9.1.2024 Autoilu Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.” Sähköautoilijoiden kaipaama käyttäjäystävällisyys julkisilla pikalatureille näyttää toteutuvan, sillä EU:n tuoreen asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä.Velvoite tulee voimaan 13.4. lukien. Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori kirjoitti kattavasti edellisen kerran aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Hyvällä tolalla jo nyt”Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä arvioi, että Suomen tilanne on korttimaksamisen osalta jo nyt aika hyvällä tolalla.– Uusissa latauskentissä on alkanut löytymään korttimaksumahdollisuus. Ja vaikkei sitä vielä löytyisikään, niin asetuksen vaatimus ei tullut lataustoimijoille yllätyksenä, Heikkilä toteaa.Hänen mukaansa lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.– Toimijat uskoakseni tekevät tämän niin sanotusti yhdellä rysäyksellä, jotta vältetään maksutapojen vaihtelevuus eri asemilla.Haussa yhtenäinen maksutapaMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Niin pitkään kuin olen latausinfran standardoinnissa ollut mukana, on etsitty yhtä yhtenäistä tapaa, jolla latauksen voisi maksaa kaikkialla EU:ssa, Heikkilä taustoittaa.Hän tuo esiin, että aikanaan näytti siltä, että niin kutsuttu Plug & Charge voisi yleistyä, jonka myötä auto voisi hoitaa koko latausprosessin ja tällöin maksukorttipäätteet olisivat turhia.– Mutta vaikka Plug & Charge on joissakin autoissa ja joillakin latausoperaattoreilla käytössä, siitä ei ole tullut yleisesti käytettyä tapaa lataamiseen.Joensuusta Lissaboniin luottavaisestiHeikkilä harmittelee, ettei käytössä yksinkertaisesti ole muita laajasti hyväksyttyjä vaihtoehtoja kuin korttimaksu.– Se on toki kallis ja siinä on omat riskinsä ja puutteensa, mutta muuta järkevää joka EU-maahan määrättävää yhtenäistä maksutapaa ei ole, jolla voisi jatkossa ajaa luottavaisin mielin vaikka Joensuusta Lissaboniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlemmeko EU:n mallioppilas?Heikkilän mukaan Suomi ei ole latauksen maksamisen näkökulmasta eurooppalaisessa vertailussa ehkä ihan mallioppilas, muta meillä on monia vahvuuksia.– Suomen etu on, että meillä pärjää varsin maltillisella määrällä asiakkuuksia. Isommissa EU-maissa niitä voi olla useita kymmeniä.Latauksen lopetuskin tehtävä helpoksi!Moottorin aiemmin haastattelema VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen oli ilahtunut EU:n linjauksesta, muta näki kehitettävääkin:– Vaikka korttimaksujen tuleminen pakollisiksi yli 50 kW DC-latureille onkin nähty hyvänä maksujen helppoutta ajatellen, on niidenkin käytettävyydessä vielä kehitettävää. Nyt löytyy jo toteutuksia, joissa käytetään korttimaksupäätettä latauksen aloittamiseen, mutta latauksen lopettaminen vaikuttaa edelleen hieman haasteelliselta.Paakkinen toisaalta ymmärtää latauksen lopettamisen haasteet.– Ilkivallan vuoksi halutaan estää se, ettei latausta voi lopettaa ilman tunnistautumista, mutta jos tunnistautuminen on tehty kortilla, täytyy sen olla helppoa myös latauksen lopettamisen yhteydessä, jos autossa ei ole itsessään helppoa toimintoa latauksen lopettamiseksi, Paakkinen linjasi.Entä jos EU-asetusta ei noudateta?Alan pohtia mitä siitä seuraisi, jos latauskenttien operaattorit/ylläpitäjät eivät noudattaisi EU:n tuoretta asetusta.– Tähän varmaankin kehitetään jonkinlainen viranomaisen valvontamenettely uhkasakkoineen. Olisin yllättynyt, jos korttimaksuvaatimuksen rikkominen muodostuisi laajamittaiseksi ongelmaksi, Tuukka Heikkilä arvioi.Kuinka tärkeänä pidät tätä EU-asetusta käyttäjäystävällisyyden lisääntymisen ja toisaalta myös lataushinnoittelun läpinäkyvyyden kohentumisen kannalta?– Olisin halunnut alun perin toteuttaa asian edullisemmalla ja turvallisemmalla tavalla. Mutta kun sellaista tapaa ei tullut laajamittaisesti saataville, niin korttimaksulla mennään, Heikkilä vastaa.Asetuksen odottelulla on ollut etunsakin.– Odottelussa on ollut se etu, että korttimaksutekniikka sekä -sääntely on ehtinyt kehittymään ja ratkaisujen kustannukset laskemaan. Hyvään ajankohtaan tämä lopulta tuli ja tottakai myös hintojen vertailusta tulee nyt suoraviivaisempaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"143318";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 19.12.2024 Liikennepolitiikka Ruuhkamaksuja ei tarvita, linjaa Autoliiton Helsingin seudun osasto 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Avustinkatras kasvaa 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”