21.2.2019 Ajoneuvot Pirelli uusi nastarenkaansa: tavoitteena jopa 20 prosenttia alhaisempi melutaso Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Ice Zero 2:n myötä italialaisvalmistajakin liittyi 190-nastaisten renkaiden kerhoon. Tunnettujen rengasvalmistajien kuumin kilpailu talvimarkkinoilla tuntuu keskittyvän tällä hetkellä nastarenkaisiin, ja niiden osalta etenkin siihen, kuinka paljon nastoja on kulutuspinnalle asennettu.”Nastasodan” huipentumana nähtiin viime vuonna uusi Michelin X-Ice North 4, jonka kulutuspinnan päällä lepää peräti 250 nastaa per rengas. Ranskalaiskumi peittosi selvästi siihen asti parhaiden nastarenkaiden eli Continental Ice Contact 2:n ja Nokian Hakkapeliitta 9:n 190 nastan lukumäärän.Kehitys, ja samalla valmistajien väliset voimasuhteet, eivät kuitenkaan seisahdu tähän. Continental julkaisi juuri täysin uuden nastarenkaansa Ice Contact 3:n, jonka 17-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kokoluokissa käytetään uudentyyppistä kumirunkoista nastaa.Eikä Nokian Renkaatkaan jääne lepäämään laakereillaan. Tilanne, missä perinteinen Hakkapeliitta ei olekaan enää testeissä jääkelin ykkösrengas, on suomalaisvalmistajalle uusi, joten seuraajaa kahta erityyppistä nastaa hyödyntävälle Hakkapeliitta 9:lle varmasti kehitellään kuumeisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomalaisilla nastoillaItalialainen Pirelli ei myöskään ole ollut nastarenkaiden saralla pelkkä vastaantulija. Testimenestykset tähänastisella Ice Zero -renkaalla ovat olleet varsin kohtuullisia, vaikka 130 nastalla varustettu rengas ei viime aikoina olekaan aivan pysynyt noiden useampinastaisten kilpailijoiden kehitystahdissa mukana.Nyt haasteeseen vastataan uunituoreella Ice Zero 2 -nastarenkaalla, missä nastamäärä on nostettu useimpien muiden käyttämälle 190 nastan tasolle.Ice Zero 2:n nastat, joista vastaa turkulainen Turvanasta, ovat kutakuinkin samanmuotoiset kuin edeltäjärenkaassakin, mutta ne ovat entistä pienempiä ja myös kevyempiä.Erityistä kikkailua ei Pirellillä ole harrastettu siinäkään mielessä, että kaikki nastat renkaassa ovat yhtä ja samaa tyyppiä, ja myös samassa kulmassa keskenään ajosuuntaan nähden. Nastan rungon materiaalikin on yleisesti käytettyä alumiinia.Hiljaisuus tavoitteenaKehitystyössä on valmistajan mukaan keskitytty erityisesti melutason alentamiseen, mikä olikin edellisen Ice Zero -renkaan heikko kohta.Avaimena hiljaisuuden tavoittelussa ovat olleet paitsi kokonaan uusi renkaan rakenne, uusi kumiseos ja uusi kuvio, myös aiempaa tukevampi nastan kiinnitys renkaaseen sekä uudenlainen nastojen sijoittelu kulutuspinnalle. Melutasoon luvataankin nyt peräti 20 prosentin parannus.Edellä mainituilla uudistuksilla on vaikutuksensa myös jääpitoon, joka Pirellin mukaan on parantunut kymmenen prosentin verran. Lumella pidon kerrotaan vastaavasti edistyneen viisi prosenttia, tosin lumijarrutuksessa valmistaja sanoo tason säilyneen samana.Lopullisesti asia selviää vasta testien myötä, mutta epäilemättä italialaisrenkaan ja kärkikumien välinen ero ainakin hetkeksi kaventuu.SUV-rengas rinnallaMuita huomionarvoisia seikkoja uutuusrenkaassa ovat voimakkaan v-muotoinen nuolikuvio sekä nastan ympärille koverretut niin kutsutut jäätaskut, jotka keräävät kulutuspintaan tarttuvan jään ja estävät sen kertymisen nastan päälle. Tätä ominaisuutta, joka osaltaan tehostaa nastan pistovoimaa, ei edeltäjärenkaasta löytynyt.Pirelli Ice Zero 2 tulee myyntiin tänä keväänä 16–20 tuuman kokoluokissa. Erityisesti katumaastureihin suunniteltu, vankempirakenteinen sisarrengas on nyt nimetty Scorpion Ice Zero 2:ksi, ja se puolestaan kattaa tuumakoot 16 sekä 18–22.Valmistajan strategiana on tarjota uutuusrenkaita erityisesti premium-luokan autoihin; tästä kertoo esimerkiksi se, että Scorpion Ice Zero 2 on valittu muun muassa Lamborghinin tuoreen Urus-muskelimaasturin nastarenkaaksi.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: PirelliMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?