15.8.2022 Ajoneuvot Pilalle menneitä kohtauksia: Porsche Cayennen avokattoinen prototyyppi vuodelta 2002 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Porsche-kansa ottikin Cayennen lopulta aplodein vastaan, olisi avoversio ollut ehkäpä liian suuri pala purtavaksi. Mutta jäihän näistä parinkymmenen vuoden takaisista hurjasteluista toki jälkipolvillekin yhtä ja toista. Cayennen 20-vuotisen taipaleen kunniaksi Porsche on raottanut salaisuuksia sen syntyvaiheista, ja paljastanut Cayennen Cabriolet -prototyypin, joka on, kuka tietää mistä syystä, lojunut piilossa katseilta Porsche Museumin varastossa kaikki nämä vuodet.Onhan ennen tätä ja tämän jälkeenkin nähty jos jonkinlaisia avokattoisia maastureita, Willys-Jeepistä sen seuraajiin, Land Roverin, Toyotan ja kumppaneiden vuosikymmenten takaisiin luomuksiin sekä tietenkin Range Rover Evoquen ja Volkswagen T-Rocin avoversioihin. Toteutustavaltaan Cayenne Cabriolet on kuitenkin aivan omaa luokkaansa.Eräs haastekohta oli myös laskevan katon ja lyhyemmän A-pilarin vaikutus sisätiloihin.4,8-metrisessä korissa on kaksi ovea, jotka ovat 20 senttiä perus-Cayennen etuovia pidemmät. Rättikatto aukeaa targamaisesti vain suoraan yläpuolelta, ja perään jää vielä muhkea (sanan varsinaisessa merkityksessä) tavaratila. Käytännöllisyyskin on siis edelleen timanttista. Prototyyppi on eräänlainen mockup, eikä se ole tieliikennekelpoinen.Erikoista siinä on myös perä, joka näyttää kaksi erilaista designvaihtoehtoa, joista ei mallin elinaikana päästy studiolla yhteisymmärrykseen. Niistä vasemmanpuoleinen on lähempänä perus-Cayennea, oikeanpuoleinen taas muistuttaa jossain määrin ensimmäisen polven Panameraa, joka esiteltiin tuotantoversiona seitsemän vuotta myöhemmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattomekanismi jäi elämään, viistoperä sai odottaa 17 vuottaTarga tulikin jo mainituksi, ja sehän on 911-malliston ikonisimpia jäseniä. Alkuperäisessä, vuonna 1967 julkistetussa 911 Targassa katto irroitettiin ja pistettiin pakettiin käsivoimin. Seuraajissa perinteisestä muodosta luovuttiin, ja Targat toteutettiin käytännössä avattavalla kattoluukulla.991-polvesta, siis tässä tapauksessa vuodesta 2014 alkaen, Targa palasi alkuperäiseen muotoonsa, mutta katto taittuikin nyt sähköisesti koko matkan alas. Tätä varten täytyi lanseerata mekanismi, joka oli puolivalmiina olemassa jo 12 vuotta aiemmin, ja missäpä muussakaan, kuin avo-Cayennen prototyypissä.911 Targassa rättikatto menee sisään nelivaiheisesti: 1. Sivuikkunat raolleen. 2. Kuplalasi auki. 3. Rättikatto sisään. 4. Kuplalasi kiinni.Cayennen aamunkoiton aikaan suunnitteilla oli Porsche-maasturista convertiblen lisäksi toinenkin jatkokehitelmä, nimittäin kolmirivinen, viistoperäinen SUV. Kuka arvaa, miltä se olisi näyttänyt, mutta niin kutsuttu "coupé" -versio Cayennesta näki kuin näkikin päivänvalon lopulta vuonna 2019.Vahvat huhut kertovat myös, että Porschelta nähdään jonain tulevana vuonna isompi, kolmirivinen SUV. Ehkäpä stuttgartilaisvalmistaja olikin vain koko ajan vuosikausia aikaansa edellä.Lähde: Porsche AG Kuvat: Porsche AG, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”