18.12.2023 Autoilu P***kärpäset ärsyttävät ja pelottavat autoilijoita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Takapuskurissa liki kiinni ajavat p***kärpäset kismittävät ja pelottavat.Ajattelematon tai jopa muita provosoiva ajotapa on monelle tuttu ilmiö, joka aiheuttaa pelkoa: Liikenneturvan kyselyn mukaan lähes puolet (48 %) suomalaisista pelkää tällaisia jahtaajia.– Autoilijat, jotka ajavat lähes edessä olevan takakontissa kiinni, ovat turhankin tuttu ja arkinen näky liikenteessä. Ihmiset nostavat asian usein puheissa esiin. Pelon lisäksi tapa aiheuttaa ärtymystä edellä ajavissa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä kertoo.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää, että pitämällä riittävää etäisyyttä edellä ajavaan ajaminen on turvallisempaa, sujuvampaa, miellyttävämpää ja taloudellisempaa.– Jos toinen ajoneuvo roikkuu kiinni takapuskurissa, on järkevintä kasvattaa omaa turvaväliä eteenpäin. Kun itsellä on riittävästi aikaa reagoida edellä ajavan toimiin, todennäköisyys sille, että tulisi itse yllättäneeksi perässä liian lähellä ajavan, pienenee, Vesalainen neuvoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaki on selkeäTieliikennelain mukaan edellä ajavaan on pidettävä sellainen turvaväli, että peräänajon vaaraa ei ole. Turvaväli turvaa myös autoa, kun tiestä kimpoilevat kivet tai nastat eivät heti kolahda auton pintoihin.Mutta mistä autoilija tietää, mikä on riittävä turvaväli?Kivilän mukaan kesäaikaan maantiellä turvavälin on oltava metreinä vähintään sama kuin mikä vauhti on. Eli jos ajaa 80 km/h, turvavälin on oltava 80 metriä tai vähintään neljä sekuntia.– Taajamassa sopiva turvaväli on vähintään puolet ajonopeudesta, eli 40 km/h nopeudessa ainakin 20 metriä.Ja kuten jokainen mieltää, on turvavälin oltava talvella pidempi.– Talvikelillä turvavälin pitää olla puolet pidempi ja jäisellä kelillä vieläkin enemmän, Kivilä tähdentää.Sekunteja helpompi laskeaAutoliiton Teppo Vesalainen ohjeistaa miettimään turvavälin sekunteina, koska niiden laskeminen on käytännössä paljon helpompaa kuin metrimäärän arvioiminen. Kun turvaväliä edellä ajavaan pyrkii aina pitämään vähintään neljä sekuntia, toimii sama ohje erilaisissa liikenneympäristöissä ja olosuhteissa sekä eri nopeuksilla. Sen vaikeampaa ei asiasta kannata Vesalaisen mukaan tehdä.– Käytännössä neljän sekunnin turvaväli määritetään valitsemalla kiintopiste tien varresta. Kun edellä ajava auto on sen kohdalla, aletaan laskea rauhallisesti neljään. Vasta sen jälkeen saadaan itse olla aikaisintaan samaisen kiintopisteen kohdalla, Vesalainen vinkkaa.Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, tienpinta märkä, jäinen tai polanteinen, on ensimmäiseksi syytä alentaa nopeutta.Liikenneturvan kyselytutkimuksen toteutti Kantar Public talvella 2022. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 113 henkilöä, joista autoilevia oli 82 prosenttia.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Liikenneturva, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?