12.1.2023 Ajoneuvot Peugeot Inception -konsepti: sähkösedan kulkee jopa 800 km yhdellä latauksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Las Vegasin CES-kulutuselektroniikkamessut saivat myös Peugeotin kertomaan aikomuksistaan Stellantis-aikakaudella, vaikka ranskalaismerkki ei edes myy autoja Pohjois-Amerikassa. Las Vegasissa vuosittain järjestettävä CES-elektroniikkatapahtuma on noussut nopeasti eri autovalmistajien uudeksi suosikkipaikaksi esitellä erityisesti konsepteja ja ideoita tulevasta. Peugeot Inception on jälleen yksi poiminta vuoden autotarjonnasta, mutta erikoista kyllä ranskalaismerkki ei myy autoja Pohjois-Amerikassa. Peugeotin mukaan ajatus on kuitenkin esitellä Stellantiksen teknologioita ja niiden mahdollisuuksia, ja siihen CES on hyvä valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 800 km yhdellä latauksellaPeugeot Inceptionin kohdalla voidaan puhua avoimesti myös komeista numeroista. Tulevaan STLA Large -sähköautorakenteeseen perustuva auto luottaa 800 voltin järjestelmään. Stellantiksen logiikkana on, että isot autot tarvitsevat isoja akkuja, mutta niiden arkisen pikalatausajan pitäisi pysytellä puolen tunnin tietämissä.Inceptionin tapauksessa akulla on kokoa 100 kilowattituntia ja auton huipputeho on 500 kilowattia (680 hv). Merkittävää kuitenkin on, että Peugeot mainitsi konseptiautonsa tähtäävän myös erinomaiseen energiatehokkuuteen, joten 12,5 kWh/100 km kulutuksen vastineeksi akullisella pitäisi päästä noin 800 kilometriä. Autossa on myös induktiolatausmahdollisuus kaapelitonta latausta ajatellen.Koska kyseessä on konseptiauto, on sillä myös tavallista tuotantoautoa merkittävästi näyttävämmät mitat. Pituutta sähköajan sedanilla on tasan viisi metriä ja korkeutta 1,34 metriä. Toisaalta Peugeotin muotoilujohtaja Matthis Hossann kommentoi, että sedan on yhtiöltä tietoinen valinta katumaastureiden aikakaudella, sillä matala auto on energiatehokkaampi ja Peugeotilla on myös vahva perinne näyttävien sedaneiden valmistajana.Autonomisesti tai peliohjaimellaPeugeot Inception -konseptin muita radikaaleja ideoita ovat Stellantiksen STLA Brain, STLA Autodrive ja STLA SmartCockpit -järjestelmiin perustuvat ratkaisut.Esimerkiksi konseptiauton ohjaus on toteutettu sähköisesti steer-by-wirenä. Tämä antaa mahdollisuuden lähettää ohjauspyörä ja mittaristo pois kojelaudan uumeniin autonomisen ajamisen aikana. Itse ohjauspyörä jatkaa autovalmistajien viime vuosien kokeilevaa trendiä. Jättimäistä ruispalaa muistuttava ohjain on nimeltään Hypersquare ja sen inspiraationa ovat toimineet peliohjaimet, joten ratin kosketusalueilla ja näytöllä voidaan tehdä asioita eleohjauksilla.Peugeotin tuttu i-Cockpit on samalla päivittynyt seuraavaan vaiheeseen. Ohjauspyörän päällä oleva mittaristo on sädekehätyyppinen. Toisaalta kojelaudan näyttö kasvaa täysiin mittoihinsa auton siirtyessä autonomiseen tilaan. Tietoviihdettä riittää myös takaistuimille ja toisaalta ovissa on näyttöpinta myös auton ulkopuoliseen kommunikointiin.Kissatyylin seuraava vaiheInception-konseptin muotoilu on jälleen tunnistettavasti Peugeotia, mutta muotokieltä on pyritty kehittämään tulevaa varten. Tuotannossa näitä ideoita nähdään vuodesta 2025 alkaen. Esimerkiksi keulan sensorit kätkevä fuusiomaski on yhtä lasielementtiä, jossa on kolmiulotteinen Peugeotin logo sekä tuttu kolmikynsiteema valoissa.Esimerkiksi lasin suuri määrä on osa mallin jännitteistä olemusta. Siihen on osin päästy hyödyntämällä ikkunoissa metallioksideja sisältävää multi-chrome-pintakäsittelyä, joiden ansiosta laseilla on erinomaiset lämpöominaisuudet. Korin terässävy on puolestaan toteutettu hienojakoisella metallipigmentillä yhdellä ainoalla väripinnalla perinteisten monikerroskäsittelyiden sijaan.Vannemuodissa lainataan Peugeot 408:n ideoita, joten estetiikkaa ja aerodynamiikkaa yhdistävät Aerorim-vanteet ovat aksiaalisymmetriset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKonseptit vihjeenä tulevaisuudestaCES-messutapahtumassa puhunut Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson kommentoi, että vaikka Inception ei ole suoraan tulossa tuotantoon, on konseptiautoilla selkeä rooli Peugeotilla tienviittana siitä, mihin koko mallistoa halutaan viedä.– On monia esimerkkejä monilta valmistajilta, että he tekevät konsepteja vain konsptien vuoksi. Se ei ole se mitä me teemme. Me teemme tämän testataksemme markkinoita ja me käytämme näitä teknologioita Peugeot-malleissa 2026 alkaen, Jackson kommentoi Inceptionin roolia.Seuraavan kahden vuoden aikana Peugeot esittelee viisi uutta täyssähköistä mallia ja sen jälkeen koko mallistosta on tarjolla täyssähköinen versio. Vuodesta 2030 eteenpäin merkki myy Euroopassa vain täyssähkömalleja.Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?