26.12.2023 Autoilu Pika- tai suurteholatausta yhä liian vähän – valittavat sähköautoilijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %). Vaikka useimmilla täyssähköautoa tai ladattavaa hybridiä ajavilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona, julkisten latausasemien saatavuus ja nopeus koetaan silti lataamisen suurimmiksi haasteiksi.Autoilun ongelma käy ilmi autoleasingyritys Drivalia Lease Finland Oy:n teettämästä kyselytutkimuksesta.Täyssähköautoa ajavien vastauksissa suurimmaksi haasteeksi (41 %) nousee se, että pika- tai suurteholatausasemia on liian vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViidesosalla ei kotilatausta– Samalla vain 19 prosentilla täyssähköautoilijoista ei ole käytössään auton kotilatauspistettä. Suurin osa täyssähköistä työsuhdeautoa ajavista siis lataa autoaan kotona, mutta silti pikalaturien vähyys harmittaa heitä eniten, Drivalian Head of Commercial Development Tiina Märijärvi taustoittaa kyselyn tuloksia.Sähköautoilijoiden suurimmat päänsäryt pikalatausasemien määrän jälkeen ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä puolestaan haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).Pikalatausasemien määrän jälkeen täyssähköautoilijoiden suurimmat murheet ovat maksuvälineiden liiallinen määrä (36 %) ja kalliit roaming-hinnoitellut lataukset (22 %).Ladattavaa hybridiautoa käyttäviä taas haastaa kaikkein eniten se, ettei auto pysty vastaanottamaan riittävän nopeaa latausta (41 %). Tämän jälkeen vahvimmin esiin nousivat maksuvälineiden liiallinen määrä (27 %), liian suppea julkinen latausverkosto (23 %) sekä se, ettei auton lataaminen kotona ole mahdollista (23 %).Näin selvitettiinDrivalian kyselyyn vastasi 2 213 työsuhdeautoilijaa. Heistä 55 % ajaa täyssähköautolla ja 45 % ladattavalla hybridillä. Tutkimus toteutettiin nettikyselynä 25.10.-8.11.2024.Hybridiautoilijoista 38 % arvioi ajavansa yli puolet kokonaisajoistaan sähköllä. 2 % hybridiautoilijoista myöntää, ettei lataa autoaan lainkaan.Kolmella viidestä vastaajasta on käytössään auton kotilatauspiste ja lisäksi 17 % lataa säännöllisesti kotona tavallisesta suko-pistokkeesta. Vain 23 % siis kertoo, ettei kotilatausmahdollisuutta ole.Autotyypeittäin tarkasteltuna täyssähköautoilijoiden joukossa kotilatauspisteet ovat selvästi yleisempiä kuin hybridiautolla ajavien. Sähkön käyttö taas jakautuu lähes identtisesti ajoneuvotyypistä riippumatta: noin 80 % autoilijoista lataa yli puolet kuluttamastaan sähköstä kotona.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Drivalia Lease Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”