9.1.2024 Autoilu Pikalatureille tulee korttimaksu – EU:n asetus velvoittaa huhtikuusta alkaen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Asiantuntija: ”Lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.” Sähköautoilijoiden kaipaama käyttäjäystävällisyys julkisilla pikalatureille näyttää toteutuvan, sillä EU:n tuoreen asetuksen velvoittamana uusilla julkisilla pikalatauspisteillä tulee voida maksaa sähkön latauksesta korttipäätteellä.Velvoite tulee voimaan 13.4. lukien. Tarkemmin eriteltynä AFIR-asetus tarkoittaa, että vähintään 50 kilowatin tehoisilla latauskentillä on oltava ainakin yksi maksukortin lukija tai lähimaksutoiminto.Moottori kirjoitti kattavasti edellisen kerran aiheesta elokuun lopulla 2023 otsikolla Tulisiko sähköauton lataus voida maksaa pankki- tai luottokortilla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Hyvällä tolalla jo nyt”Sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilä Energiateollisuus ry:stä arvioi, että Suomen tilanne on korttimaksamisen osalta jo nyt aika hyvällä tolalla.– Uusissa latauskentissä on alkanut löytymään korttimaksumahdollisuus. Ja vaikkei sitä vielä löytyisikään, niin asetuksen vaatimus ei tullut lataustoimijoille yllätyksenä, Heikkilä toteaa.Hänen mukaansa lähes kaikki olemassa olevat latauskentät voidaan mitä todennäköisimmin päivittää sisältämään maksukorttipäätteet.– Toimijat uskoakseni tekevät tämän niin sanotusti yhdellä rysäyksellä, jotta vältetään maksutapojen vaihtelevuus eri asemilla.Haussa yhtenäinen maksutapaMiksi EU:ssa on ylisummaan tehty tämä asetus?– Niin pitkään kuin olen latausinfran standardoinnissa ollut mukana, on etsitty yhtä yhtenäistä tapaa, jolla latauksen voisi maksaa kaikkialla EU:ssa, Heikkilä taustoittaa.Hän tuo esiin, että aikanaan näytti siltä, että niin kutsuttu Plug & Charge voisi yleistyä, jonka myötä auto voisi hoitaa koko latausprosessin ja tällöin maksukorttipäätteet olisivat turhia.– Mutta vaikka Plug & Charge on joissakin autoissa ja joillakin latausoperaattoreilla käytössä, siitä ei ole tullut yleisesti käytettyä tapaa lataamiseen.Joensuusta Lissaboniin luottavaisestiHeikkilä harmittelee, ettei käytössä yksinkertaisesti ole muita laajasti hyväksyttyjä vaihtoehtoja kuin korttimaksu.– Se on toki kallis ja siinä on omat riskinsä ja puutteensa, mutta muuta järkevää joka EU-maahan määrättävää yhtenäistä maksutapaa ei ole, jolla voisi jatkossa ajaa luottavaisin mielin vaikka Joensuusta Lissaboniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOlemmeko EU:n mallioppilas?Heikkilän mukaan Suomi ei ole latauksen maksamisen näkökulmasta eurooppalaisessa vertailussa ehkä ihan mallioppilas, muta meillä on monia vahvuuksia.– Suomen etu on, että meillä pärjää varsin maltillisella määrällä asiakkuuksia. Isommissa EU-maissa niitä voi olla useita kymmeniä.Latauksen lopetuskin tehtävä helpoksi!Moottorin aiemmin haastattelema VTT:n erikoistutkija Marko Paakkinen oli ilahtunut EU:n linjauksesta, muta näki kehitettävääkin:– Vaikka korttimaksujen tuleminen pakollisiksi yli 50 kW DC-latureille onkin nähty hyvänä maksujen helppoutta ajatellen, on niidenkin käytettävyydessä vielä kehitettävää. Nyt löytyy jo toteutuksia, joissa käytetään korttimaksupäätettä latauksen aloittamiseen, mutta latauksen lopettaminen vaikuttaa edelleen hieman haasteelliselta.Paakkinen toisaalta ymmärtää latauksen lopettamisen haasteet.– Ilkivallan vuoksi halutaan estää se, ettei latausta voi lopettaa ilman tunnistautumista, mutta jos tunnistautuminen on tehty kortilla, täytyy sen olla helppoa myös latauksen lopettamisen yhteydessä, jos autossa ei ole itsessään helppoa toimintoa latauksen lopettamiseksi, Paakkinen linjasi.Entä jos EU-asetusta ei noudateta?Alan pohtia mitä siitä seuraisi, jos latauskenttien operaattorit/ylläpitäjät eivät noudattaisi EU:n tuoretta asetusta.– Tähän varmaankin kehitetään jonkinlainen viranomaisen valvontamenettely uhkasakkoineen. Olisin yllättynyt, jos korttimaksuvaatimuksen rikkominen muodostuisi laajamittaiseksi ongelmaksi, Tuukka Heikkilä arvioi.Kuinka tärkeänä pidät tätä EU-asetusta käyttäjäystävällisyyden lisääntymisen ja toisaalta myös lataushinnoittelun läpinäkyvyyden kohentumisen kannalta?– Olisin halunnut alun perin toteuttaa asian edullisemmalla ja turvallisemmalla tavalla. Mutta kun sellaista tapaa ei tullut laajamittaisesti saataville, niin korttimaksulla mennään, Heikkilä vastaa.Asetuksen odottelulla on ollut etunsakin.– Odottelussa on ollut se etu, että korttimaksutekniikka sekä -sääntely on ehtinyt kehittymään ja ratkaisujen kustannukset laskemaan. Hyvään ajankohtaan tämä lopulta tuli ja tottakai myös hintojen vertailusta tulee nyt suoraviivaisempaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkistoa:1:{i:0;s:6:"143318";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”