakäsittelyä, joiden ansiosta laseilla on erinomaiset lämpöominaisuudet. Korin terässävy on puolestaan toteutettu hienojakoisella metallipigmentillä yhdellä ainoalla väripinnalla perinteisten monikerroskäsittelyiden sijaan.Vannemuodissa lainataan Peugeot 408:n ideoita, joten estetiikkaa ja aerodynamiikkaa yhdistävät Aerorim-vanteet ovat aksiaalisymmetriset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptit vihjeenä tulevaisuudestaCES-messutapahtumassa puhunut Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson kommentoi, että vaikka Inception ei ole suoraan tulossa tuotantoon, on konseptiautoilla selkeä rooli Peugeotilla tienviittana siitä, mihin koko mallistoa halutaan viedä.– On monia esimerkkejä monilta valmistajilta, että he tekevät konsepteja vain konsptien vuoksi. Se ei ole se mitä me teemme. Me teemme tämän testataksemme markkinoita ja me käytämme näitä teknologioita Peugeot-malleissa 2026 alkaen, Jackson kommentoi Inceptionin roolia.Seuraavan kahden vuoden aikana Peugeot esittelee viisi uutta täyssähköistä mallia ja sen jälkeen koko mallistosta on tarjolla täyssähköinen versio. Vuodesta 2030 eteenpäin merkki myy Euroopassa vain täyssähkömalleja.Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa