13.10.2019

Peugeotin pääjohtaja: ”Me emme maksa päästösakkoja 2020”

Peugeot 208

Euroopan Unionin päästötavoitteet uusille myytäville autoille tulevat hyytävien sakkojen kera. Peugeot kertoo ylpeänä mahtuvansa jo rajojen alle, joten heidän ei tarvitse maksaa päästösakkoja 2020.

Euroopan Unioni on laittanut yksityisautoilulle tiukat raamit päästöjen pudottamiseksi uusien myytävien autojen osalta. Vuodenvaihteessa voimaan astuu "95 g/km rajaksi" kutsuttu sakkomekanismi, joka voi pahimmillaan maksaa autonvalmistajille miljardeja joka vuosi.

Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato kertoo Automotive News Europen haastattelussa, että merkin ei tarvitse maksaa sakkoja Euroopassa myytävistä autoista vuonna 2020. Hänen mukaansa rangaistusmaksut eivät tule aiheuttamaan ongelmaa Peugeotille, joka aikoo tarkastella ensi vuodesta lähtien myytävien autojen keskimääräistä hiilidioksidipäästötasoa joka ikinen viikko.

- Lokakuun tuotantomme, joka näkyy rekisteröintitilastoissa tammikuussa, täyttää jo Peugeotin ensi vuonna tarvitseman 93 hiilidioksidigramman rajan kilometriä kohden, kertoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato Automotive News Europelle.

Useat alaa seuraavat ovat varoitelleet autonvalmistajien joutuvan mahdollisesti maksamaan jopa miljardiluokan rangaistusmaksuja Euroopan Unionille. Tätä ongelmaa kasvattaa entisestään katumaastureiden, eli SUV-luokan, suosio. Ne kuluttavat kuitenkin vastaavan kokoluokan perinteisempiä henkilöautoja enemmän energiaa liikkumiseensa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieseliä jatkossakin

Katumaasturisuosion lisäksi päästörajan tavoittamista on dieselin laskeva suosio. Uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat viimeisen kahden vuoden aikana jopa kääntyneet nousuun.

Dieselin myyntilasku on viime aikoina hieman rahoittunut. Imparaton mukaan dieselmallien osuus on laskenut noin 7 prosenttiyksikköä vuodessa viimeisen neljän vuoden ajan. Imparato kertoo Peugeotin aikovan jatkossakin myydä dieselmalleja, mutta on hieman vaitonainen määristä tai kehitysennusteesta.

- Olen tilannut dieselmalleja, mutta en paljasta julkisesti kuinka paljon, kertoo Imparato.

Maaliskuussa 2018 PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares kertoi yhtymän tarvitsevan sähköistettyjä malleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi sähköauto Peugeot e-208 ja useat lataushybridivaihtoehdot. Groupe PSA arvioi tuolloin sähköistettyjen mallien osuudeksi tarvittavan noin 7 prosenttia ja dieselmallien noin 10 prosenttia, jotta EU:n vuoden 2020 päästötavoitteet täyttyvät. Sittemmin Tavares on todennut dieselin laskun olleen huomattavasti ennakoitua maltillisempaa ja arvioi niiden myynnin kattavan jopa neljänneksen Groupe PSA:n myynnistä ensi vuonna.

Lähde: Automotive News Europe, kuva: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat