15.8.2022

Pilalle menneitä kohtauksia: Porsche Cayennen avokattoinen prototyyppi vuodelta 2002

Vaikka Porsche-kansa ottikin Cayennen lopulta aplodein vastaan, olisi avoversio ollut ehkäpä liian suuri pala purtavaksi. Mutta jäihän näistä parinkymmenen vuoden takaisista hurjasteluista toki jälkipolvillekin yhtä ja toista.

Cayennen 20-vuotisen taipaleen kunniaksi Porsche on raottanut salaisuuksia sen syntyvaiheista, ja paljastanut Cayennen Cabriolet -prototyypin, joka on, kuka tietää mistä syystä, lojunut piilossa katseilta Porsche Museumin varastossa kaikki nämä vuodet.

Onhan ennen tätä ja tämän jälkeenkin nähty jos jonkinlaisia avokattoisia maastureita, Willys-Jeepistä sen seuraajiin, Land Roverin, Toyotan ja kumppaneiden vuosikymmenten takaisiin luomuksiin sekä tietenkin Range Rover Evoquen ja Volkswagen T-Rocin avoversioihin. Toteutustavaltaan Cayenne Cabriolet on kuitenkin aivan omaa luokkaansa.

Eräs haastekohta oli myös laskevan katon ja lyhyemmän A-pilarin vaikutus sisätiloihin.

4,8-metrisessä korissa on kaksi ovea, jotka ovat 20 senttiä perus-Cayennen etuovia pidemmät. Rättikatto aukeaa targamaisesti vain suoraan yläpuolelta, ja perään jää vielä muhkea (sanan varsinaisessa merkityksessä) tavaratila. Käytännöllisyyskin on siis edelleen timanttista. Prototyyppi on eräänlainen mockup, eikä se ole tieliikennekelpoinen.

Erikoista siinä on myös perä, joka näyttää kaksi erilaista designvaihtoehtoa, joista ei mallin elinaikana päästy studiolla yhteisymmärrykseen. Niistä vasemmanpuoleinen on lähempänä perus-Cayennea, oikeanpuoleinen taas muistuttaa jossain määrin ensimmäisen polven Panameraa, joka esiteltiin tuotantoversiona seitsemän vuotta myöhemmin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattomekanismi jäi elämään, viistoperä sai odottaa 17 vuotta

Targa tulikin jo mainituksi, ja sehän on 911-malliston ikonisimpia jäseniä. Alkuperäisessä, vuonna 1967 julkistetussa 911 Targassa katto irroitettiin ja pistettiin pakettiin käsivoimin. Seuraajissa perinteisestä muodosta luovuttiin, ja Targat toteutettiin käytännössä avattavalla kattoluukulla.

991-polvesta, siis tässä tapauksessa vuodesta 2014 alkaen, Targa palasi alkuperäiseen muotoonsa, mutta katto taittuikin nyt sähköisesti koko matkan alas. Tätä varten täytyi lanseerata mekanismi, joka oli puolivalmiina olemassa jo 12 vuotta aiemmin, ja missäpä muussakaan, kuin avo-Cayennen prototyypissä.

911 Targassa rättikatto menee sisään nelivaiheisesti: 1. Sivuikkunat raolleen. 2. Kuplalasi auki. 3. Rättikatto sisään. 4. Kuplalasi kiinni.

Cayennen aamunkoiton aikaan suunnitteilla oli Porsche-maasturista convertiblen lisäksi toinenkin jatkokehitelmä, nimittäin kolmirivinen, viistoperäinen SUV. Kuka arvaa, miltä se olisi näyttänyt, mutta niin kutsuttu "coupé" -versio Cayennesta näki kuin näkikin päivänvalon lopulta vuonna 2019.

Vahvat huhut kertovat myös, että Porschelta nähdään jonain tulevana vuonna isompi, kolmirivinen SUV. Ehkäpä stuttgartilaisvalmistaja olikin vain koko ajan vuosikausia aikaansa edellä.

Porsche Cayenne Coupé

Lähde: Porsche AG Kuvat: Porsche AG, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat