15.1.2023 Matkailu Pohjois-Makedonia: uusi nimi, uudet kujeet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Balkanin sydänmailla makaava pieni kahden miljoonan asukkaan Pohjois-Makedonia etsii identiteettiään ja uusia turistivirtoja naapureidensa puristuksissa. Kuten myös muut entisen Jugoslavian maat, myös Pohjois-Makedonia on käynyt läpi omat kasvukipunsa. Maa irtautui Jugoslaviasta vuonna 1991 ilman sotaa, mutta myöhemmin etniset eripuraisuudet johtivat veritekoihin ja veivät nuoren maan sisällissodan kynnykselle.Nyt nuo ajat ovat kuitenkin lähihistoriaa. Sopu on löytynyt – ainakin osittain, ja Pohjois-Makendonia suunnistaa yhteisvoimin kohti EU:ta. Nato-jäsen se on jo.Pohjois-Makedonian asukkaista valtaosa on makedonialaisia, mutta maassa on myös erittäin iso puolen miljoonan asukkaan albaanivähemmistö. Muut isommat vähemmistöt ovat turkkilaiset, romanit ja serbit. Virallinen kieli on makedonia, ja epävirallisiksi vähemmistökieliksi tunnustetaan albania, turkki, Balkanin romani, serbia, bosnia ja aromania. Tämä on Balkania parhaimmillaan, maistuva sekoitus monenlaisia kulttuureja. Se näkyy ja heijastuu kaikkialle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMissäs se Etelä-Makedonia on?Ei nimi miestä pahenna, sanotaan. Sama koskee myös maihin. Pohjoinen tosin viittaa aina suoraan jotenkin vähemmän kiinnostavaan turistikohteeseen kuin eteläinen. Makedonia viittaa puolestaan luontevasti antiikin ajan Kreikkaan, joskin noista muinaisista Makedonian alueista suuri osa kuuluu yhä Kreikalle ja samaa nimeä käyttävään maakuntaan. Siksi on ymmärrettävää, ettei Kreikassa katsottu uuden valtion nimeä ihan hymyssä suin.Nimestä kiisteltiin vuoteen 2018 asti. Ja kreikkalaisia tyydyttävästi nimi on nyt Pohjois-Makedonia. Sitä ennenhän maan nimi oli entinen Jugoslavian tasavalta Makedonia eli lyhennehirviö ETJM: englanniksi FYROM eli former Yugoslav Republic of Macedonia. Ei ihme, että makedonialaiset itse kutsuvat maataan yksinkertaisesti yhä Makedoniaksi.Vesi vetää tännekinPohjois-Makedonia on Kosovon ohella ainoa Balkanin maista ilman meriyhteyttä. Tämä rajoittaa tietysti turismia jonkin verran, kun ei pääse polskuttelemaan Välimeressä. Silti turistit ovat iso osa maan taloudelle alati kasvavaa ja tärkeää kassavirtaa. Pääosa turisteista tulee vielä turkkilaisista, Pohjois-Makedonian naapurimaista sekä tunnetusti halvan leivän perässä juoksevista saksalaisista. Länsimaisten turistien määrä on kuitenkin jatkuvassa kasvussa, ja näiden etunenessä ovat nuoret rinkkaselkäiset matkalaiset. Perheellisiä Pohjois-Makedonia ei vielä varsinaisesti vedä.Pääkaupunki Skopje kiinnostaa jonkin verran, mutta suosituimmat turistikohteet löytyvät luonnon keskeltä. Se on alueen vetovoima laajemmalti koko Balkanin alueella. Etenkin maan pohjoisosien luonnonpuistot sekä maan suurimmat järvet, Ohrid, Suuri ja Pieni Préspa sekä Mavrovo, vetävät turisteja. Järvien rannoilta löytyy myös riittävästi kauniita paikkoja ottaa ne selfiet.Ohridin rannalta löytyy myös samaa nimeä kantava kaupunki, joka on Unescon listoilla. Se oli kaupunki jo Filippos Toisen eli Aleksanteri Suuren isän hallintokaudella. Mielenkiintoinen ja pitkä historia on toinen iso teema Balkanilla, kunhan siihen jaksaa vain perehtyä.Matka on aina matkan arvoinenLukuisten järvien lisäksi yksi suosituimpia matkakohteita Pohjois-Makedoniassa on Treska-joen varrella sijaitseva Matka-kanjoni vain kivenheiton päässä Skopjesta.Sieltä löytyvät myös Vrelon luolat. Toinen isommista luolista sijaitsee pienen maanalaisen järven päällä – ja toinen sen alla. Jotkut väittävät, että vedenalainen luola yltäisi jopa yli 500 metrin syvyyteen. Toistaiseksi syvin mitattu kohta on 212 metrin syvyydessä.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Visit Macedonia ja WikipediaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”